روز جهانی ایدز | بزرگداشت درگذشتگان و حمایت از مبتلایان

منبع: همگردی

106

1398/9/10

12:24


اول ماه اکتبر، برابر 10 آذر، از سال 1988، به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شده است. این روز به منظور گرامیداشت درگذشتگان، به احترام بیماران، برای افزایش سطح آگاهی مردم و سطح بودجه های تخصیص یافته به درمان و آموزش این بیماری نامگذاری شد. همه ساله از سوی سازمان بهداشت جهانی (who) شعاری در راستای حمایت از این بیماری در نظر گرفته می شود که طی سال های مختلف یکسان یا متفاوت بوده است. ارتباط، جوانان، زنان و ایدز، تعهد اجتماعی، زمان عمل فرا رسیده، ایدز و خانواده، حقوق مشترک - مسئولیت های مشترک، تشریک مصائب، تعهد اجتماعی، ایدز و خانواده، یک جهان، یک امید، کودکان در جهانی با ایدز، تلاش برای تغییر فعالیت جهانی ایدز در ارتباط با جوانان، گوش دادن، آموختن، زندگی کردن:فعالیت جهانی ایدز در رابطه با کودکان و جوانان، من مراقبم - توچطور؟، بدنامی و تبعیض، همه هم پیمان در برابر گسترش ایدز، دسترسی جهانی و حقوق بشر، به صفر رساندن، مهار کامل HIV و افزایش اثربخشی از طریق شفاف سازی، پاسخگویی و مشارکت عمومی از شعارهای این روز طی سال های گذشته است بود. اهداف برگزاری از این روز به صفر رساندن مرگ ناشی از ایدز، به صفر رساندن برچسب و تبعیض و به صفر رساندن مبتلایان جدید است. در این روز، مردم روبان قرمزی به لباسشان متصل می کنند تا یادآور تعهد و حمایت از بیماران HIV باشند. ایدز تا به حال جان میلیون ها نفر را گرفته و هر روز نیز شمار مردمان مبتلا به HIV مثبت رو به افزایش است و همچنان طیف های مختلفی از مردم جامعه درگیر این بیماریند. نزدیک به نیم درصد کره زمین به ویروس HIV مبتلا هستند و درصد بالایی از آن ها از بیماری خود آگاه نیستند! تا کنون هیچ راهی برای درمان قطعی این بیماری یافت نشده، بنابراین اطلاع رسانی درباره این بیماری بسیار پر اهمیت است و از جمله کارهایی بوده که در روز جهانی ایدز پررنگ تر از هر روز دیگر انجام می شود.

روز جهانی ایدز

ایدز چیست؟

HIV یا همان Human immunodeficiency virus، بیماری سندروم نقص ایمنی اکتسابی است که سبب اختلال در سیستم ایمنی بدن و عامل بیماری ایدز در انسان هاست. این بیماری در نهایت به حدی پیشرفت می کند که دیگر بدن قادر به مقابله با عفونت ها نیست و عفونت های فرصت طلب که در ابتدا درون سلول های سفید خون زندگی و تکثیر می شدند، کم کم کارکرد سلول های ایمنی بدن را مختل می کنند. از زمان ورود HIV تا تبدیل آن به ایدز ممکن است بین 6 ماه تا ده سال یا بیش تر طول بکشد، شاید در تمام این مدت، شخص ظاهری سلامت و تندرست داشته باشند و فقط ناقل ویروس باشند.

ایدز چیست؟

روش های انتقال ایدز

انتقال ویروس HIV از طریق مایعات بدن شخص مبتلاست و در صورتی که این مایعات وارد جریان خون فردی بشوند، انتقال صورت می گیرد. فلذا تماس جنسی بدون پیشگیری، سوزن یا سرنگ مشترک و انتقال از مادر به فرزند، از روش های انتقال هستند. پس اگر کسی مشکوک به هر کدام از این حالات باشد، بایستی هرچه سریعتر مورد آزمایش قرار بگیرد و بیمار به صورت روتین مورد معاینه پزشک عفونی قرار بگیرد تا قبل از آنکه دیر شود، درمان ضد ایدز شروع شود.

روش های انتقال ایدز

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو