شربت تئوفیلین جی برای درمان چیست؟

منبع: گهر

368

1398/6/16

17:29


معرفی شربت تئوفیلین جی برای درمان چیست؟ از داروهای ضد آسم می باشد که برای درمان مشکلات تنفسی مثل خس خس و برونشیت و… آشنایی کامل با این شربت و نحوه استفاده و موارد منع در مطلب زیر دنبال کنید…

 

شربت تئوفیلین جی برای درمان چیست؟

teofin g شربت تئوفیلین جی برای درمان چیست؟

 

تئوفیلین جی Theophylline G

 گشاد کننده های برونش و داروهای ضد آسم
   
شربت تئوفیلین جی (Theophylline) از داروهای ضدآسم است که برای درمان مشکلات تنفسی مثل خس‌خس سینه یا تنگی نفس ناشی از آسم و برونشیت تجویز می‌شود. سردرد، بی‌قراری، تحریک‌پذیری و مشکلات خواب از عوارض این داروست.
 آسم از بیماری‌های تنفسی است که سرفه، تنگی نفس و تنفس صدادار از علائم آن است.
این عارضه بر اثر تنگی شدن مجاری تنفسی رخ می‌دهد و متاسفانه درمان کامل و قطعی برای آن وجود ندارد.
عوامل ژنتیکی، گرد و غبار موجود در هوا، سیگار کشیدن یا در معرض دود آن قرار گرفتن، عفونت‌های تنفسی، استرس شدید، مصرف داروهای خاص، فعالیت‌های ورزشی و رفلاکس معده را می‌توان از دلایل بروز آسم دانست.
یکی از این داروها شربت تئوفیلین جی یا شربت تئوکال جی است. این دارو با شل کردن عضلات جدار مجاری تنفسی و بازکردن آن‌ها، عبور هوا را آسان می‌کند.

نام های دیگر 

Elixophyllin, Theo-24

موارد مصرف تئوفیلین جی

تئوفیلین جی برای جلوگیری یا تخفیف بروز علایم آسم نایژه ای و اسپاسم برگشت پذیر نایژه همراه با برونشیت مزمن و آمفیزم ریوی بکار می رود.

مقدار و نحوه مصرف شربت تئوفیلین جی

برای هر فرد متفاوت بوده و باید حتما توسط پزشک تعیین گردد. در مواردی برای اطمینان از مصرف دوز مناسب، به آزمایشات پزشکی منظم نیاز است. دارو باید با معده خالی و همراه با یک لیوان آب مصرف شود.

مکانیسم اثر تئوفیلین جی

تئوفیلین از طریق افزایش cAMP داخل سلولی به طور مستقیم سبب شل شدن عضلات صاف راههای تنفسی و عروق ریوی شده و موجب کاهش اسپاسم نایژه و افزایش سرعت جریان هوا و ظرفیت حیاتی می شود. به نظر می رسد که اثر خلط آوری گایافنزین بواسطه افزایش حجم و کاهش چسبندگی ترشحات تراشه و برونش ها اعمال می شود.

عوارض جانبی تئوفیلین جی

تاکیکاردی، تپش قلب، تهوع، اختلالات گوارشی، سردرد، بی خوابی،آریتمی و تشنج با مصرف تئوفیلین گزارش شده است.

هشدار ها تئوفیلین جی

۱٫ مقدار مصرف تئوفیلین را باید برای هر فرد بطور جداگانه تنظیم نمود و غلظت سرمی دارو، بویژه در درمان طولانی مدت، پیگیری شود.
۲٫ بیماران سالخورده، نوزادان یا بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، انسداد مزمن ریوی، بیماری های قلبی- ریوی، عفونت های ویروسی و تب زای تنفسی یا کلیرانس تئوفیلین به مقادیر کمتری از دارو نیاز داشته باشند.
۳٫ بیماران سیگاری بدلیل احتمال افزایش متابولیسم تئوفیلین، ممکن است به مقادیر بیشتری از دارو نیاز داشته باشند.

توصیه های دارویی تئوفیلین جی

۱٫ دارو باید با معده خالی همراه با یک لیوان آب مصرف گردد تا جذب آن تسریع شود.
۲٫ در صورت بروز تحریک گوارشی، دارو همراه با غذا یا بلافاصله پس از آن مصرف شود.
۳٫ طی درمان بااین دارو، از مصرف مقادیر زیاد فراورده ها یا نوشابه های حاوی گزانتین اجتناب گردد و در صورت بروز نشانه های آنفلوآنزا، تب یا اسهال بلافاصله به پزشک اطلاع داده شود.

دارو های هم گروه تئوفیلین جی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو