هم‌خانگی به‌جای خانواده!

58

1398/8/8

19:46


هم‌خانگی به‌جای خانواده!

سلامت نیوز: براساس تحقیقات صورت گرفته می‌توان این ادعا را داشت که از بین‌رفتن نقش و کارکرد خانواده عامل تاثیرگذار برای افزایش آمار طلاق‌های عاطفی و حقوقی است، اتفاقی که خود زمینه‌ساز افزایش آسیب‌ها و تنش‌های اجتماعی بسیاری است .

تغيير سبک زندگي
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،يک رفتارشناس درباره دلايل کاهش نقش و کارکرد خانواده مي‌گويد: تغيير سبک زندگي تحت‌تاثير عوامل بيروني و دروني همچنين تاثيرگذاري شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي باعث شده بسياري از افراد در زندگي فردي عاطفي و خانوادگي تحت‌تاثير اين عوامل قرار گرفته کم کم فضاي صميمي خانواده رنگ ببازد.مجيد ابهري در گفت‌وگو با «آرمان‌ملي» با اشاره به مطلب فوق اظهارداشت:

کاهش گفتمان در خانواده و رسيدن آن به 17 دقيقه در طول روز باعث شده ديگر علاقه و رابطه صميمانه در خانواده‌ها جاي خود را به غريبگي بدهد، چرا که در شرايط موجود افراد بيشتر زمان خود را در شبکه‌هاي مجازي و يا با ديدن فيلم و سريال مي‌گذرانند که اين خود نشان از کمرنگ شدن نقش و کارکرد خانواده دارد.وي در ادامه افزود:

امروزه متاسفانه روابط موزاييکي که در خانواده حاکم شده است. روابط موزاييکي بدين معنا است که با وجود اينکه زن و مرد و فرزندان در کنار يکديگر قرار گرفته‌اند، اما هيچ‌گونه ارتباطي با هم ندارند از مشکلات و مسائل همديگر آگاه نيستند. متاسفانه در برخي از موارد والدين حتي نمي‌دانند که فرزندانشان در چه مقطعي تحصيلي مشغول به تحصيل هستند.ابهري مي‌گويد: بايد در نظر داشت که اين گونه مسائل باعث بروزمشکلات فکري و عاطفي ميان اعضاي خانواده شده است.

به گونه‌اي که ديگر از فضا و اتمسفر صميمي در خانواده‌ها خبري نيست. چرا که امروزه ديگر حتي اعضاي خانواده براي صرف وعده‌هاي غذايي نيز در کنار يکديگر نيستند و هر يک به بهانه‌هاي واهي به تنهايي و به دور از هم غذا ميل مي‌کنند. اما اين در حالي است که در گذشته وعده‌هاي غذايي که در يکديگر خود عاملي براي افزايش صميميت و حل مشکلات موجود اعضاي خانواده بود اتفاقي که ديگر امروزه بنا به‌دلايل مختلف محقق نمي‌شود.وي ادامه مي‌دهد:

از بين رفتن صميميت ميان اعضاي خانواده خود مي‌تواند باعث جايگزين کردن دوستان به‌جاي اعضاي خانواده شود که اين مهم به يقين زمينه‌ساز بروز آسيب‌ها و مشکلات اجتماعي و روحي بسياري خواهد بود، چرا که افزايش طلاق عاطفي و در پي آن طلاق حقوقي خود يکي از مهمترين پيامدهاي منفي کاهش روابط ميان اعضاي خانواده است.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا کاهش روابط ميان اعضاي خانواده در افزايش بحران هويت و نوجواني تاثيرگذار است، مي‌گويد: به‌طور حتم کمرنگ‌شدن کارکرد خانواده خود مي‌تواند باعث افزايش بحران هويت شود؛ چرا که ديگر امروزه در خانواده‌ها افراد نمي‌توانند مشکلات و مسائل پيش‌روي خود را مطرح کنند و والدين نيز بنا به‌دلايل مختلفي مانند مسائل اجتماعي و اقتصادي زمان چنداني براي گذراندن وقت با فرزندان خود ندارند که اين مهم مي‌تواند باعث بروز رفتارهاي نامناسب و غيرمعقول فرزندان شود به‌گونه‌اي که کاهش سن مصرف موادمخدر و يا تجردگرايي و زندگي مجردي خود در زمره مهمترين آثار منفي رنگ‌باختن نقش خانواده به حساب مي‌آيد.


نقش مشکلات اقتصادي
ابهري در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه مشکلات اقتصادي چه تاثيري در کاهش روابط ميان اعضاي خانواده دارد؛ مي‌گويد: نقش مشکلات اقتصادي در کاهش روابط ميان اعضاي خانواده بسيار تاثيرگذار و مقدم است.

اخبار اضطراب‌آور و نگران‌کننده درباره گراني از يک‌طرف و افزايش تورم از طرف ديگر باعث شده که برخي از والدين دو الي سه شغله شوند که اين خود عاملي براي افزايش خستگي روحي و جسمي والدين خواهد شد و اين عامل تاثير بسزايي در کاهش نقش‌آفريني پدر و مادربرجاي مي‌گذارد.

ابهري در پايان خاطرنشان کرد: ارائه آموزش و فرهنگسازي لازم خود مي‌تواند نقش بسزايي در کانون خانواده داشته باشد به‌گونه‌اي که انتظار مي‌رود با انجام آموزش‌هاي لازم شاهد احياي کارکرد اصلي خانواده‌ها باشيم، چرا که در غير اين صورت سلامت جامعه نيز به خطر خواهد افتاد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو