ماجرای توهین به ایران در سریال ترکیه ای «من فرح هستم» + ویدئو

ماجرای توهین به ایران در سریال ترکیه ای «من فرح هستم» + ویدئو


منبع: روزیاتو

5

1402/9/5

20:00


ماجرای توهین به ایران در سریال ترکیه ای «من فرح هستم» + ویدئو

ماجرای توهین به ایران در سریال ترکیه ای «من فرح هستم» + ویدئو

نمایش تصویری غیر واقعی و توهین آمیز از ایران در سریال ترکیه ای «من فرح هستم» اعتراض مخاطبان ایرانی آن را به دنبال داشته و حتی پای برخی عوامل ایرانی این سریال را نیز به میان کشیده است.

سریال ترکی «من فرح هستم» (Benim Adim Fara) که پخش آن از اسفند ۱۴۰۱ آغاز شده و  اقتباسی از سریال آرژانتینی La Chica que Limpia است، ماجرای یک پزشک زن ایرانی به نام فرح (با بازی دمت اوزدمیر) را روایت می کند که بعد از اتفاقی که بین او و همسرش در ایران – که گویا یک آقازاده‌ ی قدرتمند است – رخ می دهد، برای فرار از ایران به فرانسه، راهی ترکیه شود، اما پس از پی بردن به بارداری خود در استانبول، در آنجا ماندگار می‌شود. او پس از به دنیا آوردن پسرش، کریمشاه (با بازی راستین پاکنهاد، بازیگر کودک ایرانی) در استانبول، به زندگی در ترکیه به طور غیرقانونی ادامه می دهد.

فرح با وجود داشتن مدرک پزشکی، برای درآوردن خرج خود و پسرش، کریمشاه که به یک بیماری نادر مادرزادی دچار است، به عنوان نظافتچی در استانبول کار می کند، به این امید که بالاخره یک روز بتواند با پسرش به فرانسه برود. در این میان، او یک روز به طور ناگهانی شاهد قتل یک پلیس مخفی به دست مافیا می شود. این اتفاق زندگی فرح و پسرش را دستخوش اتفاقات بسیاری می کند و آن ها را ناخواسته درگیر مافیاهای خطرناک و بازی های آن ها می سازد. در ابتدا یکی از اعضای مافیا به نام طاهر (با بازی انگین آکیورک) مأمور قتل فرح می شود اما پس از اتفاقاتی، رفته رفته عشق بزرگی میان فرح و طاهر شکل می‌گیرد.

فصل اول سریال «من فرح هستم» با استقبال مخاطبان ایرانی سریال های ترکیه ای مواجه شد، با این حال، فصل دوم این سریال که پخش آن از مهر ماه امسال آغاز شده، کام بینندگان ایرانی خود را تلخ کرده است.

در فصل دوم سریال «من فرح هستم»، بخش هایی از داستان در ایران می گذرد اما تصویر غیر واقعی ای از ایران و مردمش در آن به نمایش درآمده که داد مخاطبان ایرانی سریال را درآورده است.

با آنکه داستان سریال «من فرح هستم» در زمان حال روایت می شود اما در یکی از قسمت های این سریال، تبریز شهری خرابه و شبیه به مناطق جنگ زده به تصویر کشیده شده بود. ایرانی ها نیز افرادی متحجر و متعصب مذهبی نمایش داده شده اند. در یکی از سکانس ها نیز شخصیت ترکی سریال، طاهر که به اسارت مردی ایرانی با شمایلی داعشی وار درآمده، در دیالوگی که مقایسه ای با زنان ایرانی به نظر می رسد، تأکید می کند که زن های ترکیه ای هرگز سرشان را پایین نمی اندازند.

وبسایت تبیان، رسانه ی سازمان تبلیغات اسلامی، ویدئویی در این رابطه منتشر کرده که در ادامه می بینید.

بعد از پخش این قسمت، بینندگان ایرانی سریال «من فرح هستم» به صفحات اینستاگرام بازیگران و عوامل این سریال هجوم بردند و از ارائه ی این تصویر توهین آمیز از ایران و مردم آن انتقاد کردند.

در این میان، مرتضی اتابکی، عکاس ایرانی سریال «من فرح هستم» و راستین پاک نهاد، بازیگر کودک ایرانی این سریال ترکیه ای هم از اعتراض بینندگان ایرانی سریال در امان نماندند.

مرتضی اتابکی، عکاس ایرانی که در بسیاری از سریال‌ های ترکیه ای به عنوان عکاس فعالیت داشته، در یک استوری اینستاگرامی در پاسخ به بینندگان ایرانی معترض سریال «من فرح هستم» توضیح داد که او تنها با فصل اول این سریال همکاری داشته.

راستین پاکنهاد بازیگر کودک ایرانی که در سریال «من فرح هستم» نقش کریمشاه، پسر شخصیت فرح را بازی می‌کند هم در صفحه ی اینستاگرامش توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.

راستین پاکنهاد متولد سال ۲۰۱۵ در استانبول ِ ترکیه و اصالتاً ایرانی است. پدر او یک کارگردان ایرانی است.

بیشتر بخوانید:

تمرین دمت اوزدمیر بازیگر مشهور ترکیه‌ای برای یادگیری آهنگ به زبان فارسی + ویدیو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو