فیلم نبودن علی مصفا | خلاصه داستان، معرفی بازیگران و بررسی

فیلم نبودن علی مصفا | خلاصه داستان، معرفی بازیگران و بررسی


منبع: پلازا

3

1402/8/7

21:23


فیلم نبودن علی مصفا | خلاصه داستان، معرفی بازیگران و بررسی

فیلم نبودن جدیدترین ساخته علی مصفا در حوزه کارگردانی است که اکران آنلاین شد و داستانی جالب دارد. در این مقاله علاوه بر معرفی فیلم ایرانی نبودن، نگاهی بر محتوا و عملکرد آن نیز می‌اندازیم.

علی مصفا بازیگر و فیلم‌ساز ایرانی است که تا کنون در تجدبه‌های کارگردانی خود، حرفی برای گفتن داشته است. این هنرپیشه کارگردانی را با فیلم کوتاه هم‌سایه شروع کرد و فیلم‌های سیمای زنی در دوردست و پله آخر از دیگر آثار او هستند. اکنون قرار است به سراغ اثر جدید کارگردانی شده توسط علی مصفا برویم.

فیلم نبودن به کارگردانی و نویسندگی علی‌ مصفا به عنوان سومین تجربه کارگردانی فیلم بلند او در کشورهای ایران و جمهوری چک ساخته ساخته شد. این اثر به صورت آنلاین در ایران اکران شد و از بازیگران ایرانی و خارجی در آن کمک گرفته شده است. در ادامه مقاله پیش‌رو پلازا با معرفی فیلم ایرانی نبودن همراه شما هستیم.

فهرست مطالب:

تاریخ اکران فیلم نبودن

در ابتدا باید بگوییم که ژانر فیلم نبودن درام و رازآلود و رده سنی آن مناسب برای بالای 15 سال اعلام شده است. این فیلم در سال 1399 تولید شد اما اکران آن تا 24 شهریور 1402 طول کشید و در فیلیمو اکران آنلاین شد. مدت زمان فیلم سینمایی نبودن 97 دقیقه است. آیا تریلر فیلم ایرانی نبودن را تماشا کرده‌اید؟

داستان فیلم نبودن

داستان فیلم نبودن

حتما درباره خلاصه فیلم سینمایی نبودن کنجکاو هستید. این فیلم به روایت داستان مردی به نام روزبه می‌پردازد که از تهران به شهر پراگ سفر می‌کند تا درباره گذشته پدر خود که در جوانی کمونیست بوده و پناهنده چکسلواکی سابق شده بیشتر تحقیق کند. اما با گشتن آدرس و پیدا کردن آپارتمانی که او پنجاه سال پیش به آن نقل مکان کرده، درمی‌یابد که فردی در آنجا خودکشی کرده و پلیسی در حال تحقیق بر روی پرونده اوست. پلیس به روزبه مشکوک می‌شود و وقتی می‌فهمد نام پدر ساکن آپارتمان، هم‌نام پدر روزبه است، این شک تقویت پیدا می‌کند. او رفته رفته با آدم‌های جدید برخورد می‌کند و نظرش درباره پدرش تغییر می‌کند.

بازیگران فیلم نبودن

در ادامه با بازیگران این اثر همراه شما هستیم که در میان آنها علی مصفا ایفاگر نقش اصلی است و لیلا حاتمی نیز در فیلم حضور دارد. سایر هنرپیشگان نیز ایرانی نیستند.

علی مصفا

خلاصه فیلم سینمایی نبودن

علی مصفا بازیگر و کارگردان ایرانی 11 آذر 1345 است. او فرزند دو تن از مفاخر هنری ایران مظاهر مصفا (شاعر) و امیربانو کریمی (چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی / شاعر) است و از سال 1371 با فیلم امید بازیگری را شروع کرد. علی مصفا به واسطه فیلم لیلا و سریال‌های پریدخت و کیف انگلیسی مشهور شد.

او عموما بازیگری گزیده‌کار است و در رشته عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده است. علی مصفا از سال 1377 با لیلا حاتمی ازدواج کرد و تا کنون در زمینه‌های داخلی و خارجی توانسته صاحب جایزه شود. این هنرپیشه برای بازی در فیلم جهان با من برقص برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر شد. از آثار معروف او باید به فیلم‌های پری، برج مینو، دوزخ، برزخ، بهشت، در دنیای تو ساعت چند است، روزهای نارنجی، جهان با من برقص، چرا گریه نمی‌کنی؟ و همچنین سریال مگه تموم عمر چندتا بهاره اشاره کنیم. او بازیگر اصلی فیلم نبودن است.

ماگدالنا بورووا

بازیگران فیلم نبودن

ماگدالنا بورووا (Magdaléna Borová) یکی از بازیگران معروف جمهوری چک است که در 18 آوریل 1981 (29 فروردین 1360) به دنیا آمد. او جز گروه تئاتر ملی این کشور نیز است و فعالیت خود را نیز از تئاتر شروع کرد. ماگدالنا بورووا از سال 2003 با فیلم Maryška جلوی دوربین رفت و تا کنون صاحب جوایز گوناگونی در کشور خود شده است. از فیلم‌های معروف او باید به Krajina ve stínu و Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště اشاره کنیم.

زوزانا کرونروا

هنرپیشه های فیلم نبودن

زوزانا کرونروا (Zuzana Kronerová) هنرپیشه اهل اسلواکی در 17 آوریل 1952 (28 فروردین 1331) به دنیا آمد. او دختر بازیگر معروف کشور اسلواکی یعنی جوزف کرونرا (Jozefa Kronera) است. او از سال 1974 وارد تئاتر  شد و در سال 1980 را با فیلم Hodiny جلوی دوربین رفت. از جمله آثار معروف زوزانا کرونروا باید به Perfect Days – I ženy mají své dny، Krajina ve stínu و Muž se zaječíma ušima اشاره کنیم.

کلارا ملیشکووا

دانلود فیلم سینمایی نبودن

کلارا ملیشکووا (Klára Melíšková) بازیگر اهل جمهوری چک در 29 نوامبر 1971 (8 آذر 1350) به دنیا آمد. این هنرپیشه از خانواده‌ای سرشناس در جمهوری چک است و بازیگری را از سال 1995 در تئاتر شروع کرد. او در سال 1998 با فیلم Minulost جلوی دوربین رفت. ملیشکووا تا کنون برنده جایزه مختلفی در کشور خود شده است و از آثار او باید به Mistři, Čtyři slunce, Já, Olga Hepnarová و Vlastníci اشاره کنیم. این بازیگر همچنین به واسطه ایفای نقش در سریال Podezření مشهور است.

لیلا حاتمی

تریلر فیلم ایرانی نبودن

لیلا حاتمی از هنرپیشگان برجسته ایرانی، متولد 9 مهر 1351 در تهران است. او فرزند علی حاتمی و زری خوشکام، به ترتیب از فیلمسازان و بازیگران ایرانی، است و در رشته ادبیات فرانسه از دانشگاه لوزان سوئیس فارغ‌التحصیل شد. این هنرپیشه بازیگری از کمال‌الملک در سال 1362 شروع کرد و با فیلم لیلا توانست شهرت کسب کند. او تا کنون 9 بار نامزد سیمرغ بلورین شدع و 2 بار موفق شده تا آن را دریافت کند. فیلم‌های شیدا، جدایی نادر از سیمین، چیزهایی هست که نمی‌دانی، نارنجی‌پوش، دوران عاشقی و رگ خواب از آثار برجسته این هنرمند هستند. این هنرپیشه در این اثر نقشی کوتاه و یک سکانسی دارد. فیلم نبودن لیلا حاتمی جز جدیدترین آثار اکران شده از اوست.

سایر هنرپیشه های فیلم نبودن عبارتند از:

  • اوا استپانکوا (Eva Stepankova)
  • پترا نسواسلوا (Petra Nesvacilová)
  •  آدام واکولا (Adam Vacula)
  • زوزانا استیوینووا ملادشی (Zuzana Stivínová)
  • و…

نقد فیلم نبودن

نقد فیلم نبودن

علی مصفا بارها به ما نشان داده که از آن دسته کارگردانانی است که به نمادها و در واقع سخن پنهان علاقه زیادی دارد. او مانند یک هنرمند مجسمه‌ساز دقیق و با ظرافت صحنه‌ها را به صورت جز به جز به تصویر می‌کشد. او در فیلم ایرانی نبودن این بار به سراغ مسئله کمونیستی و هنرمندانی که در دهه 40 از خانه خود گریخته‌اند، می‌رود و قصد دارد بگوید وقتی سال‌ها از یک مسئله بگذرد، افراد عموما عادت به بزرگ کردن آن و قهرمان‌سازی دارند اما در عمق این اتفاقات تنها شاهد یک تصویر زیبا اما پوچ هستیم.

فیلم آنقدر دیالوگ محور نیست و بیشتر برای فهمیدن آن باید به نمادها و عناصر (که گاهی چندان منظورشان واضح نیست) توجه کنید. نبودن با حوصله و کم‌حرف پیش می‌رود و بیشتر در چهره بازیگران شاهد حرف‌های درونشان هستیم. در کل هدف اصلی این فیلم سردرگم کردن مخاطب است همانطور که شخصیت اصلی سردرگمی را تجربه می‌کند.

در پایان برای جمع بندی این قسمت باید بگوییم نمرات فیلم سینمایی نبودن قابل قبول هستند اما باید بدانید که ارتباط برقرار کردن با این اثر بستگی به سلیقه شما در فیلم دیدن دارد. همچنین باید تاکید کنیم برای دیدن فیلم باید باحوصله باشید.

کلام آخر

بررسی فیلم سینمایی نبودن علی مصفا

با معرفی و بررسی فیلم سینمایی نبودن علی مصفا همراه شما بودیم. این کارگردان به طور کلی نگاهی سنت شکنانه و جدید به مسائل و در تصویرسازی حرفی برای گفتن دارد. آیا شما قصد دانلود فیلم سینمایی نبودن دارید؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. از همراهی شما‌ متشکریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو