واکسن آنفولانزا در بارداری، ابتلای شیرخوار را کم می کند؟

منبع: نی نی بان

112

1398/9/20

21:21


دکتر مریم جوادیان ، متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه زنان باردار استعداد بیشتری برای ایجاد عوارض وخیم بیماری مانند درگیری ریوی دارند، تصریح کرد: بیشترین میزان انتقال ویروس در ۴۸ ساعت اول است و این ویروس از طریق قطرات تنفسی منتقل و فرد مبتلا می تواند با صحبت کردن به صورت نزدیک به اطرافیان انتقال دهد.
دکتر جوادیان با بیان اینکه اختلاف دمای زیاد وقرار گرفتن در سرما می تواند بدن رامستعد دریافت ویروس کند، بیان داشت: عفونت شدید در۱% موارد می تواند سبب مرگ و میر مادر شود.
وی با ذکر این نکته که هر یک تاسه سال ممکن است اپیدمی و موارد گسترده بیماری بروز کند، عنوان کرد: ویروس آنفلوآنزا A سبب ناهنجاری مادرزادی درجنین نمی شود. عفونت های شدید مادرموجب سقط درسه ماهه اول , مرگ جنین داخل رحم و زایمان زودرس می شود .
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان این نکته که تصمیم گیری برای تجویز داروی ضد ویروس برای درمان آنفلوآنزا یا پروفیلاکسی دارویی بر اساس علائم بالینی و فاکتورهای اپیدمیولوژی می باشد، اظهار داشت: شروع درمان نباید بر اساس نتایج تست های آزمایشگاهی به تاخیر بیفتد.
دکتر جوادیان متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه برای همه خانم های باردار که درطی فصول شیوع آنفلوآنزا هستند واکسناین بیماری توصیه می شود، تصریح کرد: تزریق واکسن در افراد با بیماری زمینه ایمانند دیابت،بیماری قلبی،آسم و افرادی که دارای نقص ایمنی می باشند، ضروری می باشد.
وی با ذکر این نکته که حداقل دو هفته پس از تزریق، واکسن تاثیرات خود را در بدن خواهد گذاشت، ادامه داد: واکسن حدود ۷۰ درصد موارد ازبروز بیماری بالینی پیشگیری می کند.
دکتر جوادیان افزود: شواهدی از اثرات نامطلوب واکسن در مادر و جنین وجود ندارد و ابتلا به آنفلوآنزا در شیرخوارانی که مادران آنها واکسن این بیماری را دریافت نمودند تا ۶ ماهگی کاهش می یابد.
متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه شستشوی مکرر دست ها منجر به قطع زنجیره عفونت های ویروسی می شود، گفت: شستن دست ها به مدت حداقل۳۰ ثانیه هر بار با آب و مایع دستشویی یاصابون چند بار در روز، دست ندادن وروبوسی نکردن با دوستان و اطرافیان، رعایت اصول بهداشتی فردی و اجتماعی، استفاده از دستمال کاغذی برای ترشحات بینی و دهان و قرار دادن آن در کیسه زباله در بسته از راه های پیشگیری آنفلوآنزا می باشد.
وی با ذکر این نکته که کودک دارای علائم به مدت ۳ روز به مهد کودک و مدرسه فرستاده نشود، افزود: کسانی که مبتلا به ویروس آنفلوآنزا شدند تا ۴۸ ساعت در محل کارخود حاضر نشوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو