چگونه غرق نشویم ؟!

چگونه غرق نشویم ؟!


منبع: آسمونی

295

1398/4/19

20:46


آموزش شنا در هر کلاسی قبل از وارد آب شدن شامل نکات ایمنی و باید و نباید ها می شود ، در این متن سعی شده که به چندی از این نکات اشاره شود.

شنا در دریا

شنا در دریا

در ابتدا اطلاعات لازم برای جلو گیری از غرق شدن را دراختیار شما عزیزان قرار میدهیم ، شنا کردن در دریا بدون بلد بودن شنا ممکن است بسیار خطرناک و حادثه آفرین باشد و از آنجایی که دریا های شمال ایران مقصد بسیاری از ایرانی ها برای مسافرت های مختلف است و اکثر مردم شنا بلد نیستند ، هر ساله باعث تلفات بسیار زیادی در سواحل می شود در زیر چندی از نکات مهم برای جلوگیری از غرق شدن در دریا را توضیح میدهیم :

جریان شکاف

جریان شکاف

اصلی ترین دلیل غرق شدن، جریان‌های شكافنده ای است که در میان آب به وجود می آید. این جریان ها به شدت قدرتمند هستند و از ساحل به سمت مناطق عمیق دریا حركت می‌كنند و می‌توانند شناگران را به مناطق عمیق پرتاب کنند. این جریان ها وقتی می آیند، شما ناگهان حس می کنید زیر پایتان خالی شده و دریا شما را به میانه خود کشیده است اگر در دریا وارد یک جریان شدید آب شدید به نکات ذکر شده توجه کنید : اضطراب نداشته باشید کلید نجات پیدا کردن از غرق شدن نترسیدنه ، سعی نکنید مستقیم به سمت ساحل شنا کنید در عوض به طور موازی با ساحل شنا کنید تا از جریان خارج شوید و از دست و پا زدن غافل نشوید چون که باعث نفس کشیدنتان می شود .

اگر در رودخانه گرفتار شدید به نکات رو به رو توجه کنید : سعی کنید ارام باشید و به طور مرتب نفس بکشید ، به شکل مورب به سمت کنار رودخانه شنا کنید تا آب فشار کمتری روی شما بگذارد و سعی کنید در جهت جریان آب شنا کنید چون شنا کردن در خلاف جهت باعث از دست رفتن انرژی می شود و نتیجه ای ندارد .

و به یاد داشته باشید که :

  1. زیاد از ساحل فاصله نگیرید.
  2. در مناطق سالم سازی شده شنا کنید.
  3. به شیب سواحل دقت کنید ، ممکن است ناخودآگاه کلی از ساحل فاصله بگیرید.
  4. تنها شنا نکنید حتی اگر حرفه ای هستید.
  5. دریا آرام هم زیاد قابل اعتماد نیست چون موج های قدرتمند همیشه در دریا هستند.

در آخر سعی کنید چند مدل شنا را به صورت ابتدایی بلد باشید تا کمتر در معرض خطر قرار گیرید .

 

همچنین به مسائل زیر توجه داشته باشید

راه های جلوگیری از غرق شدن در آب و دریا

غرق شدگی یا خفگی درآب یکی از علل مرگ ومیر، بخصوص در میان کودکان ونوجوانان است.این حادثه معمولا درفصل بهار و تابستان به وقوع می پیوندد. خفگی درآب ممکن است در دریا، رودخانه، استخر، حوض موجود در حیاط منزل ،آب انبارها و یا حتی وان حمام رخ دهد.

جلوگیری از غرق شدن

به محیط آبی اطرافتان آشنایی کامل داشته باشید

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. زمانی که می خواهید شنا کنید باید بدانید عمق آب در اطرافتان چقدر است و چه ویژگی هایی دارد. مخصوصا زمانی که در محیطی غیر از محیط استخر های خانه و… شنا می کنید و از فضای طبیعت استفاده می کنید.

برای مثال در نواحی از دریای خزر عمق آب در ابتدا کم نشان می دهد ولی عمق های ناگهانی دارد. در این حالت اگر لحظه ای غفلت کنید ممکن است جریان آب شما را، علارغم این که از آن دور باشید، به لبه صخره برده و خدای نکرده غرق کند.

در بعضی موارد مخصوصا در سدها و آب بندها لجن هایی تشکیل می شوند که حتی شناگران ماهر را به کام مرگ می کشاند. هنگام شنا کردن و با حرکات پا به پای شناگران بسته می شود و مانع بالا آمدن فرد و در نهایت مرگ او می شوند.

در محیط های آبی طبیعی بدون شیرجه وارد شوید

بهتر است کمی در محیط اطرافتان راه بروید تا آشنایی اولیه ای از آن جا بدست آورید. از طرفی گاهی اوقات ممکن است به خاطر خطای دید، متوجه بعضی موانع موجود در آب مثل سنگ ها نشوید.

هرگز وارد محیط های با جریان آبی نشوید

سعی کنید وارد رودخانه های با جریان قوی نشوید. اگر در این چنین موقعیتی قرار گرفتید سعی کنید به پشت شنا کنید و پاهایتان در آب باشد تا در صورت برخورد با مانع، کمتر آسیب ببینید. زمانی که به قسمت ضعیف تر آب رسیدید، به سمت خشکی شنا کنید.

دسته جمعی شنا کنید

جلوگیری از غرق شدن

اگر برایتان ممکن است، با دوستان به تفریح و شنا بروید که در صورت بروز مشکل بتوانند به شما کمک کنند. البته باید امیدوار باشید با کسانی شنا می کنید که شناگران ماهری هستند و در صورت بروز مشکل می توانند به شما کمک کنند. خودتان نیز همیشه حواستان به همه دوستانتان باشد اگر کسی را دیگر نمی بینید، احتمالا او نیاز به کمک دارد.

ایمنی را در استخر هایتان ایجاد کنید

اگر فرزند کوچکی دارید، در اطراف استخرتان مانعی نصب کنید و همه وسایل بازی او در آب را جمع آوری کنید تا برای بازی کردن در آب بدون حضور شما وسوسه نشود. از طرفی دقت داشته باشید که استهر شما میبایست سرپوش مناسبی داشته باشد. بعضی از این سرپوش ها فرد به داخل آب می کشند که بسیار خطرناک است.

جلوگیری از غرق شدن

از ابزار های شناور استفاده کنید

حتما در استخرتان وسایل شناور غرق نجات استفاده کنید.

حال اگر خدای نکرده در ناخواسته در آب افتادید، به حرکاتی نیاز پیدا می کنید که شما را به سطح آب نزدیک کند:

بازوهایتان را در آب نگه دارید

هر چه اعضای بدنتان بیشتر در آب باشد نیروی ارشمیدس بیشتری به شما وارد می شود و در نتیجه بیشتر بالای آب می مانید. هیچ وقت سعی نکنید بر روی سطح آب بکوبید این کار تنها شما را بیشتر به داخل آب فرو می برد.

دست هایتان را حالت گودی در آورید

هنگامی که دست هایتان را به شکل گودی در می آورید، باعث می شوید با جابجایی، آب نیروی متقابل بیشتری به شما وارد کند و در نتیجه بیشتر به سطح آب نزدیک شوید. برای درک این موضوع حتما دم و دنباله ها ی ماهی ها را به یاد دارید. اغلب آن ها گسستگی در دم خود ندارند تا به راحتی بتوانند شنا کنند.

پاهایتان را به شکل قیچی حرکت دهید

پایتان را به شکل راه رفتن نگه دارید و مثل قیچی حرکت دهید. از لگد زدن های ناشی از استرس جلوگیری کنید. باید به خودتان مسلط باشید چرا که در آن لحظه یک هدف دارید و آن غرق نشدن است! پس در نزدیکترین حالت ممکن پاهایتان را به شکل قیچی حرکت دهید. با این کار آب بیشتری جابج می شود.

حرکت بازو و پاها تا حدی هماهنگی لازم دارد که میبایست از قبل تمرین کرده باشید. می توانید نوبتی آن ها را تکان دهید.

به طور منظم نفس بکشید

وقتی همیشه در شش هایتان هوا وجود داشته باشد، شانس بیشتری برای روی آب ماندن خواهید داشت. با آرامش و به طور منظم تنفس کنید. به هیچ وجه پشت سر هم نفس نکشید. چرا که علاوه بر هول شدن، باعث می شود زودتر خسته شوید.

0/5 ( 0 نظر )


منبع : asemooni

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو