روحانی: می‌ترسم میوه را هم دوقطبی کنیم!

منبع: برترین ها

96

1398/11/28

13:24


رییس‌جمهور با بیان اینکه برای افزایش توانمندی‌ها اولین مسئله، امید جامعه به آینده و فضای مناسب در دانشگاه‌ها است گفت: فضای دانشگاه علمی باشد و تنازع نباشد. علم را تقسیم نکنیم. هنر را نمی‌توان دوقطبی کرد. من می‌ترسم ساندویچی‌ها، مغازه‌ها و لباس‌فروشی‌ها و... را هم دو قطبی کنیم. می‌ترسم میوه را هم دوقطبی کرد؛ پرتغال جناح راست و پرتغال جناح چپ، در حالی که پرتغال، پرتغال است. هر چیز را دوقطبی نکنیم.

انتخاب: رییس جمهوری گفت: فضا را آرام کرده و از دوقطبی کردن مسائل پرهیز کنیم. باید جامعه به آینده امیدوار باشد، اینکه تحریم‌ها نتوانسته ما بشکند، این افتخارآمیز است.

روحانی: می‌ترسم میوه را هم دوقطبی کنیم!

روحانی در سی و سومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی:

* روحانی گفت: برای اینکه ما در جامعه ای بتوانیم در مسیر رشد علمی قرار بگیریم. شاید بتوانیم این طور تعبیر کنیم اگر اخلاق را هم به معنایی در داخل علم و دانش بگذاریم همه چیز از علم و دانش سرچشمه می‌گیرد و این علم و دانش است که رفاه ما را فراهم می کند و زندگی ما را تغییر می‌دهد و سبک زندگی ما را عوض می‌کند.

* (با بیان اینکه برای افزایش توانمندی‌ها اولین مسئله، امید جامعه به آینده و فضای مناسب در دانشگاه‌ها است): فضای دانشگاه علمی باشد و تنازع نباشد. علم را تقسیم نکنیم. هنر را نمی‌توان دوقطبی کرد. من می‌ترسم ساندویچی‌ها، مغازه‌ها و لباس‌فروشی‌ها و... را هم دو قطبی کنیم. می‌ترسم میوه را هم دوقطبی کرد؛ پرتغال جناح راست و پرتغال جناح چپ، در حالی که پرتغال، پرتغال است. هر چیز را دوقطبی نکنیم.

* استاد خوب، استاد خوب است. آن زمان که ما دانشجو بودیم، البته آن زمان شور انقلابی حاکم بود و برخی دانشجوها با برخی استادها خوب نبودند. برخی از استادان انقلابی بوده و برخی مخالف انقلاب بودند اما من با این مسئله مخالف بودم.

* ما که میزان نداریم که تقوای افراد چقدر است و نمی‌سنجیم که از چه نژادی هستند. دانشگاه برای آموختن است. در دانشگاه هم می‌شود کار سیاسی کرد ولی اصل آن، برای علم‌آموزی است مگرنه کلوپ و خانه احزاب را دانشگاه درست می‌کردیم.

* البته دانشجویان در دانشگاه‌ها باید کار سیاسی کرده و در سیاست مشارکت هم بکنند. دانشگاه‌ها در زمان انتخابات فعال بودند اما یادمان نرود که به دنبال علم و دانش رفتیم و علم و دانش را نباید تقسیم کرد. من وقتی گفتم فیزیک و شیمی اسلامی و غیر اسلامی نداریم، برخی نقد کردند که داریم. شاید من بلد نیستم اما دو به علاوه دو می‌شود چهار، نمی‌شود برای جناح راست چهار شود و برای جناح چپ شش.

* (با بیان اینکه درباره سعدی و حافظ نمی‌پرسیم، آنها شیعه بوده‌اند یا سنی): آنچه مهم است این است که از علم و دانش آنها استفاده کنیم. فضا را آرام کرده و از دوقطبی کردن مسائل پرهیز کنیم. باید جامعه به آینده امیدوار باشد. اینکه تحریم‌ها نتوانسته ما بشکند، این افتخارآمیز است.

* کمتر رهبری در دنیا است که از ایستادگی و تاب‌آوری ملت ایران تقدیر کند. همین رهبران غربی و اروپایی، برای همه آنها جای شگفتی است که یک ملت بزرگ در برابر این همه فشار مقاومت می‌کند، در علم و دانش ایستادگی می‌کند.

* ما دموکراسی را در منطقه با مشروطیت پایه‌گذاری کردیم. قبل از آنکه کشورهای منطقه پارلمان و دموکراسی داشته باشند، ما حق رای، انتخابات و پارلمان را ایجاد کردیم. البته ما نخوت و غرور هم نداریم و علم و دانش خود را در اختیار دیگران قرار داده و از علم و دانش دیگران هم استفاده می‌کنیم.

* (با انتقاد از دستگاه های تبلیغاتی و رسانه ای گفت که دستوردهای دولت دوازدهم را اعلام نمی کنند): واقعیت ها را به مردم نمی گویند همین آمار ها و موفقیت ها و دستاوردهای دولت را به مردم بگویید.دولت ما چند مدل محاصره دارد، یکی محاصره آمریکاست و از طرف دیگر در داخل نیز ما مداوم یک محاصره داریم که تبلیغاتی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو