فواید و عوارض شستشوی صورت با آب سرد

فواید و عوارض شستشوی صورت با آب سرد


منبع: ستاره

187

1398/5/6

12:49


شستشوی صورت با آب سرد یکی از رازهای جوان ماندن است. با استفاده از آب سرد می‌توانید آبرسانی پوست را به بهترین نحو انجام دهید و با بسته نگه داشتن منافذ پوست از نفوذ آلودگی‌های موجود در هوا و اشعه‌های مضر خورشید به آن پیشگیری کنید.

فواید شستشوی صورت با آب سرد


ستاره | سرویس سلامت - آیا از فواید شستشوی صورت با آب سرد اطلاع دارید یا همیشه از آب گرم برای شستشوی صورتتان استفاده می‌کنید؟ آب گرم می‌تواند منجر به کاهش چربی پوست و چروک شدن زودهنگام آن شود. در این مطلب فوایدی که آب سرد برای پوست دارد را مورد بررسی قرار داده ایم. همچنین عوارضی که استفاده مداوم از آب سرد یا گرم برای پوست دارد را بیان خواهیم کرد.
 

شستشوی صورت با آب سرد یا آب گرم؟

اگر به صورت افرادی که سن و سالی از آن‌ها گذشته نگاه کنید، متوجه خواهید شد که با وجود چین و چروک‌، پوستشان همچنان شفاف و زیبا و بدون لکه است. راز این پوست شفاف در سن بالا این است که افرادی که مسن هستند طبق عادت گذشته خودشان اغلب مواقع از آب سرد برای شستشوی صورتشان استفاده می‌کنند.
 آب گرمی که لذت و حس تمیزی بیشتر را هنگام شستشوی پوست برای شما به ارمغان می‌آورد، دارای معایب فراوانی برای پوست است که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش چربی پوست و خشک شدن بیشتر آن اشاره کرد. اگر نیاز به دلایل بیشتری برای انتخاب شستشوی صورت با آب سرد نیاز دارید، مواردی که در ادامه ارائه شده را مطالعه کنید.

شستن صورت با آب گرم یا آب سرد

فواید شستن صورت با آب سرد

۱. بستن منافذ پوست

استفاده از آب سرد برای شستشوی پوست سبب بسته شدن منافذ آن می‌شود. برای این که پوستتان همیشه شاداب بماند می‌توانید ابتدا آن را با آب گرم بشویید تا چربی‌های اضافه روی پوست از بین برود و سپس از آب سرد برای بسته شدن منافذ پوست استفاده کنید.

۲. تسکین دهندگی آب سرد

آب سرد تسکین دهنده است. به همین دلیل شستشوی صورت به وسیله آب سرد، درد چشم‌ و خستگی پلک‌ها را کاهش می‌دهد.

۳. محافظت در برابر اشعه خورشید

اگر می‌خواهید اشعه‌های مضر خورشید به پوستتان آسیب وارد نکنند و دچار آفتاب سوختگی نشوید، یکی از بهترین راه حل‌ها استفاده از آب سرد برای شستشوی صورت است. آب سرد منافذ پوست را می‌بندد و اجازه نمی‌دهد که آفتاب درخشان به سلامتی پوست صدمه بزند.

محافظت از پوست صورت با آب سرد



۴. کاهش پف آلودگی صورت

حتماً برای شما هم پیش آمده که هنگام صبح با صورتی پف آلوده مواجه شده‌اید. این موضوع به این دلیل است که شب هنگام خواب، پوست شروع به بازسازی خودش می‌کند و منافذ آن گسترش پیدا می‌کنند. اگر می‌خواهید این حالت را سریع‌تر برطرف کنید، چاره کار شستشوی صورت با آب سرد است. آب سرد منافذ باز پوست را می‌بندد و پف آلودگی صورت می‌خوابد.

۵. افزایش سطح هوشیاری

افرادی که صبح‌ها خواب‌آلوده از رختخواب بیدار می‌شوند یا در کلاس درس یا بعد از صرف ناهار نمی‌توانند بر خواب آلودگی خود غلبه کنند، با کمک آب سرد می‌توانند سطح هوشیاری‌شان را بالا ببرند. شستشوی صورت با آب سرد یک شوک موقتی برای بدن ایجاد می‌کند و این شوک حالت خواب‌رفتن مغز را از بین می‌برد و آن را هوشیار می‌کند.

۶. کاهش ورم و سیاهی دور چشم‌ها

یکی از مواردی که خانم‌ها به آن توجه زیادی نشان می‌دهند، سیاهی و تورمی است که گاهی دور چشم‌ها ایجاد می‌شود. استفاده از آب سرد برای شستشوی صورت می‌تواند یکی از روش‌های درمان خانگی برای رفع سیاهی دور چشم باشد. شستن صورت با آب سرد، منقبض شدن رگ‌های خونی که سبب تورم و سیاهی اطراف چشم‌ها شده‌اند را در پی خواهد داشت و این مشکل را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
 

کاهش ورم و سیاهی دور چشم‌ها با آب سرد

 

معایب شستشوی صورت با آب سرد

۱. باقی ماندن چربی روی پوست

با توجه به این که استفاده از آب سرد سبب بسته شدن منافذ پوست می‌شود، بنابراین چربی‌های اضافی و پوسته پوسته‌های پوست را به خوبی نمی‌توان با این روش برطرف کرد. افرادی که پوستی چرب دارند یا این که می‌خواهند آکنه‌هایی که دارند را سریع درمان کنند، بهتر است آب ولرم را برای شستشوی پوست خود در نظر داشته باشند. آب ولرم هم چربی پوست را تا حد مناسبی کاهش می‌دهد و هم پوست را شاداب و تازه نگه می‌دارد.

۲. نامناسب بودن برای پاک کردن آرایش

اگر می‌خواهید رد به جا مانده از لوازم آرایش را از روی پوستتان پاک کنید، آب سرد انتخاب مناسبی برایتان نخواهد بود؛ زیرا نمی‌تواند پاک کنندگی مناسبی برای از بین بردن چربی‌ها و باقی مانده لوازم آرایش روی پوست داشته باشد. در این زمان آب ولرم مایل به گرم، گزینه مناسب‌تری به حساب می‌آید.

۳. نامناسب بودن دمای آب برای افراد خاص

برخی از افراد به دلیل بیماری یا افت فشار خون شدید هنگام استفاده از آب سرد حالت لرز و شوک پیدا می‌کنند. شستشوی صورت با آب سرد برای این افراد می‌تواند سبب ایجاد استرس و ناراحتی شود؛ بنابراین توصیه می‌شود افرادی که نمی‌توانند سردی آب را تحمل کنند از آب ولرم برای شستشوی صورت و استحمام استفاده کنند.

شوکه شدن  با شستن صورت با آب سرد


آبرسانی پوست با آب سرد

تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن آب می‌تواند برای آبرسانی به پوست و حفظ شادابی و جوانی آن تأثیر قابل توجهی داشته باشد. برای آبرسانی یا هیدراته کردن پوست هم می‌توانید از میوه‌های سالم و آبدار استفاده کنید و هم نوشیدن آب سالم و آبمیوه‌های طبیعی را در نظر داشته باشید.
البته شستشوی صورت با آب سردی که حاوی مواد سخت و معدنی نیست نیز در آبرسانی پوست و حفظ شادابی آن مفید است. پاشیدن آب سرد به صورت چند بار در روز می‌تواند آب مورد نیاز سلول‌ها را تأمین کرده و چین و چروک‌هایی که در اثر خشکی پوست به وجود می‌آید را برطرف کند.
 

سخن آخر

درست است که شستشوی صورت با آب گرم لذت بیشتری به همراه دارد؛ اما اگر به طور مداوم صورتتان را با آب گرم بشویید، چربی پوست به مرور از بین می‌رود و خشکی و پوسته شدن آن رخ خواهد داد. برای حفظ سلامتی و شادابی پوست باید ابتدا شستشوی آن را با آب ولرم آغاز کنید تا پاک‌سازی پوست به بهترین نحو انجام شود. سپس آب سرد به صورتتان بپاشید تا منافذ پوست بسته شود.
شاید برایتان جالب باشد درباره تاثیر نوشیدن آب گرم یا آب سرد نیز بدانید. اینکه هر کدام چه منافع یا مضراتی برای شما به همراه خواهند داشت. شما هم می‌توانید تجربه و دیدگاه خود را درباره شستشوی صورت با آب سرد یا گرم با ما و مخاطبین ستاره به اشتراک بگذارید. کافی است به بخش «نظرات و پرسش‌ها» پایین همین صفحه مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو