پروانه معصومی در ۷۸ سالگی درگذشت + بیوگرافی

پروانه معصومی در ۷۸ سالگی درگذشت + بیوگرافی


منبع: روزیاتو

1

1402/9/6

15:10


پروانه معصومی در ۷۸ سالگی درگذشت + بیوگرافی

پروانه معصومی در ۷۸ سالگی درگذشت + بیوگرافی

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت ۷۸ ساله که چند سالی بود در گیلان زندگی می کرد، ساعاتی پیش در بیمارستانی در صومعه  سرا درگذشت. نعیمه نظام‌ دوست از همکاران این بازیگر در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا خبر درگذشت پروانه معصومی را تأیید کرده است. به گفته ی وی پروانه معصومی چند روزی در بیمارستان به دلیل عارضه پارگی روده بستری بود و امروز بر اثر عفونت ریوی به آی سی یو منتقل شد و ساعاتی پیش از دنیا رفت.

علت فوت پروانه معصومی

بیوگرافی پروانه معصومی

سکینه کبودرآهنگی با نام هنری «پروانه معصومی» متولد سال ۱۳۲۳ در تهران بود.

او تحصیلاتش را در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران به پایان رساند.

در ۲۲ سالگی برای ادامه تحصیل راهی آلمان شد. سال ۱۳۴۹ وقتی ۲۶ ساله بود در کشور آلمان با مسعود معصومی، عکاس متولد ۱۳۱۶، آشنا و به عنوان مدل با وی مشغول به همکاری شد. در نهایت این ارتباط به ازدواج ختم شد و این زوج صاحب یک پسر به نام نیما شدند. مسعود معصومی در سال ۱۳۷۹ در سن ۷۹ سالگی در ایران درگذشت.

بعد از بازگشت از آلمان با حمایت همسرش اولین بار در سال ۱۳۵۰ وقتی ۲۷ ساله بود در فیلم «بیتا» در کنار گوگوش و عزت الله انتظامی جلوی دوربین رفت.

علت فوت پروانه معصومی

علت فوت پروانه معصومی

سپس در سال ۱۳۵۱ در فیلم «رگبار» به کارگردانی بهرام بیضایی در نقش اول بازی کرد.

تا پیش از انقلاب اسلامی، تا سال ۱۳۵۶ در ۵ فیلم دیگر به نام های «مینا» ، «رگبار» ، «شهر قصه» ، «غریبه و مه» و «کلاه» بازی کرد. او با این فیلم ها در جشنواره های مختلف دربار پهلوی هم حضور داشت.

پروانه معصومی در سال ۱۳۶۳ بعد از گذشت ۵ سال از وقوع انقلاب با فیلم «گل های داوودی» به کارگردانی رسول صدرعاملی به دنیای سینما بازگشت. او برای بازی خود در این فیلم برنده ی جایزه ی بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم فجر شد.

علت فوت پروانه معصومی

او بار دیگر در سال ۱۳۶۷ این جایزه را برای نقش آفرینی اش در فیلم «جهیزیه ای برای رباب» به کارگردانی سیامک شایقی دریافت کرد.

سریال «کوچک جنگلی» به کارگردانی بهروز افخمی در سال ۱۳۶۶ اولین تجربه بازیگر پروانه معصومی در دنیای تلویزیون بود.

او طی سال های فعالیتش در فیلم ها و سریال های زیادی نقش آفرینی کرد.

پروانه معصومی در مصاحبه ای خود را عضو بسیج هنرمندان عنوان کرده بود. او گفته بود: «عضو بسیج هنرمندانم و خط مشی خاصی را در کار هنری دنبال می کنم و سعی می کنم از آن خارج نشوم، حضورم در بسیج هنرمندان نیز در جهت همین راستاست. من همیشه احترام ویژه ای برای بسیجی ها قائل هستم و معتقدم که آنها یاور مردم هستند به ویژه بسیجیان جهادگر که قابل تحسین هستند.»

او درباره ی عکسی از دیدارش با فرح پهلوی گفته بود: «باید به صراحت اعلام کنم من با فرح پهلوی دیداری نداشتم ! فقط یکبار در جشنواره «فیلم تهران» ما را تهدید کردند زمان بازدید فرح باید حضور داشته باشیم در غیر اینصور برایمان گران تمام می شود به همین دلیل مجبور شدم.»

پروانه معصومی همچنین درباره ی دیدارش با رهبری گفته بود: «بنده دیدارهای متعددی با رهبر انقلاب داشتم و واقعا با میل و علاقه شخصی با ایشان دیدار می کنم. حتی به من گفتند الزامی ندارید با چادر به نزد ایشان بروید اما خودم خواستم با چادر نزد ایشان بروم و من علاقمند رهبرم هستم.»

علت فوت پروانه معصومی

علت فوت پروانه معصومی

علت فوت پروانه معصومی

او درباره ی حجاب خود گفته بود: «من خیلی هم آدم با حجابی نیستم ، نه قبل انقلاب حجاب داشتم و نه الان خودم را می پیچانم ، معتقدم حجاب آدم باید ذاتی باشد. احساس می کنم آدمی که وقیح است و حجاب درونی ندارد هزار مدل هم خودش را بپوشاند فایده ندارد و مشخص می شود حجابش واقعی نیست.»

پروانه معصومی از سال ۱۳۷۵ وقتی ۵۲ ساله بود زندگی در تهران را رها کرد و در روستایی در «صومعه سرا» ساکن شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو