نکاتی درباره استخراج بیت کوین در ایران

نکاتی درباره استخراج بیت کوین در ایران


منبع: نیک شو

90

1398/6/6

20:14


نکاتی درباره استخراج بیت کوین در ایران

نکاتی درباره استخراج بیت کوین در ایران

بیت کوین ارز دیجیتالی است کــه این روزها در ایران حسابی سر و صدا به پا کرده ، این ارز را خرید و فروش می کنند یا اقدام به خرید دستگاه هایی برای استخراج آن می کنند کــه در هر دو حالت می تواند بسیار سودآور باشد.اگر با تکنولوژی بلاکچین و ارزهای دیجیتال آشنا شده اید، حتما مبحث ماینینگ یا استخراج نیز به گوشتان خورده است. استخراج یکی از زمینه های جذاب برای اغلب کسانی است کــه وارد این حوزه می شوند و قطعا در ایران نیز بین کاربران سوالات زیادی ایجاد شده کــه ذهن آنها را درگیر کرده است. در مقوله استخراج، یکی از مسائلی کــه حتما باید قبل از خرید دستگاه ماینینگ و ایجاد ریگ ماینینگ به آن پرداخت، بحث میزان سودآوری است.

 

در این بین، برای اینکــه بتوانیم به طور دقیق محاسبه کنیم با استخراج یک ارز دیجیتال چقدر سود به دست می آوریم باید نکات زیر را در نظر بگیریم:

نکاتی درباره استخراج بیت کوین در ایران

فارم تولید بیت کوین

 

۱. قصد داریم برای سخت افزار خود چقدر هزینه کنیم

این موضوع کاملا به شما بستگی دارد کــه با چه سرمایه ای قصد دارید وارد ماینینگ شوید. سخت افزارهای تولید شده در این حوزه از رقم هایی مانند ۵ میلیون تومان تا ۲۵۰ میلیون تومان متغیر هستند. این تفاوت زیاد نیز با توجه به میزان هش پاوری کــه تولید میکنند تعیین می شود. بنابراین هرچه دستگاه گران تری تهیه کنید قطعا قدرت بیشتری در شبکــه خواهید داشت. این موضوع را در نظر بگیرید کــه در ایران فروشندگان محدودی هستند کــه این دستگاه ها را دارند و می فروشند و ممکن است همه دستگاه های ماینینگ موجود را نداشته باشند، پس یا باید از بین آنها سخت افزار خود را انتخاب کنید یا خودتان از خارج از کشور آن را تهیه کنید.

 

۲. قیمت ارزهای دیجیتال در بازار چقدر است

میزان سوددهی استخراج نیز با توجه به نزولی یا صعودی بودن بازار می تواند عوض شود. برای مثال اگر شما با یک دستگاه قادر هستید ماهانه ۰.۱ اتر ماین کنید، این مقدار در ماه بهمن سال گذشته ۱۰۰ دلار بوده و امروز با سال گذشته تفاوت خواهد داشت. سال گذشته بیت کوین تا ۲۰ هزار دلار هم قیمت گذاری شد اما تا ۴ هزار دلار سقوط کرد و تا زمان حاضر به ۱۱ هزار دلار رسیده است. این یعنی نوسانات بسیار بالا کــه باید ریسک آن را هم پذیرفت.

 

در ایران علاوه بر نوسان بازار ارزهای دیجیتال، دلار هم نوسانات نسبتا بالایی دارد. پس درست است کــه شما امروز کوین کمتری استخراج می کنید اما در مرحله تبدیل آن به دلار باز هم میتوانید سود کنید.البته از آنجایی کــه این بازار به طور کلی و در این ۱۰ سال معمولا به دوران صعودی برمی گردد، اگر در زمان نزول در حال ماین هستید، توکن های استخراج شده را پس انداز کنید.

 

۳. سختی شبکــه متغیر است

اگر با مفهوم سختی شبکــه آشنا نیستید، به مقاله سختی شبکــه چیست مراجعه کنید تا دقیق تر با آن آشنا شوید. سختی شبکــه با توجه به میزان درخواست برای ماین و تعداد ماینرهای یک شبکــه متغیر است. معمولا زمانیکــه بازار روند صعودی دارد، تقاضا برای استخراج نیز افزایش پیدا میکند و متعاقبا سختی نیز افزایش پیدا می کند. در زمان نوشتن این مقاله به دلیل افت قیمت بیت کوین تا ۳۵۰۰ دلار، سختی شبکــه نیز حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. پس این یعنی راحت تر میتوان استخراج کرد اما شما بیت کوین ارزان استخراج کردید و باید صبر کنید تا بازار صعودی شود.

 

۴. چقدر باید برای برق دستگاه هزینه کنیم

یکی از موضوعات مهم کــه شما نمیتوانید آن در منابع خارجی و انگلیسی زبان پیدا کنید، مصرف برق دستگاه شماست. تعرفه برق کشورهای مختلف بسیار متقاوت است و این موضوع مستقیما روی میزان سود آوری شما تاثیر دارد. اما خبر خوب برای ماینرهای داخل ایران این است کــه هزینه برق در ایران بسیار بسیار کمتر از اکثر کشورهای دنیاست و جالب است بدانید اکثر ماینرهای ایرانی با این افت بازار هنوز در سوددهی هستند. اجازه دهید به نحوه محاسبه برق در ادامه اشاره کنیم. لازم به ذکر است محاسبات ما به طور متوسط انجام شده و ممکن است برای بعضی نقاط کمی متفاوت باشد.

نکاتی درباره استخراج بیت کوین در ایران

به طور متوسط یک دستگاه اسیک (ASIC) بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ وات برق مصرف میکند.

 

طبق جدول تعرفه مصرف برق، در گران ترین منطقه و در فصل گرما، هزینه برق در بازه ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلو وات برساعت، ۱۰۶۳ ریال است.

 

فرض میکنیم کــه دستگاه شما تمام ۲۴ ساعت روز و تمام ۳۰ روز ماه روشن باشد.

 

حالا کافی است این اعداد را در هم ضرب کنیم تا مقدار متوسط برق مصرفی یک دستگاه اسیک محاسبه شود. شما برای برق دستگاه اسیک خود باید حدود ۸۰ هزار تومان در ماه هزینه کنید. البته این هزینه بدون مصرف برق سیستم خنک کننده شماست.

 

این اعداد به طور میانگین محاسبه شده و ممکن است برای هر دستگاه خاص کمی بالاتر و یا پایین تر باشد. هزینه برق با تعرفه برق شهری محاسبه شده و این اعداد برای برق صنعتی متفاوت خواهد بود و نهایتا به این موضوع اشاره کنیم کــه معمولا برای استخراج از چند دستگاه ماین استفاده می شود کــه اصطلاحا به آن ماینینگ فارم یا مزرعه ماینینگ می گویند. پس این رقم در تعداد دستگاه های شما ضرب خواهد شد.

نکاتی درباره استخراج بیت کوین در ایران

جمع بندی

حتما برای وارد شدن به حوزه استخراج، تمام این عوامل را بررسی کنید و با مطالعه کامل سرمایه گذاری کنید. علاوه بر مطالعه کافی و آشنایی با تمام دستگاه ها و ارزهای دیجیتال، حتما از افرادی کــه در این حوزه فعالیت می کنند پرس و جو کنید و از تجربیات آنها استفاده کنید تا قادر باشید بهترین تصمیم را بگیرید.

 

با تصمیماتی کــه اخیرا قرار شده درباره برق و تعرفه آن در خصوص ماینینگ ها و فارم ها اعمال شود ، باید این کار را ریسک دانست و منتظر ماند تا دولت کــه طبق گفته بسیاری خودش هم در کار استخراج بیت کوین است چه تصمیمی می گیرد.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو