محمدمهدی خاتمی: گروه‌های نمایشی درخصوص حق اجرا و حقوق معنوی دچار ضرر و زیان نمی‌شوند / ادامه اجراهای تئاتر شهر در فروردین‌ماه

120

1398/12/10

14:33


محمدمهدی خاتمی گفت: 8 اسفند ماه از سوی تئاترشهر به گروه‌های در حال اجرا اعلام شد که ممکن است از 18 اسفندماه اجراها آغاز شده و تا 26 اسفندماه ادامه داشته باشد و در این شرایط اجرای نمایش‌ها دو هفته پس از سال جدید نیز ادامه خواهد داشت، در صورتی‌که ادامه اجراها در سال جاری اتفاق نیفتاد، سه هفته مانده از اجراهای‌مان به فروردین ماه منتقل خواهد شد.

محمدمهدی خاتمی: گروه‌های نمایشی درخصوص حق اجرا و حقوق معنوی دچار ضرر و زیان نمی‌شوند / ادامه اجراهای تئاتر شهر در فروردین‌ماه

 سرویس تئاتر هنرآنلاین: در پی شیوع کرونا ویروس و تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری به دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا 16 اسفندماه؛ محمدمهدی خاتمی نویسنده و کارگردان نمایش "سه‌شنبه‌های لعنتی" که این اثر را از 27 بهمن‌ماه ساعت 19:45 در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه آورده در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: چاره و گریزی از این شرایط نیست چراکه فعالیت‌ مدارس، آموزش عالی و همچنین بسیاری دیگر از فعالیت‌ها در کشور متوقف شده و طبیعتاً فعالیت‌های فرهنگی هنری نیز شامل این اتفاق است. من جزء کسانی هستم که معتقدم تا شرایط ایده‌آلی برای حضور مخاطب در سالن نمایش ایجاد نشود، نباید اجراها از سر گرفته شود زیرا این شرایط ممکن است هم برای گروه اجرایی خطرآفرین باشد و هم برای مخاطبی که ما تمام تلاش و کارمان در جهت رضایت اوست.

او در ادامه افزود: از نگاه هنرمندان، مردم همیشه بسیار مورد توجه هستند، بنابراین ترجیح می‌دهم در این موقعیت، اجرای نمایش‌ها متوقف شود تا شرایط ایده‌آلی فراهم شود و مخاطب با آرامش و خیال راحت به سالن نمایش بیاید و معتقدم سلامت شهروندان و مخاطبان اهمیت بسیاری دارد.

خاتمی همچنین اضافه کرد: با اینکه توقف فعالیت‌های فرهنگی هنری برای گروه‌های نمایشی بسیار زیان‌آور است چراکه زمانی یک نمایش با فاصله اجرایی یک و دو ماهه مواجه می‌شود طبیعتا دچار رخوت شده و تازگی خود را از دست داده و جنب‌‌وجوش اولیه را نخواهد داشت؛ اما به اعتقاد من مهمترین مسئله سلامت و امنیت روحی و روانی مخاطبان است و زمانی باید از آن‌ها به سالن نمایش دعوت کنیم که در شرایط آرام و ایده‌آلی باشیم.  

نویسنده و کارگردان نمایش "شراره" با اشاره به اینکه توافقی میان مجموعه تئاترشهر با گروه‌های در حال اجرا صورت گرفته است، عنوان کرد: قرار بر آن شده با توجه به تعطیلی پیش‌آمده، اجرای نمایش‌های روی صحنه در مجموعه تئاترشهر به زمان دیگری موکول شود. طبق آنچه که مدیریت تئاتر شهر به ما اعلام کرده در صورتی‌که تا پایان سال اجرای نمایش‌ها تعطیل باشند، نخستین اجراهای سال جدید به گروه‌هایی که اکنون اجرای نمایش‌شان متوقف شده، اختصاص می‌یابد. به این معنی که همه گروه‌های نمایشی یک نوبت اجرا‌یشان جابه‌جا خواهد شد.

او همچنین افزود: روز پنجشنبه 8 اسفندماه از سوی تئاترشهر به گروه‌های در حال اجرا اعلام شد که ممکن است از 18 اسفندماه اجراها آغاز شده و تا 26 اسفند ماه ادامه داشته باشد و در این شرایط اجرای نمایش‌ها دو هفته پس از سال جدید نیز ادامه خواهد داشت. در صورتی‌که ادامه اجراها در سال جاری اتفاق نیفتاد، سه هفته مانده از اجراهای‌مان به فروردین ماه منتقل خواهد شد. بنابراین گروه‌های نمایشی درخصوص حق اجرا و حقوق معنوی دچار ضرر و زیان نمی‌شوند.

محمدمهدی خاتمی در ادامه صحبت‌هایش افزود: اما طبیعی است که گروه‌ها و بازیگران حرفه‌ای تئاتر بی‌کار نمی‌مانند و برنامه‌ریزی‌ها دارند و باید به سراغ کار دیگری بروند اما این زمان از دست‌شان رفته و یک ماه عقب می‌افتند. به اعتقاد من زمانی‌که بحرانی به وجود می‌آید ما باید بپذیریم روال زندگی عادی بهم می‌ریزد و بنیان‌های اجتماعی دچار مشکل می‌شود با این حال باید قبول کنیم و اجازه دهیم زمانی مخاطب به تماشای نمایش بنشیند که آرامش داشته باشد.

او با اشاره به اینکه در صورتی‌که اداره کل هنرهای نمایشی به گروه‌های نمایشی به دلیل زمانی که از دست داده‌اند کمک ویژه‌ای کند طبیعتاً یک اتفاق خوب است، اظهار کرد: این موضوع یک مطالبه جدی نیست و در صورتی‌که اداره کل هنرهای نمایشی از گروه‌های حرفه‌ای حمایت بیشتری کند تا زمانی را که از دست داده‌اند جبران شود و حقوق‌شان حفظ شود، حرکت و اتفاق مثبتی است که البته با اطلاعی که از وضعیت و شرایط مالی اداره کل هنرهای نمایشی دارم بعید می‌دانم بتواند چنین حمایت مضاعفی داشته باشد. با این حال باید امیدوار باشیم که این اتفاق نامبارک از جامعه رخت بربندد چراکه بقیه مسائل با همدلی حل خواهد شد.  

بازیگران نمایش "سه‌شنبه‌های لعنتی" محسن افشار، مانلی حسین‌پور، سروش طاهری، شهرام مسعودی، اتابک نادری و نسرین نکیسا هستند.

دیگر عوامل نمایش  این نمایش اجتماعی عبارتند از: تهیه‌کننده: محسن زارع اشگذری، سرمایه‌گذار: آوینا کاویانی، طراح صحنه و لباس: سینا ییلاق‌بیگی، طراح نور: رضا خضرایی، طراح گریم: حمیدرضا قاسمی، طراح پوستر و بروشور: مهدی دوائی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: میلاد حاجی زاده، منشی صحنه: ماندان قربانی، مدیر صحنه: امیرحسین خاتمی، مدیر تبلیغات و روابط عمومی: امیر قالیچی، عکاس و ساخت تیزر: محمد و امین هادی و مجری طرح: سروش طاهری.

پس از سرگیری مجدد اجراها، علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.

 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو