روغن سدر و لیست فواید بی‌نظیر آن

منبع: آسان طب

130

1398/2/28

23:23


سدر نوعی درخت همیشه سبز است که به خانواده مخروطیان تعلق دارد. این درختان بومی قسمت‌های آسیای میانی هستند اما امروزه شما می‌توانید آنها را در بسیاری از کشورهای دنیا مشاهده کنید. سدر شباهت‌های بسیار زیادی به درخت کاج دارد و حتی میوه‌های آنها نیز بسیار به یکدیگر نزدیک هستند به طوری که تشخیص آن گاهی تنها به وسیله افراد متخصص میسر می‌شود. از این درخت محصولی به اسم روغن سدر به دست می‌آید که سرشار از خواص و فواید درمانی است. به همین دلیل استفاده از این روغن در طب سنتی آسیایی بسیار شایع می‌باشد. اگر دوست دارید در مورد خواص و فواید درمانی روغن سدر اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، ما را در ادامه همراهی کنید.

روغن سدر

خواص روغن سدر

همان طور که اشاره کردیم، این روغن دارای خواص درمانی فراوانی می‌باشد. دانشمندان در سال‌های اخیر آزمایش‌های فراوانی را بر روی این گیاه انجام داده‌اند. نتایج به دست آمده حاکی از این است که روغن سدر دارای ترکیبات شیمیایی فوق العاده مفید و کمیابی می‌باشد. از جمله مهم‌ترین این ترکیبات می‌توان به مواردی مانند آلفا سدرن، بتا سدرن، سدرول، ویدرول، تیوپسن و گروه سسکیفیتپن ها اشاره کرد. به دلیل همین ترکیبات است که از این روغن در ساخت بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی استفاده می‌کنند.

التیام درماتیت سبوره‌ای

یکی از مهم‌ترین مواردی که استفاده از روغن سدر می‌تواند مؤثر باشد، درمان درماتیت سبوره‌ای است. دانشمندان باور دارند که این مشکل به دلیل سوء عملکرد غدد سباسه به وجود می‌آید. این موضوع باعث افزایش تولید صمغ و عفونت سلول‌های اپیدرمی می‌شود. در نتیجه پوست شما شروع به تغییر کرده و کم کم لایه‌هایی زرد و سفید تمام قسمت‌های پوست از جمله پوست سر، ابرو، گوش داخلی، و هر جای دیگر که فولیکول‌های مو وجود داشته باشد را در برمی گیرد. استفاده از این روغن باعث می‌شود تا تولید صمغ کاهش پیدا کرده و در نتیجه بسیاری از این مشکلات کم کم از بین بروند.

جلوگیری از عفونت

از گذشته تا به امروز از این روغن برای جلوگیری از عفونت استفاده می‌شده است. این موضوع چندان قوی است که حتی در بعضی از بیمارستان‌ها هنوز هم از این روش برای پانسمان زخم‌های پوستی استفاده می‌کنند. بدین منظور کافی است تا با ملایمت مقداری از این روغن را بر روی زخم ماساژ دهید. اضافه کردن روغن زیتون می‌تواند اثر بخشی آن را بیشتر کند. علاوه بر این، برخی از ترکیبات موجود در این روغن قادر هستند تا جای زخم‌ها را نیز از بین ببرند. این موضوع می‌تواند به صورت جدی به زیبایی شما کمک کند.

کاهش التهاب

روغن سدر

در سال‌های اخیر ثابت شده که یکی از مهم‌ترین عوامل برای ایجاد بیماری‌های مزمن، التهاب است. بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند آرتریت، نقرس و پسوریازیس با التهاب رابطه مستقیم دارند. بعضی از این بیماری‌ها مانند آرتریت هنوز درمان قطعی ندارند و از همین رو بهتر است با استفاده از مواد ضد التهابی از ابتلا به آنها جلوگیری کرد. بدین منظور کافی است تا استفاده از این روغن را در دستور کار خود قرار دهید. علاوه بر پیشگیری، استفاده موضعی از این روغن می‌تواند حتی علائم این بیماری‌ها را کاهش بدهد.

کاهش اسپاسم

یکی دیگر از خواص مهمی که به مصرف این روغن نسبت می‌دهند، کاهش اسپاسم می‌باشد. تقریباً تمام انواع اسپاسم را می‌توان با استفاده از این روغن از بین برد. این موضوع شامل اسپاسم‌هایی که بر سیستم تنفسی، روده، عضلات، قلب و اعصاب تأثیر می‌گذارند نیز می‌شود. در سال 2010 آزمایشی در مرحله‌ای بر روی این روغن صورت گرفت که نتایجش نشان می‌داد افرادی که از مشکلاتی مانند سندرم پای بی قرار، تشنج تنفسی، آسم و سایر شرایط اسپاسمیک رنج می‌برند، می‌توانند از خواص و ویژگی‌های آرامش بخش این روغن استفاده کنند. پس اگر شما هم دچار مشکلات اسپاسمی هستید، بهتر است استفاده از این روغن را مدنظر داشته باشید.

افزایش ادرار

شاید در نگاه اول افزایش ادرار چندان اهمیتی نداشته باشد اما بهتر است بدانید که این موضوع می‌تواند به بسیاری از مشکلات مزمن مانند چاقی، فشار خون بالا، روماتیسم، آرتروز، نقرس، عفونت‌های دستگاه ادراری و انباشت سموم در خون کمک کند. ادرار تنها شامل آب نیست، بلکه در آن می‌توان چربی و سمومی مانند اسید اوریک نیز یافت کرد. پژوهشگران چینی ثابت کرده‌اند که این سموم و همچنین آب اضافی مهم‌ترین دلایل برای ابتلا به مشکلات فوق به شمار می‌روند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو