لیست ویژگی‌های درمانی چای سنا

منبع: آسان طب

119

1398/5/25

12:48


سنا نوعی گیاه گل‌دار و بزرگ است که به خانواده باقلاسانان تعلق دارد. گیاه شناسان باور دارند که این گیاهان بومی کشورهای شمال آفریقا هستند. بیش از 350 گونه مختلف از سنا وجود دارد که شناخته‌شده‌ترین آنها سنای اسکندریه نام دارد. این گیاه به صورت بوته‌ای رشد می‌کند و عطر بسیار دل‌نشینی دارد. همچنین جالب است بدانید که سنا یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی نیز شناخته می‌شود. از جمله محصولات برجسته این گیاه می‌توان به چای سنا اشاره کرد. این چای قادر است به شما در درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات کمک کند. اگر دوست دارید با خواص و فواید درمانی این چای بیشتر آشنا شوید، ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

چای سنا

خواص چای سنا

همان طور که گفتیم چای سنا دارای خواص و فواید بسیاری است و به همین دلیل استفاده از آن می‌تواند به بسیاری از جنبه‌های سلامتی کمک کند. همچنین جالب است بدانید که این گیاه یکی از داروهای بدون نسخه مورد تأیید سازمان غذا و دارو (آمریکا) FDA می‌باشد. دانشمندان باور دارند که در این گیاه ترکیبات شیمیایی و آلی گسترده‌ای وجود دارد. همین موضوع باعث شده تا مصرف چای سنا سابقه‌ای چند هزار ساله داشته باشد. نسخه‌های خطی که از کتابخانه اسکندریه به جا مانده‌اند نشان می‌دهند که این چای یکی از قدیمی‌ترین داروهای منطقه شمال آفریقا و حتی آسیای صغیر محسوب می‌شده است.

کاهش وزن

درست مانند چای سبز، سنا نیز می‌تواند به شما در فرایند کم کردن وزن کمک کند. دکتر استیون برندج بر این باور است که چای سنا عملکردی دیورتیک دارد. این بدان معنی است که مصرف آن می‌تواند حجم و دفعات ادرار شما در طول روز را افزایش بدهد. در ادرار علاوه بر آب اضافی بدن، سموم و چربی نیز وجود دارد. این موضوع نقش مهمی در کاهش وزن ایفا می‌کند. البته اگر قصد دارید به بهترین بازدهی برسید، توصیه می‌کنیم که در کنار این چای از محدودیت‌های غذایی و برنامه‌های ورزشی مناسب استفاده کنید.

ملین

اما بدون تردید مهم‌ترین خاصیتی که به این چای نسبت می‌دهند، ملین بودن می‌باشد. از این ویژگی چای سنا برای قرن‌ها استفاده می‌شده است. دانشمندان آزمایش‌های زیادی در این مورد انجام داده‌اند که نتایج نشان می‌دهد، این خاصیت ناشی از حجم بالای سنزوئید موجود در سنا می‌باشد. این امر باعث تحریک حرکت پرستالتی و سم زدایی سریع لوله‌های گوارشی می‌شود. ملین بودن می‌تواند به درمان و پیشگیری از طیف گسترده‌ای از بیماری‌های رایج مانند یبوست کمک کند. آمارها نشان می‌دهد 35 درصد آمریکایی‌ها در طول سال به یبوست مبتلا می‌شوند.

درمان هموروئید

چای سنا

هموروئید که از آن با نام بواسیر نیز یاد می‌شود، یکی از رایج‌ترین بیماری‌های وریدی است که در طول سال میلیون‌ها نفر در جهان به آن مبتلا می‌شوند. دانشمندان باور دارند که این بیماری به دلیل گشاد شدن رگ‌های وریدی موجود در مقعد به وجود می‌آید. یکی از مهم‌ترین موادی که می‌تواند به درمان این مشکل کمک کند، چای سنا می‌باشد. این چای نه تنها با استفاده از خواص ضد التهابی خود می‌تواند رگ‌های وریدی شما را تسکین دهد، بلکه به دلیل ملین بودن باعث می‌شود تا عبور مدفوع از مقعد راحت‌تر صورت بگیرد.

درمان سوء هاضمه

سوء هاضمه یکی از بیماری‌های گوارشی بسیار رایج است که افراد زیادی از آن رنج می‌برند. این بیماری از جمله مشکلات مزمن است که درمان آن می‌تواند تا چند ماه طول بکشد. نشانه‌های این بیماری شباهت‌های زیادی به سایر مشکلات گوارشی دارند و از همین رو تشخیص آن کمی دشوار می‌باشد. اگر سوء هاضمه جدی گرفته نشود، می‌تواند بیماری‌های خطرناک‌تری مانند زخم معده را ایجاد کند. استفاده از این چای به دلیل ترویج جریان طبیعی غذا و دفع مواد زائد از طریق روده، یک روش بسیار مؤثر و شگفت انگیز برای درمان سوء هاضمه به شمار می‌رود.

تقویت سلامت پوست

مراقبت و نگهداری از پوست اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که پوست به عنوان وسیع‌ترین اندام بدن، در معرض بسیاری از آلودگی‌ها و سموم قرار دارد و از همین رو احتمال آسیب دیدن آن بالاتر می‌باشد. کارشناسان بر این باور هستند که استفاده از این چای می‌تواند به تقویت سلامت پوست منجر شود چرا که در خود مواد با ارزشی مانند تانن، رزین و سایر روغن‌های ضروری دارد. به دلیل همین مواد است که چای سنا می‌تواند به درمان مشکلاتی مانند زخم‌های پوستی، آفتاب سوختگی و اگزما کمک کند. علاوه بر این، خواص آنتی باکتریایی سنا برای مبارزه با آکنه و سایر آلیس‌های پوستی مفید می‌باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو