اولین پیوند حنجره موفق در جهان و صحبت کردن بیمار پس از دو دهه

اولین پیوند حنجره موفق در جهان و صحبت کردن بیمار پس از دو دهه


منبع: روزیاتو

3

1402/8/30

14:00


اولین پیوند حنجره موفق در جهان و صحبت کردن بیمار پس از دو دهه

اولین پیوند حنجره موفق در جهان و صحبت کردن بیمار پس از دو دهه

یک زن ۴۹ ساله فرانسوی که طی دو دهه گذشته برای تنفس به شیوه تراکئوتومی متکی بود، پس از یک عمل جراحی موفق که توسط تیمی از جراحان در شهر لیون انجام شده، توانایی صحبت کردن خود را بازیافته است. او گفته است: «احساس عجیبی است که دوباره صحبت می‌کنم.»

این زن که هویتش فاش نشده، پس از ایست قلبی در سال ۱۹۹۶، قدرت تکلم خود را به دلیل عوارض لوله‌گذاری از دست داده بود.

این جراحی موفقیت‌آمیز که گزارش آن در روز دوشنبه منتشر شده، یک پیشرفت مهم را رقم‌ زده است. بیمار پس از جراحی، جلسات توانبخشی تار‌های صوتی، بلع و تنفس را زیر نظر یک گفتاردرمانگر آغاز کرده است.

این زن ۴۹ ساله، با پیشرفت‌های تدریجی طی جلسات توانبخشی، موفق شده که چند کلمه صحبت کند و امیدی برای بازیابی دائمی گفتارش ایجاد شده است.

این زن پس از بازگشت به خانه خود در جنوب فرانسه، به درمان ادامه داده و گفته که حدود یک دهه پیش با آرزوی «بازگشت به زندگی عادی» داوطلب این عمل جراحی شده است. او فاش کرده که دخترانش هرگز صحبت‌های او را پیش از این نشنیده بودند.

تحقیقات گسترده پروفسور فیلیپ سروز، رئیس بخش گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن در بیمارستان کروکس-روس در شهر لیون، به موفقیت این عمل کمک کرده است.

اولین جراحی پیوند حنجره، در سال ۱۹۹۸ در شهر کلیولند آمریکا، روی مردی که تار‌های صوتی خود را در یک تصادف موتورسیکلت از دست داده، توسط دکتر لوئیس فرناندو انجام شده بود.

همکاری پروفسور سروز با دکتر فرناندو و تیم‌های همراهشان، نقش مهمی در غلبه بر پیچیدگی‌های این روش، مانند شبکه عصبی پیچیده و شبکه گسترده شریان‌ها و ورید‌های کوچک داشت.

در این جراحی ۲۷ ساعته، ۱۲ جراح و تقریباً ۵۰ کارمند بیمارستان دانشگاه لیون مشارکت داشتند. در حالی که موفقیت این پیوند پس از گذشت یک سال قابل بررسی خواهد بود، پروفسور سروز نسبت به آینده پیوند‌های حنجره در لیون خوش‌بین است.

او امیدواری خود را نسبت به شکل‌گیری تخصص‌های جدیدی در زمینه پیوند اعضا بیان کرده تا در آینده شاهد پیوند رحم و آلت تناسلی هم باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو