ساخت حشره کش خانگی با چند روش ساده اما کاربردی

ساخت حشره کش خانگی با چند روش ساده اما کاربردی


منبع: آرگا

66

1398/12/8

18:38


چگونگی ساخت حشره کش خانگی که امروزه اغلب باغبانان بدان می پردازند و به همین منظور در این مطلب سعی داریم تا به بیان روش های مختلف برای ساخت آفت کش های طبیعی پرداخته ایم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید حشرات و آفات آسیب فراوانی به گیاهان خانگی شما وارد می کنند و بایستی از بین بردن آن ها در اولویت کار شما قرار بگیرد اما این سوال پیش می آید که چگونه آفات را بکشیم؟ در چنین اوقاتی اغلب افراد به دنبال یک حشره کش قوی برای حفاظت از گیاهان آپارتمانی خود هستند.

ساخت حشره کش خانگی

زمانی که شما با حشره ای در محیط خانه مواجه می شوید به طور حتم اولین راه حلی که به ذهنتان خطور خواهد کرد استفاده از آفت کش ها خواهد بود اگرچه که این راه حل بهترین جایگزین نیست و می تواند عوارض جدی را در پی داشته باشد. شته ها،کنه ها و عنکبوت ها آفاتی هستند که می توانند آسیب بسیار جدی را به گل ها،میوه ها و سبزیجات وارد کنند. این آفات به گیاهان حمله خواهند کرد و باعث تخریب و ایجاد بیماری در گیاهان خواهند شد. اگرچه بسیاری از آفت کش های شیمیایی وجود دارند که منجر به تخریب محیط زیست می شوند ولی با این حال برخی از آفت کش های خانگی نیز وجود دارند که به راحتی می توانید از آن ها برای از بین بردن آفات مزاحم گیاه استفاده نمایید.

چگونگی ساخت حشره کش خانگی

روش های تهیه آفت کش های خانگی و طبیعی:

همانطور که می دانید برای از بین بردن آفات گیاه حشره کش های فراوانی وجود دارند که البته توصیه می شود که تنها از نوع خانگی و طبیعی آن استفاده نمایید تا با عوارض خطرناک آن مواجه نشوید و به همین منظور در ادامه به بیان چندی از روش های تهیه حشره کش های خانگی پرداخته ایم:

استفاده از روغن برای درست کردن حشره کش:

برای درست کردن و ساخت حشره کش خانگی بایستی از یک صابون ظرفشویی ملایم استفاده نمایید و توصیه می شود که از سایر صابون های آنتی باکتریال و تخصصی استفاده نکنید زیرا امکان آسیب وارد شدن به گیاه زیاد است. حالا بایستی یک قاشق غذاخوری مایع را با یک فنجان روغن ترکیب نمایید و سپس ترکیب به دست آمده را داخل یک آب پاش بریزید و با هم مخلوط کنید. اکنون آفت کش شما آماده است و بایستی آن را بر روی بخش کوچکی از گیاه امتحان نمایید. اگر قسمتی که آفت کش را استفاده کرده اید دچار پژمردگی شد و یا تغییر رنگ داد بایستی از دیگر صابون های معمولی برای ساخت حشره کش استفاده نمایید.

استفاده از روغن برای درست کردن حشره کش

استفاده از اسپری فلفلی برای ساخت حشره کش:

توجه داشته باشید که این اسپری در واقع یک ماده مناسب برای حفاظت از گل های شماست و به دفع آفات گیاه کمک شایانی خواهد کرد و البته دقت کنید که استفاده از این اسپری بر روی گیاه باعث خواهد شد تا طعم تندی بر روی میوه های گیاه باقی بماند. برای تهیه این آفت کش بایستی موادی مانند ۶ عدد فلفل،۲ فنجان آب و ۱ لیتر آب را تهیه نمایید و به این نکته توجه داشته باشید که هر چه تندی فلفل ها بیشتر باشد آفت کش بهتری خواهید داشت. حالا بایستی فلفل های تند را با ۲ فنجان آب ترکیب نمایید و به مدت زمان ۱ الی ۲ دقیقه به سرعت مخلوط کنید و سپس مخلوط را درون یک ظرف بریزید و اجازه دهید که یک روز کامل بماند. پس از گذشت این مدت زمان بایستی حدود ۱ لیتر آب به محلول خود اضافه نمایید و سپس تمام بخش های گیاه را اسپری نمایید. توصیه می شود که برای نتیجه گیری بهتر پس از یک هفته دوباره محلول را امتحان کنید.

استفاده از اسپری فلفلی برای ساخت حشره کش

استفاده از آب تنباکو برای درست کردن آفت کش:

توجه داشته باشید که تنباکو برای از بین بردن شته های گیاهان آپارتمانی بسیار مفید است ولی برای گیاهانی مانند فلفل،بادمجان و گوجه مضر است. برای درست کردن این آفت کش خانگی بایستی یک فنجان تنباکو را با ۴ لیتر آب ترکیب نمایید توصیه می شود که ترکیب به دست آمده را به مدت ۲۴ ساعت در یک مکان آفتابی یا گرم قرار دهید. توجه داشته باشید که در حالت مطلوب بایستی آفت کش به رنگ چای کمرنگ باشد و اگر بیش از اندازه تیره شده بایستی آن را با آب رقیق نمایید و اگر بسیار کم رنگ به نظر رسید آن را به مدت چندین ساعت در آفتاب قرار دهید و سپس سه قاشق غذاخوری صابون ظرفشویی بدان اضافه نمایید و کاملا آن را با هم مخلوط کنید. حالا ترکیب آماده شده را داخل یک آبپاش بریزید و سپس تکان دهید تا به طور کامل مخلوط شود. آفت کش به دست آمده را بر روی قسمت های آلوده گیاه اسپری نمایید و همچنین می توانید از این آفت کش برای قسمت های سالم گیاه نیز استفاده نمایید.

راه های مختلف ساخت حشره کش خانگی

استفاده از اسپری آب گوجه فرنگی برای ساخت حشره کش:

توجه داشته باشید که بهترین راهکار برای کنترل شته ها و سایر حشرات استفاده از حشره کش های گیاهی است و در این خصوص بایستی از مواد مختلفی مانند برگ و ساقه گیاه گوجه فرنگی و یک لیتر آب استفاده نمایید. برای ساخت آن بایستی ۲ فنجان برگ و ساقه ی گیاه گوجه فرنگی را درون غذاساز بریزید و سپس ۲ فنجان آب نیز بدان اضافه نمایید و به طور کامل هم بزنید. حالا ترکیب به دست آمده را درون یک ظرف بریزید و اجازه دهید تا به مدت یک روز در همان حالت باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان مخلوط را در ظرفی جدا بریزید و صاف نمایید. توجه داشته باشید که استفاده از این حشره کش برای گل های رز و سایر گیاهانی که مورد تهاجم شته ها قرار گرفته اند بسیار مناسب خواهند بود.

استفاده از پرتقال برای درست کردن آفت کش:

برای ساخت حشره کش خانگی بایستی پوست پرتقال را به طور کامل جدا نمایید البته اگر پرتقال تازه در دسترس ندارید می توانید از ۱.۵ قاشق چای خوری تفاله مرکبات خشک شده استفاده نمایید و یا می توانید از ۱۵ میلی متر آب غلیظ شده پرتقال استفاده نمایید. بهتر است بدانید که مرکبات در از بین بردن آفاتی مانند حلزون،شته ها و قارچ ها بسیار مفید عمل خواهد کرد. حالا بایستی پوست پرتقال را داخل یک ظرف شیشه ای بریزید و سپس ۲ فنجان آب جوش بدان اضافه نمایید و محلول را به مدت زمان ۲۴ ساعت در یک فضای گرم قرار دهید. پس از گذشت این مدت زمان محلول را از یک صافی رد کنید و پوست های اضافی را نیز جدا نمایید و آن را در یک ظرف قرار دهید.

استفاده از پرتقال برای ساخت آفت کش

حالا لازم است که چند قطره صابون کاستیل بدان اضافه نمایید زیرا نعنای موجود در این صابون بسیار مفید است. حالا آفت کش شما آماده است و می توانید آن را به درون یک آب پاش منتقل نمایید و بر روی قسمت های آلوده گیاه اسپری نمایید. همچنین برای آشنایی روش های متفاوت دفع پشه گلدان کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو