پودر تالک چیست و چه مشکلاتی برای بدن کودک ایجاد می کند؟

پودر تالک چیست و چه مشکلاتی برای بدن کودک ایجاد می کند؟


منبع: نیک شو

85

1398/7/28

21:45


پودر تالک چیست و چه مشکلاتی برای بدن کودک ایجاد می کند؟

پودر تالک چیست و چه مشکلاتی برای بدن کودک ایجاد می کند؟

این ماده یک نوع مواد صنعت می باشد کــه باعث جذب بو ، رطوبت و روغن ها میشود . تالک بــه صورت پودر مورد استفاده قرار می گیرد. از پودر تالک بــه عنوان مهمترین افزودنی پودر بچه استفاده میشود و امروزه برای کودکان توصیه نمیشود زیرا امکان دارد باعث ایجاد مشکلات تنفسی و ویوی شود . در ادامه بیشتر بــه این موضوع می پردازیم .

 

پودر تالک چیست؟

تالک یک ماده معدنی بوده و ترکیبی از سیلیکات منیزیم، اکسیژن و هیدروژن است. تالک یا سیلیکات منیزیم آبدار، ﻧﺮم است کــه تاکنون شناخته شده است. این پودر قابلیت جذب رطوبت، روغن‌ها و عطر‌ها را دارد و بــه عنوان روانساز و همچنین ماده قابض در محصولات آرایشی مورد استفاده برای پوست بــه کار می‌رود.

 

آیا استفاده از این پودر برای بچه ضرر دارد؟

امروزه تالک برای استفاده بچه توصیه نمیشود زیرا باعث مواد و افزودنی هایی است کــه بــه مرور باعث التهاب میشود.وزارت بــهداشت نیز استفاده از این پودر را برای زیر 3 سال ممنوع کرده است.

 

هنگامی کــه شما از پودر بچه برای نوزاد خود استفاده می‌کنید، همراه با بوی دوست داشتنی آن، ذرات بسیار ریزی آزاد می‌شود کــه می‌تواند بــه راحتی توسط کودک شما استنشاق شود و خطر ابتلا بــه مشکلات ریوی و تنفسی، در کودکانی کــه نارس بــه دنیا آمده‌اند.

 

یا بیماری‌های تنفسی مکرر دارند و یا با بیماری قلبی مادرزادی متولد شده‌اند را زیادتر می‌کند. بــه همین دلیل استفاده از پودر بچه برای نوزادان توصیه نمی‌شود. همچنین اتلین اکسید موجود در پودر بچه کــه بی رنگ است و بوی دلپذیری دارد، می‌تواند عاملی برای سرطان یا عقیم سازی باشد.

پودر تالک چیست و چه مشکلاتی برای بدن کودک ایجاد می کند؟

چگونه پودر تالک بــه عنوان یک ضد عرق عمل می‌کند؟

تالک بــه عنوان ماده اصلی بسیاری از محصولات آرایشی استفاده‌ می‌شود. ذرات بسیار ریز در این پودر بــه سهولت بــه پوست می‌چسبد، اما بــه آسانی قابل شستشو است. نرمی تالک اجازه می‌دهد تا بدون ایجاد خراش بر روی پوست قرار گرفته و پاک شود.

 

تالک دارای قابلیت جذب چربی و عرق پوست انسان را دارد. ویژگی‌های تالک مانند توانایی در جذب رطوبت، معطر بودن، چسبیدن بــه پوست، روان کننده و ایجاد اثر قابض در تماس با پوست انسان، آن را بــه یک عنصر مهم در بسیاری از ضد عرق‌ها تبدیل نموده است.

 

موارد استفاده از پودر تالک

صنایع آرایشی و بــهداشتی مانند پودر بچه
صنایع غذایی مثل برنج و آدامس
تولید انواع قرص‌های دارویی

 

عوارض استفاده از پودر تالک در نوزادان و کودکان 

آسم و بیماری‌های تنفسی
خشک شدن غشاهای مخاطی
خس خس سینه نوزاد
التهاب سینه نوزاد

 

استفاده اندک از پودر بچه می‌تواند ریه‌های نوزادانی کــه از بیماری قلبی و ریوی رنج می‌برند را تحریک کند (بــه ویژه کودکان گروه پر خطر، شامل نوزادان نارس، نوزادان با بیماری مادرزادی قلبی، و نوزادانی کــه بیماری تنفسی مکرر داشته‌اند).

پودر تالک چیست و چه مشکلاتی برای بدن کودک ایجاد می کند؟

بــه جای پودر تالک برای کودک، از چه پودری استفاده کنیم؟

اکثر پودرهای بچه مبتنی بر پودر تالک بوده و از این رو، ذرات آن بــه راحتی قابل استنشاق هستند. پودرهای بچه مبتنی بر تالک، شامل ذرات بسیار ریزی از مواد معدنی تالک بوده و استنشاق این پودرها برای نوزاد بسیار بد است.

 

با این وجود، برخی از پودرهای بچه مبتنی بر آرد ذرت هستند و اگر بــه اندازه کافی و با دقت استفاده شوند، امن می‌باشند. پودرهای بچه مبتنی بر آرد ذرت دارای ذرات بزرگ‌تری هستند و در نتیجه کمتر توسط نوزاد استنشاق می‌شوند.

 

استفاده از پودر بچه برای کودکان می‌تواند مشکلاتی بــه وجود آورد، اما این مشکلات بــه دلیل اثر خود پودر روی پوست بچه‌ها نیست و دلیل اصلی آن وارد شدن ذرات آن بــه درون سیستم تنفسی و ریهٔ کودکان است.

 

حال بــهترین جایگزین برای استفاده نوزادان ژل مواد نفتی می‌باشد کــه برای بــهبود زخم و جراحت آنها بسیار موثر است. افراد بزرگسال نیز می‌توانند از محصولات ایمن‌تری چون پودرهای بچه مبتنی بر نشاسته دانه‌ها (ذرت) استفاده کنند.

 

نکته :

اکثر مادران از پودر بچه برای تسکین پوست پس از تعویض پوشک استفاده می‌کنند. همیشه بــهتر است پس از هر بار تعویض پوشک، پوست نوزاد را خوب خشک کنید. جوش پوشک زمانی پدید می‌آید کــه پوشک خیس مدت زمان زیادی با پوست در تماس باشد، بنابراین با رعایت نکات و موارد بــهداشتی می‌توانید از مشکلات پوستی نوزادان جلوگیری کنید.

 

طریقه ی استفده از تالک

در شرایطی کــه مجبور بــه استفاده از این پودر برای کودک خود شدید،اول بــه دور از کودک، پودر را بر روی دست خود بریزید و بعد آن را بــه پوست نوزاد خود منتقل کنید. این پودر را بــه طور مستقیم بر روی پوست نوزاد و یا در نزدیکی کودک خود، پودر را بر روی دستان خود نریزید.

پودر تالک چیست و چه مشکلاتی برای بدن کودک ایجاد می کند؟

زیرا ابری از پودر ایجاد می‌شود و کودک آن را استشمام می‌کند. همچنین قوطی پودر را دور از دسترس کودک نگه دارید.برای جلوگیری از تحریک پوست بدن کودک، اجازه ندهید پودر روی پوستش تجمع کند. در هر تعویض پوشک، لازم است حتماً پودر را از پاهای کودک بــه خوبی بشویید.

 

ظرف حاوی پودر را در جای مناسبی نگهداری کنید تا نوزادان و کودکان بــه راحتی ذرات آن را استنشاق نکنند.

 

آیا استفاده از پودر تالک برای کودک، مضر است؟

در صورت امکان از پودرهای بچه مبتنی بر آرد ذرت استفاده کنید و مطمئن شوید کــه پودر حاوی فتالات یا تالک نمی‌باشد. هرگز اجازه ندهید، پودر پس از حمام روی بدن نوزادتان تجمع یابد. همچنین بــه یاد داشته باشید کــه پس از هر بار تعویض پوشک لازم نیست از پودر استفاده کنید.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو