جورابین یکی از بازی های محلی کردستان به شمار می رود

جورابین یکی از بازی های محلی کردستان به شمار می رود


منبع: همگردی

2

1402/9/28

10:33


خبرگزاری مهر/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، جورابین یکی از بازی های محلی کردستان به شمار می رود.

«جورابین» (گوروا بازی) بازی محلی کردستان با قدمتی دیرینه است که برای آغاز بازی یکی از افراد یک جفت جوراب را انتخاب کرده و یک قطعه سنگ کوچک یا مازوج یا شی دیگری را در میان انگشتان خود قرار داده و بازی را آغاز می کند.

در این بازی جوراب بازان ابتدا به 2 دسته چند نفری تقسیم می شوند و در مقابل هم می نشینند، سپس پنج جفت جوراب را آماده بازی می کنند و از هر دسته یک نفر به عنوان سردسته انتخاب می شود که اغلب این 2 نفر از ماهرترین بازیکنان هستند.

برای آغاز بازی یکی از افراد یک جفت جوراب را انتخاب کرده و یک قطعه سنگ کوچک یا مازوج یا شی دیگری را در میان انگشتان خود قرار داده و بازی را آغاز می کند.

جورابین یکی از بازی های محلی کردستان به شمار می رود

به هر حال فرد آغاز کننده دهانه جوراب ها را به طرف خود قرار می دهد و مازوج یا حبه قند یا هر شی دیگری را که از قبل انتخاب شده در میان انگشتان خود قرار داده و با مهارت کامل انگشتان خود را تا کف دست به میان جوراب ها فرو می برد و با حیله های مختلف سعی در انحراف فکری گروه مقابل دارد تا شی مورد نظر را در داخل یکی از 10 جوراب قرار دهد و افراد دسته دوم نیز با دقت کامل به حرکات دست و انگشتان رقیب نگاه می کنند تا محل اختفای مازوج را تشخیص دهند.

افراد دسته ای که باید محل اختفای مازوج را بیابند به سردسته می گوید به فلان جوراب شک دارم و سردسته نیز مانند بازی «پشکیلان» با توجه به شک خود و افرادش در صورت داشتن یقین دست روی یکی از جوراب ها قرار داده و می گوید «گُل» اگر در این مرحله موفق به یافتن مازوج شود 10 امتیاز کسب و خود آغاز به بازی می کند که در اصطلاح «گشتنی» گویند.

اما در صورتی که موفق به یافتن نشود یک یا چند تا دست روی جوراب ها می گذارد و آنها را از بازی خارج می کند، اگر مازوج در یکی از جوراب هایی که سردسته به آن دست زده قرار داشته باشد به تعداد جوراب هایی که مازوج نداشته اند امتیاز از دست می دهد اما چنانچه مازوج در آخرین جوراب باقیمانده قرار داشته باشد گروه رقیب (گروهی که مازوج را در جوراب پنهان کرده) یازده امتیاز کسب می کند.

این بازی با کسب یا از دست دادن 101، 151 یا 201 امتیاز پایان می یابد و معمولاً در پایان بازی گروه بازنده ناچار به تهیه «شب چره» می شود که عبارت است از کشمش، مغز گردو یا خرما و سنجد.

عکسها از: ابراهیم باشرافت

جورابین یکی از بازی های محلی کردستان به شمار می رود

جورابین یکی از بازی های محلی کردستان به شمار می رود 2

جورابین یکی از بازی های محلی کردستان به شمار می رود 3

جورابین یکی از بازی های محلی کردستان به شمار می رود 4

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو