علائم پارگی کیست تخمدان و عوارض آن

منبع: اوما

263

1398/5/5

20:03


علائم پارگی کیست تخمدان و عوارض آن

کیست تخمدان یک کیسه پر از مایع است که روی یا درون تخمدان شکل می گیرد. در بعضی موارد، کیست می تواند باز (پاره) شود. پارگی کیست را می توان به چند روش مدیریت کرد:

  •  ردیابی علائم
  •  مصرف داروی مسکن
  •  انجام جراحی

تخمدانها یک جفت اندام کوچک و بیضی شکل در قسمت پایین شکم زن هستند. حدود یک بار در ماه، یکی از تخمدانها تخمک آزاد می کند. تخمدانها همچنین هورمون های استروژن و پروژسترون را تولید می کنند. این هورمون ها در بارداری، چرخه قاعدگی و رشد سینه نقش دارند.

علائم ترکیدن کیست چیه؟

کیست تخمدان به دلایل مختلف ایجاد می شود. بیشتر کیست های تخمدان بی ضرر است. کیستی که پاره می شود علائمی ندارد و یا علائم خفیف ایجاد می کند. کیست های پاره شده که سبب ایجاد نشانه های خفیف می شوند اغلب با داروهای مسکن مدیریت می شوند. کیست را می توان با آزمایش های تصویربرداری مانند سونوگرافی بررسی کرد.

در برخی موارد، پارگی کیست می تواند علائم شدیدتری ایجاد کند. این علائم می تواند شامل درد شدید در قسمت پایین شکم و خونریزی باشد. این گونه علائم نیاز به درمان سریع دارند. اگر علائم شدید ناشی از پارگی کیست داشته باشید، باید بلافاصه به بیمارستان مراجعه کنید. ممکن است سرم های مسکن  (IV)  (درون وریدی) از طریق سوزن داخل ورید شود. به دلیل خونریزی داخلی، ممکن است نیاز به جایگزین مایعات یا خون داشته باشید. در موارد نادر، کیست پاره شده نیاز به عمل جراحی دارد. این عمل، جراحی اضطراری می باشد.

اگر به دلیل خونریزی داخلی نیاز به عمل جراحی داشته باشید، جراح شکم را تحت بیهوشی برش می دهد. دکتر خونریزی را کنترل می کند و لخته های خون یا مایعات را از بدن خارج می کند. سپس کیست یا کل تخمدان را برمیدارد.

چرا باید مراقب پارگی کیست تخمدان باشیم؟

برخی از کیست های پاره تخمدان موجب خونریزی زیادی می شوند. این حالت به درمان فوری نیاز دارد. در موارد شدید، از دست دادن خون باعث کاهش جریان خون به اندام می شود. در موارد نادر، این مسئله می تواند باعث مرگ شود.

بسیاری از کیست های تخمدان پاره نمی شوند. کارشناسان نمی دانند چرا بعضی از کیست ها پاره می شوند و برخی نمی شوند. ممکن است کیست طی ورزش شدید و یا فعالیت جنسی پاره شود. اگر بیماری داشته باشید که باعث بشود به راحتی خونریزی کنید، به احتمال زیاد به جراحی کیست پاره شده نیاز خواهید داشت.

انواع مختلفی از کیست تخمدان وجود دارد. کیست های عملکردی شایع ترین نوع هستند. این کیست ها فقط در زنان مبتلا به یائسگی رخ می دهد. این کیست زمانی اتفاق می افتد که تخمک از تخمدان در طی تخمک گذاری آزاد نشود. این کیست ها بیشتر از سایر کیست ها پاره می شوند.

عوارض پارگی کیست تخمدان

برای بسیاری از خانم ها، پارگی کیست تخمدان علائمی ندارد و یا نشانه های خفیف ایجاد می کند. علائم خفیف اغلب با داروهای مسکن برطرف می شود. در این وضعیت، هیچ خطری وجود ندارد. در برخی موارد ممکن است نشانه های شدیدتری داشته باشید. این نشانه ها می تواند شامل درد شدید در شکم و خونریزی باشد. خونریزی غیر کنترل شده می تواند تهدید کننده زندگی باشد. بنابراین بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

موارد شدید ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد. این عمل یک جراحی اضطراری است. جراحی ممکن است تهاجمی حداقلی (لاپاراسکوپی) باشد. یعنی برای جراحی از برش های بسیار کوچک استفاده می شود. یا ممکن است یک عمل باز استاندارد باشد و از برش بسیار بزرگتر استفاده شود. تمام جراحی ها خطر دارند، اما در موارد شدید، اگر جراحی انجام نشود، خطر بیشتری شما را تهدید می کند. خطرات و عوارض احتمالی جراحی پارگی کیست تخمدان عبارتند از:

  • خونریزی
  •  عفونت
  •  برش زخم که خوب نمی شود
  • لخته شدن خون
  •  خطرات بیهوشی
  •  آسیب به عروق خونی، اعصاب، عضلات، و یا ساختارهای لگن 
  •  نیاز به یک برش بزرگتر (اگر لاپاراسکوپی انجام دهید)
  •  بافت اسکار (چسبندگی) که پس از جراحی رخ می دهد

خانم ریحانه مقدم، کارشناس مامایی و زنان، در مورد پارگی کیست تخمدان اظهار کرد: " گاهی ما علامت های کیست های تخمدانی از جمله پریودهای نامنظم، لکه بینی، دردهای ناگهانی زیرشکم را داریم و نادیده میگیرم که‌ ممکن است، یکدفعه در هنگام ورزش سنگین در باشگاه، کار سنگین منزل و فعالیت جنسی با پارگی کیست مواجه شویم که ممکن است یکدفعه ترشح آبکی یا خونی دفع کنیم که گاهی با درد فراوان همراه است که در این حالت باید سریعا به بیمارستان بروید تا مدیریت درد و خونریزی انجام شود و اینکه گاهی نیاز است نمونه برداری از نظر سرطان تخمدان بررسی شود و اینکه گاهی نیاز به تخلیه تخمدان است‌. چکاپ‌های سالیانه را فراموش نکنید".

 

تشخیص پارگی کیست تخمدان چگونه است؟

پزشک پارگی کیست تخمدان را تشخیص می دهد. اگر درد ناگهانی و شدید شکم داشته باشید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. اگر می دانید کیست تخمدان دارید، احتمال دارد کیست پاره شده باشد و نیاز به درمان داشته باشید.

پزشک مشکل شما را تشخیص می دهد. او درباره سابقه پزشکی و علائم شما سؤال خواهد کرد. اگر می دانید کیست تخمدان دارید، حتماً به پزشک بگویید. همچنین پزشک معاینه فیزیکی انجام میدهد. این معاینه شامل بررسی لگن می باشد.

اگر پزشک فکر کند مشکل شما پارگی کیست است، آزمایشاتی تجویز می کند. این آزمایش ها می تواند سایر علل احتمالی مانند حاملگی خارج رحمی، آپاندیسیت یا سنگ کلیه را رد کند. برخی از این تستها عبارتند از:

1- سونوگرافی

این آزمایش با استفاده از امواج صوتی برای مشاهده اندازه، شکل و مکان کیست می باشد.

2- تست حاملگی

این آزمایش برای بررسی اینکه آیا حاملگی ممکن است باعث کیست شده باشد، انجام می شود.

3-  آزمایش خون

این آزمایش برای کمبود آهن در خون (کم خونی) انجام می شود. این آزمایش همچنین عفونت و نشانه های سرطان را بررسی می کند.

4- آزمایش ادرار

این آزمایش برای بررسی علل دیگر درد انجام می شود.

5- کاشت واژن

این آزمایش برای بررسی عفونت لگن انجام می شود.

6- سی تی اسکن

این آزمایش یک سری از پرتوهای X و یک کامپیوتر را برای ایجاد یک تصویر دقیق از نقطه استفاده می کند. ممکن است آزمایش های بیشتری نیاز داشته باشید تا دیگر علایم احتمالی رد شود. اگر برای کیست به جراحی نیاز داشته باشید، پزشک به شما می گوید چگونه باید آماده شوید. به عنوان مثال، نباید بعد از نیمه شب قبل از عمل جراحی چیزی بخورید یا بنوشید.

کیست تخمدان بترکد چه میشود؟

 

ترکیدن کیست تخمدان

مدیریت پارگی کیست تخمدان بستگی به پیچیدگی کیست دارد. کیست منظم یک کیسه پر شده با مایع ساده است. یک کیست پیچیده ممکن است دارای مناطق جامد، توده های سطحی و یا مناطق پر از مایع باشد. بسیاری از خانم ها دارای کیست های عملکردی تخمدان هستند. اکثر این کیست ها پیچیده نیستند. پارگی کیست که پیچیده نیست، می تواند با دارو درد درمان شود. ممکن است به شما گفته شود مراقب علائم خود باشید. در بعضی موارد، ممکن است نیاز به تست های اولتراسوند داشته باشید. ممکن است نیاز به درمان دیگری نداشته باشید.

اگر کیست پیچیده باشد، ممکن است نیاز به مراقبت های متفاوت داشته باشید. این نوع کیست ممکن است باعث شود موارد زیر اتفاق بیفتد:

  •  از دست دادن خون که موجب فشار خون پایین یا ضربان قلب سریع می شود
  • تب
  • علائم سرطان 

اگر پارگی کیست تخمدان پیچیده داشته باشید، به مراقبت های بیمارستان نیاز خواهید داشت. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  •  سرم( داخل وریدی) مایعات برای جایگزینی مایع از دست رفته
  •  نظارت دقیق ضربان قلب و دیگر علائم حیاتی
  •  نظارت بر میزان گلبول قرمز خون (هماتوکریت) برای بررسی توانایی خون برای حمل اکسیژن
  •  سونوگرافی های تکراری برای بررسی خونریزی به شکم 
  •  جراحی برای بیماری که بدتر شده است و یا برای بررسی سرطان

اگر به جراحی نیاز داشته باشید، ممکن است پزشک از یک روش حداقل تهاجمی استفاده کند. این روش لاپاراسکوپی است. پزشک برش های کوچک در شکم ایجاد می کند و از بیهوشی استفاده می کند. یک دوربین کوچک و سایر ابزارهای کوچک از طریق این برش ها وارد بدن می شود. پزشک خونریزی را کنترل می کند و لخته خون یا مایع را از بدن خارج می کند. سپس او کیست یا کل تخمدان را خارج می کند. سپس ابزارها از بدن خارج می شوند. برش ها بسته و باند می شوند.

اگر پزشک از لاپاراسکوپی استفاده نکند، عمل جراحی با برش های بزرگ انجام می شود. با پزشک خود در مورد بهترین درمان برای خودتان صحبت کنید.

بعد از پارگی کیست تخمدان چه کار باید کرد؟

شما و تیم مراقبت های بهداشتی یک طرح پیگیری که برای شما بهتر است طراحی می کنید. اگر کیست تخمدان پاره شده پیچیده نباشد، می توانید از مراقبت های خانگی استفاده کنید. می توانید از داروهای مسکن در صورت نیاز استفاده کنید. درد شما باید بعد چند روز برطرف شود. اگر درد شما بدتر شد یا دچار سرگیجه شدید یا علائم جدیدی داشتید، بلافاصله به پزشک خود بگویید. در صورت نیاز به تصویربرداری یا آزمایش خون، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگرپارگی کیست تخمدان پیچیده داشته باشید، ممکن است نیاز باشد 1 روز یا بیشتر در بیمارستان بمانید. اگر کیست شما دیگر خونریزی نداشته باشد، می توانید به منزل بروید. می توانید از داروهای مسکن در صورت نیاز استفاده کنید. ممکن است به تستهای تصویربرداری نیاز داشته باشید تا مطمئن شوید خونریزی متوقف شده است و ببینید آیا کیست برای جلوگیری از سرطان نیاز به جراحی دارد یا خیر.

اگر جراحی داشته باشید، پزشک به شما می گوید چگونه از باند برای مراقبت از زخم استفاده کنید. ممکن است لازم باشد فعالیت بدنی خود را محدود کنید. تیم مراقبت بهداشتی شما اطلاعات بیشتری را به شما ارائه می دهد.

در موارد نادر، پارگی کیست تخمدان ناشی از سرطان است. این مشکل به مراقبت دقیق از طرف یک پزشک متخصص در زمینه مراقبت از سرطان نیاز دارد. ممکن است به جراحی و سایر درمانها نیاز داشته باشید. برخی از خانمها دارای بیش از یک کیست تخمدان هستند. می توانید با پزشک خود به منظور برنامه ریزی درمان برای کیست های مختلف صحبت کنید. ممکن است نیاز به بررسی پارگی کیست باشد. در موارد دیگر ممکن است نیاز به جراحی کیست داشته باشید. پزشک ممکن است داروهایی مانند قرص های ضدبارداری تجویز کند. در برخی موارد، این قرص ها می تواند به کوچک شدن کیست تخمدان کمک کند.

University of Rochester Medical Center Rochester. Management of Ruptured Ovarian Cyst. 2019

خانم ریحانه مقدم

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان کارشناس مامایی، دارای 4 سال سابقه کار در مشاوره پیش از بارداری، تنظیم خانواده، مراقبت بارداری و معاینات زنا ن می باشد. و در حال حاضر به عنوان ماما در طرح تحول سلامت، مربی آموزشی برای مادران باردار در شهرداری و مامای همراه در حال فعالیت است. برای آشنایی بیشتر با ایشان اینستاگرام خانم ریحانه مقدم را مشاهده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو