راه های مختلفی وجود دارند که والدین برای آموزش کودک خود انتخاب می کنند. تجربه ثابت کرده است که هرچه این راه ها غیر دستوری تر و اصطلاحاً غیر محسوس باشند، نتیجه بهتری نیز خواهند داشت. یکی از این راه های غیر محسوس که روی ذهن و ساختار روحی کودکان تاثیر می گذارد، داستان کودکان است. حوزه داستان نویسی برای کودکان در طول سالهای مختلف تغییرات فراوانی کرده‌است. بسیاری از داستان های کودکان از همان روزهای اولیه در باب حیوانات محبوب و قهرمان هایی شکل گرفته است که رفته رفته ماهیت فوق ماورائی پیدا کرده اند. ممکن است برای برخی والدین کمی گیج‌کننده باشد، اما به طور کلی، هر نوع کتاب داستانی که بچه‌ها مطالعه می‌کنند یا بازی هایی که برای پرکردن اوقات فراغت انتخاب می کنند، به طور مشخص روی ذهن شان تاثیر خواهد گذاشت.

کتاب داستان کودکان

داستان کودکان

مقایسه کتاب داستان کودکان و بازی های دیجیتالی در یادگیری آنها

موضوعی که شاید کمتر به آن پرداخته شده باشد، توجه بیشتر والدین به بازی های مختلفی است که روی تبلت یا کامپیوتر کودکان نصب می شود؛ تا فقط آنها را سرگرم کند. در حقیقت هر نوع بستری که در اختیار کودکان قرار می گیرد، باید جنبه آموزشی داشته باشد و تغییری در باور و ذهنیت آنها ایجاد کند. اختصاص وقت مشخصی برای خواندن کتاب داستان کودکان در کنار بازی های آنلاین و غیره، بخش موثر و مفیدی است که می بایست به آن توجه نمود.

در حقیقت، بازی های مختلف مبتنی به برنامه های قابل نصب روی موبایل و تبلت سهم بزرگی از جایگاه کتاب خواندن کودکان را به خود اختصاص داده است. این برنامه ها عموماً شامل مینی بازی ها و بازی های آنلاین گروهی هستند که اتفاقا جذابیت بالایی نیز دارند؛ اما ایجاد توازن از لحاظ جذابیت موضوعی کتاب ها در مواجهه با این دست بازی ها باعث می شود کودکان زمانی را هم برای یادگیری بهتر در اختیار داشته باشند و از دنیای دیجیتالی سبقت گرفته و از ورود به مراحل بالاتر و یا استرس های مرتبط با آن خارج شوند و به آرامش ذهنی و سکون دست یابند.

کتاب داستان کودکان ذهن آنها را رشد خواهد داد

تحقیقات جدید در مورد توسعه ذهن کودکان نشان می‌دهد که کتاب‌ داستان ها می توانند بیشتر از نشستن کودک در گوشه و بازی مداوم با تبلت و گوشی یا کامپیوتر، کارساز باشند. این مطالعه در جلسه انجمن های علمی کودکان اعلام شده است، اما گزارش های اولیه آن توسط دکتر جان س. هاوتون، یکی از نویسندگان، در حال حاضر نشان دهنده ناکارآمدی محتوای انیمیشنی بازی ها در ابعاد وسیع تر از یادگیری و تاثیرگذاری بر روی ذهن آنها است.

کتابهای داستانی مخصوص کودکان، آنها را ترغیب به جستجو بیشتری خواهد کرد. با اینکه کتاب خواندن نیز امری منفعلانه از نظر جسمی است اما در پرورش ذهن کودکان بسیار موثر خواهد بود. کودکان با کمک بازی چیز های بیشتری یاد خواهند گرفت، اما داستان صوتی کودکانه یا نسخه نوشتاری آن به یادگیری لغات، ارتقا توانایی روخوانی، پرورش خلاقیت و یادگیری غیر محسوس کمک خواهد کرد. کودکان تمرکز بیشتری پیدا می کنند، بهتر گوش می دهند و آموخته های بیشتری از یک خانه، مهد کودک، مدرسه یا در ارتباط با دوستانشان خواهند داشت.

کتاب های مصور کودکان روی مغز آنها تاثیر دو برابر می گذارند

یافته اصلی مطالعات انجام شده نشان می دهد که مغز کودکان بسته به نحوه ارائه مطالب، متفاوت است؛ یعنی فقط پخش کتاب صوتی یا خواندن آن بدون اینکه کودک به دیدن یا نگه داشتن کتاب نیازی داشته باشد، به وی اجازه می دهد تا دقت بیشتری را برای توجه و تمرکز بیشتر به کار بگیرد.

اگر کتاب مورد نظر فقط متنی نباشد و حاوی عکس های بیشتر برای یادگیری بهتر باشد، بسیار عالی است. بسته به سن کودکان، بیشتر آنها ترجیح می دهند به واسطه تصویر سازی ها و عکس های چشم نواز چیزی را یاد بگیرند. پس وقتی یک جمله خبری در کتاب داستان کودکان ارائه می شود، آنها فقط آن جمله را می خوانند، اما تصویر سازی های درج شده در کتاب به آنها اجازه می دهد تا درک بهتری از آن جمله داشته باشند. شما می توانید این موضوع مطرح شده را در حین تهیه کتاب مورد نظر به راحتی از کودک خود بپرسید و بهترین گزینه مورد نظر را بیابید.

کتاب داستان کودکان

کتاب داستان کودکان

کتاب های الکترونیک در دسترس ترند

تعامل بهتر کودکان با تبلت ها و کامپیوتر ها باعث شده است تا ترجیح بسیاری از والدین و خود این کودکان به کتاب های الکترونیک یا کتاب های داستان صوتی باشد؛ مثلا کتاب صوتی برای زمان خواب کودک بهترین انتخاب است. یا کتاب های الکترونیک به راحتی قابل دانلود هستند و کودک هر وقت که بخواهد می تواند کتاب را باز کرده و از روی آن بخواند، یا از والدین خود برای روخوانی کمک بگیرد.

مقایسه این حالت با بازی دیجیتالی تقریبا یک حالت برد برد را در اختیار کودک قرار می دهد. کودکان امروزی دوست دارند تا هر چیز را بدون محدودیت و با چند بار کلیک کردن دریافت کنند؛ پس این امکان را در اختیارشان قرار دهید. اگر ترجیح شان بر انتخاب کتاب الکترونیک است به سراغ سایت کتابچین بروید و از بین دسته بندی مرتبط با داستان کودک و نوجوان کتاب مورد نظر را دانلود کنید و بخوانید.

اگر به فکر تضعیف چشم های کودک خود هستید هم جای نگرانی نیست. بسیاری از امکانات تعبیه شده در تبلت ها و گوشی های هوشمند طوری طراحی شده اند که با ایجاد یک پس زمینه غیر سفید برای خواندن راحت تر و امکان مرور بین خطوط بدون ایجاد خستگی در چشم، از ضعیف شدن و ناراحتی چشم ها جلوگیری به عمل می آورند.

جمع بندی نهایی مطلب

درست است که بازی کودکان و مطالعه کتابهای کودکان، هر کدام جایگاه خاص خودشان را در یادگیری غیر دستوری دارند؛ اما شما به عنوان یک مادر و یا پدر مسئول می توانید یک حد تعادل و یک حالت برد برد بین آنها ایجاد کنید و از اعتیاد دائم کودکان به بازی های دیجیتال خودداری به عمل آورید. با اینکه مزایای خواندن کتاب داستان یا شنیدن داستان صوتی کودکان کم نیست، اما بهتر است برای آن هم یک وقت مشخص اختصاص دهید و کتاب های مناسب رده سنی کودک خود را تهیه کنید. با ایجاد چنین حالتی، از یکنواخت شدن اولویت های کودک خود در پر کردن اوقات فراغت و یادگیری کاسته و به او این امکان را می دهید تا باهوش تر و خلاق تر عمل کند.