کاغذ سنگی چیست؟ و انواع آن

منبع: دانش‌چی

2

1402/8/7

17:20


درباره کاغذ سنگی بیشتر بدانید!

کاغذ سنگی چیست؟ و انواع آن

کاغذ سنگی که با اسم‌های دیگری همچون کاغذ معدنی، کاغذ سنگ مرمر و کاغذ معدنی غنی شده نیز در بازار شناخته می‌شود، محصولی شبیه کاغذ است که از کربنات کلسیم و پلی اتیلن پرچگال تشکیل شده است. این محصول در نوشتارو لوازم التحریر،کتاب، بسته بندی و … کاربرد دارد.


روند نابودی درختان به منظور تولید کاغذ در حال حاضر یکی از چالش‌های مهم محیط زیست است. این فرآیند علاوه بر به محیط به توازن اکوسیستم‌ها و تنوع زیستی نیز آسیب می‌رساند.

کاغذ سنگی چیست؟

کاغذ سنگی ماده‌ای نوآورانه است که به دلیل ویژگی‌هایش می‌تواند به عنوان یک جایگزین زیست محیطی عالی برای کاغذ معمولی و حتی برای پلاستیک درنظر گرفته شود.
این نوع کاغذها به عنوان دوستداران محیط زیست، در حال کسب محبوبیت روز افزونی در سراسر جهان هستند و با ویژگی‌های خاص خود توانسته‌اند کم‌کم جای کاغذهای سلولزی را در برخی مصارف بگیرند.

مواد تشکیل دهنده

مواد تشکیل دهنده کاغذ سنگ شامل ۸۰% پودر سنگ(کربنات کلسیم) و ۲۰% پلاستیک آلی(پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن) است. این دو ماده تحت فشار بالایی با هم مخلوط و فشرده می‌شوند و به شکل تارهای کاغذی پردازش می‌گردند. در طول فرآیند ساخت آن، از هیچ مواد سفید کننده، اسیدی، بازی یا مواد شیمیایی فلورسنت استفاده نشده و حتی یک درخت نیز قطع نمی‌شود. انرژی مورد نیاز فقط نصف کاغذ سلولزی معمولی است. در مقایسه با کاغذ سلولزی، در طول فرایند تولید این کاغذ هیچ ضایعاتی به جا نمی‌ماند.

کربنات کلسیم (CaCo3) یک ماده خام طبیعی است که در مقادیر تقریباً پایان ناپذیر در معادن وجود دارد. کربنات کلسیم یا همان پودر آهک مورد استفاده برای تولید کاغذ سنگ، معمولاً ضایعاتی از معادن است و لازم نیست به صورت جداگانه استخراج شود.

انواع کاغذ سنگی

ورق سنگی در دو دسته بندی S و R وجود دارد. این دسته بندی بر اساس کاربرد و مواد اولیه ورق سنگی است. این دو دسته بندی به سه نوع حرارتی، فیلم و مقوا دسته‌بندی میشوند.

ویژگی ها

این محصول محیط زیستی ویژگی‌های بسیاری دارد که باعث برتری آن نسبت به کاغذهای سلولزی شده است. این کاغذ دارای سطحی صاف و مقاوم در برابر پارگی می‌باشد، ضد آب است که آن را به گزینه ای بادوام و ماندگار تبدیل می کند.

۱-  ضد آب: این کاغذ کاملا ضد آب است! اگر آب یا قهوه شما روی کاغذ ها بریزد هیچ اتفاقی برای یادداشت های شما نمی‌افتد. فقط باید مایعات را پاک کنید و به نوشتن ادامه دهید.

۲- مقاوم در برابر پارگی: کاغذ معمولی به راحتی پاره می‌شود که این در مورد کاغذ سنگی صدق نمی کند. این محصول به دلیل مواد تشکیل دهنده خود استحکام زیادی در مقابل پارگی دارد.

۳- نوشتن نرم: مداد و جوهر روی کاغذ خیلی خوب می‌نشینند. البته خشک شدن جوهر خودکارها به زمان بیشتری نیاز دارد.

۴- PH خنثی: این نوع کاغذ دارای PH خنثی می‌باشد، به این معنا که بار الکتریسیته ساکن را به خود جذب نمی‌کند.

۵- قابل تجزیه: این کاغذ از محصولات دوستدار محیط زیست بوده و نسبت به کاغذهای سلولزی و پلاستیک بسیار سریع‌تر تجزیه می‌شود.

کاربردهای کاغذ سنگی

مزایای کاغذ سنگ از جمله جذب آب و تخلخل بسیار کم، چاپ پذیری خوب و هزینه کم می تواند استفاده از این محصول را در صنایع بسته بندی، چاپ و تولید لیبل نسبت به کاغذهای معمولی امکان پذیر کند.

چاپ

کاغذ سنگ قابل چاپ است. چاپ افست و چاپ UV برای این کار مناسب هستند. حتی ماندگاری و وضوح مرکب و جوهر چاپ هم روی کاغذ سنگی بسیار زیباتر از کاغذهای معمولی است. در طول فرآیند چاپ نیز، جوهر کمتری نیاز خواهد بود.

این کاغذ در ساخت دفترچه یادداشت، کتاب لوازم التحریر، پوستر، بگ‌های دستی مختلف، کاغذ و یا جعبه‌های بسته‌بندی مختلف، کاغذ دیواری و… به کار می‌رود. از آنجایی که این کاغذ ضدآب است، در زمینه وسایل بهداشت از جمله دستمال کاغذی نمیتوان از آن بهره برد.

مراحل بازیافت کاغذ
ℹ️

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو