بازار نوشت افزار منتظر ارز نیمایی

منبع: برترین ها

140

1398/5/6

09:31


اگر در سال گذشته سهم کاغذ در هزینه تمام‌شده محصول حدود 45 درصد بود، امسال این رقم به میزان 87 درصد افزایش یافته است؛ به‌عبارت دیگر محصولاتی که با کاغذ تولید می‌شود، حدود دو تا سه برابر افزایش قیمت دارد و این در‌حالی است که افزایش قیمت کاغذ غیرطبیعی است.

برترین ها: بنا‌بر آمار منتشر‌شده، سه سال پیش 70 درصد بازار نوشت‌افزار را کالاهای وارداتی تشکیل می‌داد. اما با تولیداتی که در این چند سال انجام شد، واردات به 60 درصد رسیده.

یکی از فعالان حوزه انتشار کتب درسی می گوید: «اتفاقی که برای ما افتاد این بود که گفتند نوشت‌افزار از دایره ارز 4200، خارج شد که این مساله موجی از نگرانی میان تولیدکنندگان این حوزه ایجاد کرد، برای همین نامه‌ای به وزیر ارشاد نوشتیم و خواستیم کاری برایمان انجام دهند که قرار شد، کاغذ با ارز نیمایی دراختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

اما ارز نیمایی با ارز آزاد الان تفاوتی ندارد؟ همان فعال می‌گوید: «بله، روی کاغذ همین‌طور است، اما در بازار خیلی متفاوت است. همین الان می‌گویند، قیمت کاغذ به بندی 430 هزار تومان رسیده است؛ هفته پیش برای خرید کاغذ رفته بودیم ، هیچ نظارتی در بازار نبود و هرکس هر قیمتی که می‌خواست، روی جنس‌هایش می‌گذاشت و کاغذ بندی 500 هزار تومان هم به‌ فروش می‌رسید. برای همین اگر بتوانیم ارز نیمایی را برای تولید‌‌کنندگان نوشت‌افزار بگیریم خیلی به‌نفع‌شان است.»

با نگاهی به آمار تولید محصولات نوشت‌افزار و اتفاقی که برای قیمت کاغذ در سال گذشته و امسال افتاده، آنها دچار مشکلات فراوانی شده‌اند، اگر در سال گذشته سهم کاغذ در هزینه تمام‌شده محصول حدود 45 درصد بود، امسال این رقم به میزان 87 درصد افزایش یافته است؛ به‌عبارت دیگر محصولاتی که با کاغذ تولید می‌شود، حدود دو تا سه برابر افزایش قیمت دارد و این در‌حالی است که افزایش قیمت کاغذ غیرطبیعی است. قیمت دلار سه برابر شده، اما کاغذ با 9 برابر افزایش قیمت عرضه می‌شود. افزایش قیمت مواد اولیه نیز وجود دارد. همه اینها مشکلاتی است که تولید‌کنندگان نوشت‌افزار در سال جدید با آن مواجه هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو