دانشجوی نخبه فلسطینی در اسارت مدرک کارشناسی خود را گرفت

منبع: ساعد نیوز

1

1402/9/12

15:19


ساعد نیوز: میسون موسی الجبالی یکی از زنان مبارز فلسطینی است که در 19 سالگی به اسارت درآمد و بعد از تحمل شکنجه‌های سخت در زندان‌های رژیم صهیونیستی، در توافق تبادل اسرا آزاد شد.

دانشجوی نخبه فلسطینی در اسارت مدرک کارشناسی خود را گرفت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از سوفیا نیوز، تاریخ فلسطین مملو از حماسه‌های قهرمانانه زنانی است که دوشادوش مردان مقاومت برای آزادی سرزمین خود در میدان مبارزه با دشمن اشغالگر حاضر شده‌اند. برخی از این زنان در راه مقاومت برای سرزمین خود به شهادت رسیده و برخی نیز سال‌ها مجبور به تحمل اسارت در زندان‌های دشمن بوده‌اند.
آزادی شماری از اسرای زن فلسطینی در توافق تبادل اسرا که طی یک هفته در مدت آتش‌بس موقت میان مقاومت و رژیم صهیونیستی آزاد شدند، بهانه‌ای بود تا نگاه کوتاهی به زندگینامه این اسرا و شرایطی که در زندان‌های اشغالگران از سرگذراندند، داشته باشیم.
«میسون موسی الجبالی» یکی از این زنان قهرمان فلسطینی است که در عملیات تبادل جزئی اسرا بین حماس و اسرائیل آزاد شد.

دانشجوی ممتاز که در 19 سالگی اسیر شد
میسون موسی یکی از قدیمی‌ترین اسرای زن فلسطینی است. او در سال 1995 در خانواده‌ای اهل روستای الشواره در شرق شهر بیت لحم به دنیا آمده و 7 برادر و 6 خواهر دارد. وی در جریان یک عملیات شهادت‌طلبانه در بیت لحم، یک نظامی زن اسرائیلی را زخمی کرد. میسون در 29 ژوئن 2015 توسط نیرو‌های دشمن بازداشت و به 15 سال زندان محکوم شد. او در آن زمان دانشجوی سال اول در دانشگاه قدس در رشته ادبیات انگلیسی بود، اما بعد از اسارت نتوانست تحصیلات خود را در این رشته تکمیل کند.
این مبارز زن فلسطینی که آرزو داشت تحصیلات دانشگاهی خود را تکمیل کند، در داخل زندان و با وجود شرایط بسیار دشواری که داشت شروع به درس خواندن کرده و مدرک لیسانس خود را در رشته خدمات اجتماعی اخذ کرد. او در دوره تحصیلات خود در مدرسه و دانشگاه از دانش‌آموزان و دانشجویان ممتاز بود.


شکنجه در سلول‌های انفرادی زندان‌های دشمن
وی بعد از آزادی در معامله تبادل اسرا که هفته گذشته انجام شد به شرایط وخیم اسرا در زندان‌های رژیم اشغالگر اشاره و اعلام کرد که وضعیت همه اسرا و به ویژه اسرای زن در این زندان‌ها بعد از انجام عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر توسط رزمندگان مقاومت، بسیار وخیم‌تر شد و آن‌ها تحت شکنجه‌های بسیار سختی قرار گرفتند.
میسون می‌گوید که مسئولان زندان‌های دشمن صهیونیستی بعد از آغاز نبرد طوفان الاقصی، شرایط بسیار سختی برای اسرای زن فلسطینی به وجود آورده و همه وسایل آن‌ها را گرفتند و هر روز با گاز‌های سمی به سمت آن‌ها حمله می‌کردند و این اسرا را مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند. حبس اسرای زن در سلول انفرادی با وضعیت وحشتناک یکی دیگر از شکنجه‌هایی بود که صهیونیست‌ها بعد از 7 اکتبر به وفور علیه این اسیران اعمال می‌کردند.
به گفته این مبارز زن فلسطینی که سال‌های زیادی را در زندان‌های دشمن گذرانده، مقامات صهیونیست به مسئولان زندان‌ها چراغ سبز داده بودند تا هر شکنجه‌ای که می‌توانند علیه اسرای زن فلسطینی انجام دهند.
اسرای زن فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به میسون موسی لقب «رئیس اسرای زن فلسطینی» داده بودند؛ چرا که با 27 سال سن سال‌های زیادی از عمر خود را در زندان گذراند. او در زندان دامون بود و طبق حکمی که صهیونیست‌ها برایش صادر کرده بودند قرار بود 6 سال دیگر هم در زندان بماند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو