ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان چیست؟


منبع: روزانه

2

1402/7/25

00:02


برای بازگردانی و جایگزینی دندان‌های از دست رفته روش‌ های مختلفی وجود دارد که یکی از ماندگارترین و بهترین آن‌ها ایمپلنت دندان است. در این روش پایه‌ای سازگار با بدن انسان که فیکسچر نام دارد داخل استخوان فک قرار‌ می‌گیرد و به خوبی به آن جوش‌ می‌خورد و سپس با استفاده از یک اباتمنت روکش […]

برای بازگردانی و جایگزینی دندان‌های از دست رفته روش‌ های مختلفی وجود دارد که یکی از ماندگارترین و بهترین آن‌ها ایمپلنت دندان است. در این روش پایه‌ای سازگار با بدن انسان که فیکسچر نام دارد داخل استخوان فک قرار‌ می‌گیرد و به خوبی به آن جوش‌ می‌خورد و سپس با استفاده از یک اباتمنت روکش بر روی آن قرار‌ می‌گیرد. از این روش‌ می‌توان برای تمامی دندان‌ها استفاده نمود و دارای موفقیتی بیش از 95% است. ایمپلنت دندان مانع از تحلیل استخوان و لثه‌ می‌شود و به دلیل استحکام و طول عمر بالایی که دارد دارای شباهت فراوانی به دندان‌های طبیعی است، به همین دلیل طرفداران بسیاری دارد.

اگر‌ می‌خواهید در مورد ایمپلنت دندان اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

ایمپلنت دندان چیست؟

چه افرادی کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستند؟

ایمپلنت روشی عالی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است. اما تمامی افراد نمی‌توانند کاندید مناسبی برای ایمپلنت باشند و این روش برای آن‌ها میزان موفقیت بسیار کمی دارد. از جمله این افراد‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • افرادی که دارای سابقه شیمی درمانی یا رادیوتراپی هستند ویا اینکه تحت این درمان‌ها هستند احتمال موفقیت آمیز بودن ایمپلنت برایشان خیلی کمتر است.
  • افرادی که لثه سالمی ندارند. زیرا برای جراحی ایمپلنت باید استخوان‌های فک قدرت و استحکام کافی داشته باشند.
  • افرادی که از سیگار و سایر دخانیات استفاده‌ می‌کنند. زیرا مصرف دخانیات موجب کاهش موفقیت آمیز بودن درمان‌ می‌شود.
  • بیمارانی که از داروهای مشتقات بیس فسفونات استفاده‌ می‌کنند نیز نباید از این روش درمانی استفاده کنند.

جنس مواد ایمپلنت دندان

جنس اکثر ایمپلنت‌های دندان که در کلینیک‌های دندانپزشکی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد از تیتانیوم است. البته ایمپلنت‌های زیکونیا نیز به کار‌ می‌رود. در واقع این دو ماده دارای سازگاری بالایی با بدن انسان هستند، ازاین‌رو بدن واکنشی با آن‌ها انجام نمی‌دهد. در نتیجه می‌توان گفت ایمپلنت دندان با درصد حدود 98 درصد موفق‌ترین روش درمان دندان‌های از دست رفته است.

مدت زمان لازم برای ایمپلنت دندان

پروسه کاشت و جاگذاری ایمپلنت چندین ماه طول‌ می‌کشد و فرد باید خیلی صبور باشد تا در نهایت بتواند به نتایج مطلوبی دست یابد. پس از جایگذاری ایمپلنت حدود چند ماه طول‌ می‌کشد تا فرد بتواند از دندان‌های ایمپلنتی خود استفاده کند. زیرا بعد از کاشت، استخوان‌ها به زمان نیاز دارند تا رشد کنند و به قسمت سطح ایمپلنت جوش بخورند و از ثبات و استحکام کافی برخوردار شوند. به طور کلی این فرآیند حدود سه الی شش ماه طول‌ می‌کشد و پس از اتصال اباتمنت و روکش دندان فرد‌ می‌تواند به راحتی از دندان ایمپلنت شده خود استفاده کند.

ایمپلنت دندان چیست؟

مزایا و معایب ایمپلنت دندان

ایمپلنت به دلیل مزایایی که دارد به یکی از پرطرفدارترین روش‌های درمانی در کلینیک‌های دندانپزشکی تبدیل شده است. از جمله مزایای این روش‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • در صورتی که به خوبی مراقبت شوند تا آخر عمر دوام خواهند داشت.
  • از سایر دندان‌های فرد در برابر آسیب یا فشار محافظت‌ می‌کند.
  • مراقبت از دندان‌های ایمپلنت شده بسیار آسان است و فرد‌ می‌تواند به راحتی مراقبت‌های بهداشتی مانند نخ دندان، مسواک زدن و … را انجام دهد.
  • ایمپلنت‌ها به دلیل قرارگیری در فک از تحلیل استخوان و لثه جلوگیری‌ می‌کند.
  • با توجه به اینکه پایه ایمپلنت به فک جوش‌ می‌خورد دارای استحکامی همانند دندان‌های طبیعی است.

این روش درمانی دندان‌های از دست رفته در کنار تمامی مزایایی که دارد دارای معایبی است که در ادامه به آن‌ها اشاره‌ می‌کنیم.

  • این روش نیاز به جراحی دارد.
  • ایمپلنت گذاری طول درمان بالایی دارد و این پروسه ممکن است بین1 الی 6 ماه طول بکشد.
  • ایمپلنت دندان با توجه به متریال مورد استفاده و فرآیند درمانی طولانی مدتی که دارد نسبت به سایر روش‌ها هزینه بیشتری دارد.
  • تمامی افراد مانند افراد دارای سرطان، دیابت و … نمی‌توانند از این روش استفاده کنند.
  • در صورتی که جراحی در این روش به خوبی انجام نشود‌ می‌تواند عوارضی مانند عفونت، خونریزی و آسیب‌های عصبی را به دنبال داشته باشد.

ایمپلنت دندان چیست؟

قیمت ایمپلنت دندان

یکی از دغدغه‌های اصلی تمامی بیمارانی که‌ می‌خواهند از این روش استفاده کنند هزینه ایمپلنت دندان است. ایمپلنت دندان در مقایسه با سایر روش‌ها دارای قیمت بالاتری است و با توجه به اینکه چه تعداد دندان ایمپلنت شوند هزینه آن متفاوت است. علاوه بر این نوع موارد مورد استفاده، اقداماتی که برای آماده سازی دندان انجام‌ می‌شود، میزان تجربه و مهارت دندانپزشک، عمومی یا خصوصی بودن کلینیک دندانپزشکی و …‌ می‌تواند بر قیمت نهایی ایمپلنت دندان اثر بگذارد.

لازم به ذکر است که بیمه هزینه‌های ایمپلنت دندان را تحت پوشش قرار نمی‌دهد، اما به منظور کاهش هزینه‌های خود‌ می‌توانید اقدامات درمانی اولیه را مانند کشیدن دندان آسیب دیده را با استفاده از خدمات بیمه انجام دهید.

مراقبت‌های پس از ایمپلنت دندان

پس از اتمام فرآیند ایمپلنت گذاری در کلینیک دندانپزشکی باید نکات مراقبتی را رعایت نمود که در ادامه به آن‌ها اشاره‌ می‌کنیم.

  • در چندین ساعت ابتدایی دراز بکشید و از انجام فعالیت‌های سنگین بپرهیزید.
  • یک کیسه یخ را دائما روی محل جراحی بگذارید و هر 10 دقیقه بردارید و مجددا این کار را انجام دهید. این پروسه باید 48 ساعت ادامه داشته باشد و پس ازآن بر روی آن ناحیه حوله گرم بگذارید.
  • در صورتی که خیلی احساس درد دارید از داروهایی مثل nuprin، advil و Tylenol و همچنین داروهای ضد درد با تجویز پزشک استفاده کنید.
  • سعی کنید از مصرف نوشیدنی‌های داغ مانند چایی و غذاهای سفت که به جویدن زیاد نیاز دارند بپرهیزید.
  • از مصرف سیگار و مشروبات الکلی خودداری نمایید.
  • تا 48 ساعت پس از جراحی و ایمپلنت گذاری نباید ورزش‌های شدید و سنگین انجام دهید.

ایمپلنت دندان چیست؟

طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

طراحی و ساخت ایمپلنت‌های دندان به نحوی انجام شده که سالیان طولانی بتوان از آن‌ها استفاده نمود. در واقع با عمر بالای 25 سال یک روش دائمی برای جایگیزینی دندان‌های از دست رفته محسوب‌ می‌شوند. برخلاف سایر روش‌هایی مانند بریج و دندان مصنوعی ایمپلنت‌ها نیاز به تعویض ندارند و تا آخر عمر‌ می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

برای انجام ایمپلنت به کدام کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنیم؟

امروزه خدمات ایمپلنت در اکثر کلینیک‌های دندانپزشکی ارائه‌ می‌شود، اما با توجه به حساس بودن این روش باید حتما توسط دندانپزشکان حرفه‌ای و متخصص انجام شود. ازاین‌رو باید به یک کلینیک معتبر مراجعه نمود. یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین کلینیک‌هایی که‌ می‌توانید برای استفاده از این روش درمانی به آن مراجعه کنید کلینیک دندانپزشکی ایثار است. این مرکز به عنوان بزرگ‌ترین، مجهزترین و مدرن‌ترین در شرق تهران و با همکاری با بیش از 17 دندانپزشک متخصص خدمات بی‌نظیری را ارائه‌ می‌دهد. ازاین‌رو با اطمینان خاطر‌ می‌توانید به این کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو