درمان قوز کمر: قوز کمر و ستون فقرات را با چند روش اصلاحی رفع کنید

منبع: نت نوشت

231

1398/5/5

20:59


درمان قوز کمر

قوز کمر عادتی به شدت پیر کننده است و ظاهر را نازیبا می کند و برای درمان قوز کمر باید هر چه سریع تر اقدام کنید. ماندن در یک وضعیت بدنی به مدت طولانی برای مطالعه، کار با کامپیوتر یا سایر کارهایی که با دست انجام می دهید مثل کارهای فنی و هنری باعث می شود تا سر به طور ناخودآگاه به طرف جلو خم شود.

عادتی که کم کم باعث قوز کردن می شود و عواقب بدی برای اعضای مختلف بدن دارد.

کژپشتی یا قوز کمر چگونه به وجود می آید؟

ستون فقرات برای کاهش فشار مجبور می شود قسمت پشت ستون مهره ها درست زیر گردن را قوی کند.

برای قوی کردن این قسمت بدن ناچار می شود بافت های ارتباطی استخوان های این ناحیه را شل کرده و فشار بیشتری به  مهره های گردن  وارد کند. ماندن در این وضعیت برای چند ساعت در روز به مرور باعث از بین رفتن بافت های استخوانی و تجمع چربی و برآمدگی این ناحیه می شود.

از آن جا که بیشتر افراد همیشه چه نشسته چه ایستاده حالتی خمیده یا قوز مانند به ستون فقرات می دهند، به مرور زمان این قسمت سفت می شود.

در نتیجه در میانسالی شانه ها افتاده  و بافت چربی سفتی در این ناحیه تشکیل و در نهایت قوز یا کژپشتی ایجاد می شود. علاوه بر شکل نامناسبی که اندام می گیرد درد ناشی از آن بسیار آزاردهنده است و خیلی وقت ها مانع از انجام فعالیت های عادی روزانه مان می شود.

ولی می توان با حرکت های اصلاحی به خصوص از جوانی مانع از بروز این مشکل شویم. تا علاوه بر حفظ سلامت ستون فقرات و جلوگیری از درد روند پیر شدن بدن را هم به تعویق بیندازیم.

فرقی نمی کند جوان باشید یا میانسال نت نوشت به شما توصیه می کنید این چند حرکت برای اصلاح قوز را یاد بگیرید و انجام دهید.

از امروز برای خودتان یک هدف یک ماهه تعیین کنید تا درست یک ماه دیگر هم درست بایستید هم درست بنشینید. به قول مادربزرگ هایمان که گاهی تشری می زنند: قوز نکن.

درمان قوز کمر

عادت کنید همیشه درست بایستید

از آن جا که ستون مهره ها هسته مرکزی بدن است، عدم توجه به طرز درست ایستادن و نشستن باعث بیماری های ستون مهره، گردن، سر و حتی فشار بر کبد و دستگاه گوارش می شود. درست به همین دلیل است که پزشک به افرادی که ناراحتی معده دارند توصیه می کنند درست بنشینند و قوز نکنند.

برای درمان قوز کمر سعی کنید همیشه موقع ایستادن و نشستن؛ ستون مهره ها، در یک خط راست و سر در راستای آن قرار گیرد. حتی موقع خواب سعی کنید بالشی انتخاب کنید که سر شما زیاد بالا نرود. مگر این که رفلاکس معده داشته باشید که در این صورت مجبورید حداقل ۲۰ سانتیمتر سر خود را بالاتر قرار دهید.

احتمالا اوایل دوباره به عادت قبلی بر می گردید ولی هر بار یادتان می افتد دوباره به حالت درست مثل شکل برگردید. پس از مدتی به درست ایستادن و نشستن عادت می کنید.

برای درمان قوز کمر هر ساعت یک بار حرکات کششی انجام دهید

انجام حرکات کششی باعث می شود تا فشار وارده به گردن و ماهیچه های شانه و کتف کم شود. عضلات و بافت های این قسمت ها تقویت شوند و جریان خون و اکسیژن بهتر و بیشتر در بدن گردش داشته باشد.

 چانه را به گردن نزدیک کنید

خم کردن سر و نزدیک کردن چانه به گردن باعث کشش ماهیچه های انتهای جمجمه و زیر گردن و بافت های اطراف آن ها می شود. این حرکت را به صورت زیر انجام دهید:

  • به پایین نگاه کنید و چانه را به گردن نزدیک کنید.
  • چانه تان باید به گودی گردن برسد. ۱۵ ثانیه در این حالت بمانید.
  • بعد سر را به آرامی به عقب برگردانید. ۱۵ ثانیه در این حالت بمانید.
  • این حرکات را سه بار تکرار کنید.

کشش ماهیچه های شانه و استخوان کتف برای درمان قوز کمر

با انجام مراحل زیر برای یک کشش درست باعث می شوید تا ماهیچه های گردن و جناغ سینه تقویت شوند.

  • سرتان را به طرف راست برگردانید به طوری که کشش را در سمت چپ گردن احساس کنید. می توانید با دست راست سر را بگیرید تا این کشش قوی تر شود. ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید.
  • به آرامی به حالت اول برگردید.
  • این کار را با گردش سر به طرف چپ تکرار کنید. برای این طرف هم تا ۳۰ بشمارید.
  • برای هر طرف ۳ بار این حرکت را تکرار کنید.

برای درمان قوز کمر این حرکت را موقع خواب انجام دهید

  • در حالی که یک بالش متوسط زیر سرتان گذاشته اید به پشت روی یک سطح سفت دراز بکشید.
  • چانه را به گردن نزدیک کنید تا چانه به گودی گردن برسد. ۲۰ ثانیه در این حالت بمانید.
  • این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

این حرکت یوگا را حتما انجام دهید

حرکت گربه برای درمان قوز کمر

حرکت گربه برای درمان قوز کمر

این حرکت یوگا تاثیر خوبی برای کل بدن دارد. روی زانوها و دستان خود درست مثل شکل قرار بگیرید. این حرکت باعث قوی شدن دست ها، گردن، و تصحیح ناهمخوانی های ستون مهره ها می شود.

سپس سعی کنید پشت خود را خمیده به بالا بکشید. درست مثل گربه. در این حالت عضلات شکم را کاملا تو بدهید. ۵ ثانیه کافی است.

حالا همان طور که عضلات شکم را سفت نگه داشته اید از ناحیه قوس کمر بدن را تو ببرید و سر و کفل را به بیرون ببرید. این حرکت یکی از آساناهای اصلی یوگا است که بعد از مدتی تاثیر روحی جسمی آن را روی خود مشاهده می کنید. این حرکت را ۱۰ بار انجام دهید.

در صورت لزوم از تصحیح کننده های درست ایستادن طبی استفاده کنید

چه جوان چه میانسال اگر در بیشتر مواقع احساس می کنید در حالت درست قرار نمی گیرید به منظور درمان قوز کمر و جلوگیری از قوز کردن و فشار به ستون مهره ها و اعضا داخلی بدن و اصلاح حرکات نشستن و ایستادن و می توانید از کمربندهای طبی خاصی که به این منظور تهیه شده استفاده کنید.

به این ترتیب کتف و شانه، ستون مهره و کمر در حالت درستی قرار می گیرد. بعد از مدتی استفاده از این نوع کمربندها، نحوه نشستن و ایستادن شما تصحیح می شود و بدون آن هم همیشه اندام تان در موقعیت درست و صحیح قرار دارد. برای انتخاب این کمربندها حتما از یک ارتوپد کمک بگیرید.

روند گوژپشتی یا همان قوز کردن در نتیجه سال ها بی توجهی به نحوه ایستادن و نشستن در جوانی اتفاق می افتد که در میانسالی شدت می گیرد. اگر به اندام خود اهمیت می دهید حرکات اصلاحی این مقاله برای  اصلاح قوز را انجام دهید تا همیشه جوان تر و سالم تر از سن شناسنامه ای تان باشید.

بیشتر بخوانید: درمان کمر درد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو