نظر منفی زیباکلام درباره رفراندوم

منبع: برترین ها

62

1398/3/11

15:25


«صادق زیباکلام» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به صحبت های اخیر رییس جمهوری درباره برگزاری همه پرسی بر پایه اصل 59 قانون اساسی، می گوید: من فکر می کنم این یک شعار و یک انحراف از مشکلات و مسائل واقعی است.

خبرگزاری ایرنا: «صادق زیباکلام» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به صحبت های اخیر رییس جمهوری درباره برگزاری همه پرسی بر پایه اصل 59 قانون اساسی، می گوید: من فکر می کنم این یک شعار و یک انحراف از مشکلات و مسائل واقعی است.

سخنان اخیر رئیس جمهوری درباره اختیارات نفر اول اجرایی کشور و امکان استفاده از ظرفیت های قانون اساسی برای برگزاری همه پرسی درباره مسائل مهم و اختلاف زا سبب شد تا پژوهشگر ایرنا نظر زیباکلام را در این باره جویا شود.

وی اظهار داشت: همان موقع که آقای رییس جمهور بحث انجام رفراندوم را مطرح کردند، در نامه ای سرگشاده به ایشان نوشتم که رفراندوم برای وقتی است که ما به بن بست رسیده باشیم. یعنی هنگامی که بخشی از حاکمیت بخواهد اقدامی را انجام دهد، حال آنکه قسمت دیگر حکومت مخالف آن باشد.

زیباکلام تصریح کرد: پرسش من از آقای روحانی این است که شما کی خواسته اید قرص و محکم درباره یک مساله اقتصادی، سیاست داخلی یا سیاست خارجی، اقدامی را انجام دهید که در آن با مشکل مواجه شده اید و حالا می خواهید از طریق برگزاری رفراندوم، برای آن از مردم کسب تکلیف کنید؟ آقای روحانی اساساً طی ۶ سال گذشته هیچ وقت نخواسته تصمیماتی بگیرد که این تصمیمات با بخش دیگری از حاکمیت در تقابل باشد و ایشان مجبور باشد برای اجرای آن تصمیم، همه پرسی برگزار کند.

او ادامه داد: رییس جمهور قبل از آنکه فکر برگزاری رفراندوم باشد، می تواند بسیاری از کارهایی را انجام دهد که برای کشور ضروری است اما نیازی به همه پرسی هم ندارد. مثلاً اینکه برای افکار عمومی یکبار بگوید که چند درصد از درآمد دولت از فروش نفت و غیره، در اختیار دولت است و چند درصد آن در اختیار نهادهایی که مالیات هم نمی دهند؟ تا مردم به اندازه قدرت مالی که قوه مجریه دارد، از آن انتظار داشته باشند. آیا پاسخ به این پرسش نیاز به برگزاری همه پرسی دارد؟

زیباکلام سخنانش را این گونه خاتمه داد: آقای روحانی بهتر است ابتدا اقداماتی را که همین الان می تواند و لازم است برای کشور انجام دهد و سپس ضرورت برگزاری همه پرسی را مطرح کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو