منصور مرادی: چیزی به نام دف نوین و مدرن نداریم

84

1398/5/6

13:48


داوران سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان می‌گوید دف یک ساز اصیل است و به تمام ایران و دنیا با همین نام معرفی شده است و اطلاق ساز مدرن به آن کار درستی نیست.

منصور مرادی: چیزی به نام دف نوین و مدرن نداریم

سرویس موسیقی هنرآنلاین: منصور مرادی نوازنده و مقام‌شناس دف و یکی از داوران سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در مورد شیوه‌های مختلف دف‌نوازی جدید گفت: بنده خودم به‌عنوان پیشکسوت دف‌نوازی، چیزی به نام دف نوین و مدرن ندیده‌ام و به جرات می‌گویم چنین چیزی وجود ندارد.

او ادامه داد: دف، سازی اصیل برای ما است و به تمام ایران و دنیا با همین نام معرفی شده است. یکسری از عزیزان کم‌لطفی‌هایی کرده‌اند و نام ساز مدرن را روی آن گذاشته‌اند که به‌هیچ‌وجه چنین چیزی وجود ندارد.

مرادی که شنبه اجراهای اولین روز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان را بررسی قرار داد با اشاره به این که دف یک ساز اسلامی است، تأکید کرد: پیامبر اکرم (ص) تنها سازی که بارها در مورد آن صحبت کرده بودند، ساز دف بوده و نواختن این ساز از نظر شرعی و اسلامی هیچ‌گونه ممانعتی ندارد.

مرادی در مورد نقش صداوسیما در معرفی ساز دف توضیح داد: صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشان دادن و معرفی ساز دف کمک زیادی کرده‌اند. همچنین جشنواره‌های متعددی از جمله جشنواره دف‌نوای رحمت که بزرگ‌ترین رویداد دف‌نوازی در دنیا است، برگزار می‌شود که این جشنواره‌ها می‌توانند کمک شایانی به معرفی این ساز کنند.

او در پایان گفت: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ و یک افتخار برای ملت ایران است و بسیاری از هنرمندان کشور را می‌شناسم که برای شرکت در این جشنواره لحظه‌شماری می‌کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو