بهترین و جذاب ترین نقاط ایران برای کمپینگ؛ معرفی 8 منطقه

بهترین و جذاب ترین نقاط ایران برای کمپینگ؛ معرفی 8 منطقه


منبع: ساعد نیوز

1

1402/8/30

00:21


طبیعت گردی و کمپینگ یک لایف استایل بسیار خاص است که شاید شما هم دوست داشته باشید آن را تجربه کنید. اما شاید این را ندانید که کدام نقاط ایران برای کمپینگ و چادر زدن مناسب هستند و شما باید طبیعت گردی را از کدام قسمت ایران شروع کنید. این مطلب را مطالعه کنید تا با جذاب ترین و بهترین نقاط ایران برای کمپینگ آشنا شوید.

هر کس در دنیای امروز به دور از مشغله روزمره به دنبال اوغاتی آرامش بخش و به دور از هیاهوی شهری است. در ایران کمپینگ به عنوان یکی از بهترین و جذاب ‌ترین فعالیت‌‌های تفریحی شناخته می‌‌شود که هر فرد می‌تواند از آن لذت ببرد. کمپینگ؛ هوای تازه، بهبود روابط، ارتباط با طبیعت، کاهش استرس، افزایش مهارت زندگی و… را به همراه دارد. تعداد بسیار زیادی مکان کمپینگ در ایران وجود دارد که هر یک از آن‌ها به نحوی خاص و منحصر به فرد هستند. این تنوع و انعطاف پذیری باعث می‌‌شود تا هر کس بتواند تجربه‌ای عالی و هیجان انگیزی را در دنیای کمپینگ ایرانی داشته باشد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا تعدادی از مکان‌های جذاب برای کمپینگ را معرفی کنیم.

روستای فیلبند


فیلبند در جنوب مناطق بابل و آمل قرار گرفته و مه تمام اطراف آن را تسخیر کرده و محیطی زیبا و رویایی را برای کمپ وجود آورده است. زمستان‌‏های سرد و طاقت‌ فرسایی دارد و زمستانش کمی دیرتر از دیگر نقاط کشور به پایان می‌رسد. به همین دلیل اگر برای دیدن این منطقه قصد سفر دارید، زمانی بین اردیبهشت تا مهر ماه را انتخاب کنید، تا از تمام زیبایی‌‏های آن لذت ببرید. در دیگر فصول سال هم این روستا زیبایی‌های خود را دارد؛ حتی در زمستان که صحنه پوشیده شدن یکپارچه منطقه در برف تصویری فوق‌العاده را به نمایش می‌‎گذارد. البته در نیمه دوم سال، سرما اجازه لذت بردن از این همه زیبایی و عکس‌‌برداری را به شما نمی‌دهد.

در فصل بهار و تابستان بیش از هزار و دویست خانوار در این روستا زندگی می‏‌کنند. روستای فیلبند با آب و هوایی خنک و منطقه‏‌ای سرسبز، در روزهای گرم تابستان بهترین گزینه برای سفر است. این روستا را حتماً در لیست کمپینگ های خود قرار دهید و از آب‌ و هوا و طبیعت فوق‌‌العاده‌اش لذت ببرید. برای کمپینگ در فیلبند گزینه‌های محدودی دارید. این روستا هتل یا مهمانپذیر ندارد و به‌دلیل زیبایی‌های طبیعی آن و تمایل گردشگران به اقامت در خود روستا، بهترین گزینه‌ها خانه‌های روستایی و محلی هستند.

فیلبند

دریاچه لزور


دریاچه لزور واقع در شمال شرقی تهران و در فاصله 165 کیلومتری شهر، دریاچه لزور با طبیعتی بکر و دیدنی وجود دارد که سالیانه طبیعت دوستان زیادی را به میزبانی خود فرا می‌ خواند. دسترسی به این دریاچه از طریق راه نیمه آسفالته روستای لزور ممکن است. با حدود 160 کیلومتر رانندگی از اتوبان بابایی تهران و عبور از دامنه کوه‌های البرز به روستای لزور خواهید رسید. البته دسترسی به دریاچه از طریق روستا چندان راحت نیست، بنابراین ما برای برنامه کمپینگ اطراف تهران، پیشنهاد می‌ کنیم از مسیر پیمایشی روستای ارجمند استفاده کنید. با حدود 10 کیلومتر پیاده روی در جهت آب، به دریاچه زیبای لزور خواهید رسید.

به دلیل برودت هوای منطقه در فصول سرد سال و همچنین نیاز به عبور از آب، پیشنهاد می‌ شود این برنامه را در حوالی خرداد تا شهریور، که دمای هوا مناسبتر بوده و سطح آب رودخانه پایین تر است انجام دهید. از نکات قابل توجه در این دریاچه، وجود سرویس بهداشتی و شیر آب چشمه در شمال دشت لزور است که توسط محیط زیست و برای راحتی طبیعت گردان و همچنین حفظ طبیعت منطقه احداث شده است.

لزور

جنگل دالخانی


سه استان مجاور دریای خزر ازنظر زیبایی کاملاً منحصربه فرد و زیبا بوده و شما در وجب به وجب این استان ها می توانید گوشه ای از بهشت را به نظاره بنشینید. بنابراین پیدا کردن مکان برای کمپ در این مناطق کار بسیار راحتی است. جنگل دالخانی با توجه به این که مناظر بسیار زیبایی دارد، مکانی بسیار دنج بوده و درعین حال به جاده هم نزدیک است، به عنوان یکی از بهترین مکان های کمپینگ در بهار معرفی می گردد. شما در این جنگل بکر و زیبا می توانید به طبیعت گردی بپردازید و از هوای خنک و پاکیزه آن نهایت لذت را ببرید. منظره های زیبا، کلبه های چوبی روستاهای اطراف و وجود سد میجران در نزدیکی آن، از ویژگی های منحصربه فرد این جنگل است.

نکته ای که باید توجه کنید این است که بدون تجهیزات کافی به دل جنگل نزنید چون ممکن است گم شوید. نکته دیگر این که حشرات در شب زیاد می شوند و ممکن است شغال ها نیز پیدا شوند؛ بنابراین بهتر است از چادر خوب مسافرتی استفاده کنید و حتماً در کناره چادر آتش روشن کنید تا خطری شما را تهدید نکند. در صورتی هم که تمایل داشته باشید می توانید از کلبه های جنگلی استفاده کنید. جنگل دو هزار، جنگل سه هزار، جنگل های سراوان، جنگل الیمستان، جنگل النگدره ، جنگل سیاه بیشه، جنگل ناهارخوران، جنگل سی سنگان از دیگر مکان های جذابی هستند که امکان کمپینگ نیز دارند.

جنگل

دماوند


به جز خود قله که هدف اصلی کوهنوردان کارکشته است، دشت و سبزی اطراف دماوند یکی از بهترین نقاط ایران برای کمپینگ است. به خصوص برای آنهایی که ساکن تهران یا شهرهای اطراف هستند، کمتر انتخابی جذابیت دماوند را دارد. چه چیزی از این بهتر که چند کیلومتر رانندگی کرده و در دشت یا کنار آبشاری کمپ کنید که منظره آن نماد طبیعت ایران یا بزرگترین آتشفشان خاورمیانه است؟

کار جالب‌تر می‌شود وقتی بدانیم با احداث کمپ زمستانی دماوند، حالا این امکان برای همه فراهم است که حتی در سردترین روزهای زمستان، تجربه یک کمپ حرفه‌ای و درجه یک را به خاطرات زندگی خود بیافزایند. برای کمپ در دماوند به طور کلی دو انتخاب دارید، اگر سبزی دشت منظره مورد علاقه شماست به سمت غرب کوه حرکت کنید و در پارک ملی لار چادر بزنید و اگر روحیه شما با آبشار و غار سازگاری بیشتری دارد در حوالی آبشار جنگلک و غار رود افشان به دنبال جای مناسب باشید.

کوه

دریاچه گهر


یکی دیگر از بهترین پیشنهادها برای کمپینگ، دریاچه گهر استان لرستان است. آب این دریاچه از ارتفاعات اشترانکوه سرچشمه می گیرد و در ادامه مسیر نیز چشمه های جوشان به آن اضافه می شوند. این دریاچه میزبان ماهی های قزل آلا، لاک پشت ها و مارماهی ها است و تنوع گونه های جانوری اطراف آن زیاد خواهد بود. همچنین درختان و گیاهان متنوعی همچون بید، زالزالک، پسته و انجیر در اطراف این دریاچه دیده می شوند. لاله های واژگون و شقایق های عاشق در دشت های اطراف این دریاچه چشم نوازی می کنند.

برای این که به این دریاچه زیبا برسید لازم است که پس از رسیدن به آخرین ایستگاه ماشین رو در شهر دو رود، مسافتی را پیاده بپیمایید که با توجه به قدرت بدنی شما بین 40 دقیقه و یا بیشتر خواهد بود. نکته ای که باید بدانید این است که در اطراف دریاچه امکانات خاصی وجود ندارد، بنابراین باید کاملاً مجهز به این سفر بروید. همین طور از بهترین مکان های کمپینگ در بهار در استان های زیبای لرستان می توان به آبشار بیشه، آبشار آب سفید الیگودرز، آبشار نوژیان و گریت، دشت های لاله واژگون الیگودرز، دره خزینه و دره شیزر اشاره نمود.

کمپ

دریاچه چورت


دریاچه چورت مقصدی بکر در طبیعت استان مازندران است که زیبایی چشم نوازی دارد.این دریاچه در قلب یک جنگل انبوه است و همین امر بر جذابیت آن برای طبیعت گردان می افزاید.مسیر دسترسی به دریاچه یکی از مسیرهای مورد علاقه آفرودرهاست و بسیاری برای تجربه این تفریح هیجان انگیز به سراغ این مسیر می روند. چورت یکی از معدود دریاچه هایی است که به صورت طبیعی به وجود آمده و در نتیجه احداث سد خاکی ایجاد نشده است.

فضای مه‌آلود، سکوت و آرامش، صدای پرندگان و حضور درختانی که تنها نیم تنه آنها از آب بیرون زده است، ترکیب بی نظیری است که در چورت انتظارتان را می کشد.این دریاچه در دل یک جنگل پوشیده از درختان فراوان واقع شده است. مسیر دسترسی به این دریاچه یکی از مسیرهای مورد علاقه آفرودرها و علاقه ‌مندان به تجربه تفریح‌های هیجان ‌انگیز در طبیعت است و بسیاری از افراد برای تجربه این سفرهای ماجراجویانه به این مسیرها مراجعه می‌کنند. بهترین زمان برای تجربه شگفت‌ انگیز در این مکان فصل‌‌های بهار، تابستان و پاییز است. به یاد داشته باشید که از شنا در این دریاچه خودداری کنید. زیرا این دریاچه از رانش زمین ایجاد شده و در کف آن پوشش جنگلی وجود دارد که شنا در آن ممنوع است.

چورت

جنگل اسالم


از آنجایی که ارتفاع این جاده بسیار زیاد است، در نتیجه تابستان‌های سردی دارد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که همیشه لباس گرم به همراه داشته باشید. اگر قصد کمپینگ شبانه در این منطقه را دارید، بهتر است تجهیزات لازم و ضروری به همراه داشته باشید. همچنین بهتر است که کمپ خود را در نزدیکی روستاهای این منطقه برپا کنید. موقعیت جغرافیایی این منطقه باعث شده است تا در بیشتر روزهای سال بارش باران وجود داشته باشد. در نتیجه تجهیزات لازم به همراه داشته باشید تا در صورت بارش باران غافلگیر نشوید.

صدای نغمه شادی پرندگان و صدای آب، سکوت جنگل را در هم می‌شکند و بوی عطر درختان مرطوب می‌تواند شما را مدهوش کند. تماشای هر تکه از طبیعت این جنگل به قدری فریبنده و باورنکردنی است که گویی خداوند با دستان خود به نقاشی آن پرداخته است. در صورتی که قصد رانندگی در مسیر جاده خلخال به اسالم را دارید، حتما باک بنزین شما پر باشد. چرا که تا 70 کیلومتری این مسیر، پمپ بنزینی نخواهید دید. دره‌های عمیق و مسیر پرپیچ و خم جاده اسالم به خلخال رانندگی را کمی سخت کرده است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه با آرامش کامل رانندگی کنید.

جنگل

دریاچه الندان


دریاچه الندان در نزدیکی ازنی از توابع بخش چهاردانگه ساری و در منطقه جنگلی پله الندان است و اسم آن بر گرفته از این روستا می باشد. آب این دریاچه زیبا و طبیعی،‌ تنها با نزولات جوی و بارش برف و باران تامین می‌شود و هیچ رودخانه یا چشمه‌ای در شکل‌گیری آن دخیل نیست. جنگل سبز و انبوه الندان یا پله نیز در اطراف این دریاچه، زیبایی و جذابیت این منطقه را مضاعف کرده است. امکانات متعدد، اما محدودی در حوالی دریاچه الندان کیاسر وجود دارد که تنها نیاز گردشگران را برطرف می‌سازد. در اطراف روستا سوپرمارکت یا بوفه‌ موجود است. برخی از نیازهای مراجعان را تامین می‌کند.

وجود قایق موتوری و پدالی نیز از جمله امکانات تفریحی دریاچه الندان به شمار می‌آید که لحظات رویایی و لذت‌بخشی را برای قایقرانی و تماشای محیط اطراف دریاچه، در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. بهترین زمان سفر و کمپینگ در دریاچه الندان کیاسر، در فصل‌های بهار و پاییز است که جذابیت مناظر زیبای اطراف دریاچه، به اوج خود می‌رسد. برای کمپ و سفر به منطقه بکر و جنگلی الندان و دریاچه طبیعی زیبای آن، حتما آب و غذای کافی به‌همراه داشته باشید. از آنجایی که با خودروی شخصی می‌شود تا نزدیک دریاچه رفت،‌ به‌سادگی می‌توان وسایل کمپینگ یا یک پیک‌نیک خانوادگی را به‌همراه برد.

دریاچه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو