14 درصد از مردان سرزمینم به این بیماری دچار هستند!!!!

14 درصد از مردان سرزمینم به این بیماری دچار هستند!!!!


2

1402/9/28

19:03


14 درصد از مردان سرزمینم به این بیماری دچار هستند!!!!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

محسن اخیانی دبیر انجمن روماتولوژی ایران در یک نشست خبری اظهار کرد: درصد ابتلای مردان ایرانی به پوکی استخوان میزان کمی نیست و مصرف نوشابه‌های گازدار استخوان‌ها را ضعیف‌تر کرده و منجر به ناتوانی فرد می‌شود.

وی اظهار داشت: افرادی که کورتون دوز بالای ۵ میلی گرم تزریق می‌کنند، بیمارانی که داروهای ضد تشنج مصرف می‌کنند همچنین مبتلایان به سرطان که شیمی درمانی می‌شوند، صد در صد به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند و پیشگیری از این بیماری باید از دوران جنینی شروع شود و بستگی به تغذیه مناسب مادر دارد.

دبیر انجمن روماتولوژی ایران با بیان اینکه حدود ۱۴ درصد مردان بالای ۴۰ سال کشور پوکی استخوان دارند، گفت: سن آرتروز زانو در جامعه به ۳۰ سال کاهش یافته است و پایین آمدن از پله‌ها این بیماری را تشدید می‌کند.

اخیانی تصریح کرد: بانوان بالای ۶۵ سال و مردان بالای ۷۰ سال کشور باید سنجش تراکم استخوان را انجام دهند و افراد در گروه سنی زیر ۶۰ سال نیز اگر تغدیه ناسالم داشته باشند نیز برای انجام این سنجش اقدام کنند.

این روماتولوژیست با اشاره به ضرورت مصرف لبنیات از جمله شیر در پیشگیری از پوکی استخوان، گفت: ۲۰ درصد افراد مبتلا به شکستگی لگن فوت می‌کنند و ۳۰ درصد دچار ناتوانی در حرکت شده و به زندگی عادی برنمی‌گردند.

بیمار

بلاهایی که حذف لبنیات بر سر بدن می‌آورد | روزانه باید چه مقدار لبنیات مصرف کنیم؟

۳ خطر بزرگ پوکی استخوان که کمتر کسی می‌داند | دلیل کوتاه شدن قد بعضی از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها | چرا شکستگی لگن باعث مرگ فرد می‌شود؟

ابتلای ۱۷ درصد مردم به آرتروز زانو

اخیانی، آرتروز زانو را در جامعه ایرانی شایع دانست و اظهار داشت: حدود ۱۷ درصد مردم به آرتروز زانو مبتلا می‌شوند و پایین آمدن از پله‌ها بسیار برای زانو ضرر دارد و منجر به بیماری می‌شود؛ به عنوان مثال کوهنوردان قلب و ریه سالم دارند ولی زانوی سالم ندارند.

آمار جهانی پوکی استخوان

محسن سروش رئیس انجمن روماتولوژی ایران نیز در این نشست با بیان اینکه پوکی استخوان از شایع‌ترین بیماری‌های استخوانی است، افزود: از هر 5 مرد یک نفر و از هر 3 زن یک نفر در دنیا به این بیماری دچار می‌شوند. با توجه به بررسی‌ها، سرانه مصرف لبنیات در کشور پایین است و ورزش نامناسب نیز باعث شیوع این بیماری شده است.

وی با بیان اینکه بیماری‌های روماتولوژی در کشور شایع است، ادامه داد: تنها روش استاندارد تشخیص این بیماری سنجش تراکم استخوان است و کنترل بیماری نوعی درمان است و بیماری‌های روماتولوژی مثل سرطان منجر به مرگ نمی شوند ولی فرد مبتلا را تا آخر عمر دچار ناتوانی می‌کند.

رئیس هفدهمین همایش سالانه انجمن روماتولوژی ایران تصریح کرد: آرتروز زانو نیز جزو بیماری‌های روماتولوژی و در میان ایرانیان شایع‌تر است. ورزش روزانه مردم بسیار کم است و در میان جوانان و سالمندان، انجام برخی از حرکات ورزشی صحیح نیست که باید ورزش عمومی به شکل صحیح انجام دهند.

بیمار

نشستن زیاد باعث آرتروز می‌شود

همچنین، سید رضا نجفی‌زاده دبیر علمی همایش روماتولوژی در این زمینه گفت: سن، وزن، نوع کار در بروز آرتروز موثر و در زانوهای پرانتزی و ضربدری خطر ابتلا بیشتر است. نشستن زیاد کارمندان در پشت میز کار باعث تشدید این بیماری می‌شود و بروز این بیماری در میان آنها شایع تر است.

وی با اشاره به شیوع گردن درد در دانش آموزان گفت: با توجه به استفاده زیاد از رایانه، وسایل ارتباطی و تحرک ناکافی، بسیاری از دانش‌آموزان دچار مشکلات گردن درد می‌شوند و غضروف مفصل شروع به ساییدن می‌کند ولی ابتلا به آرتروز نیست و تنها راه درمان آن ورزش صحیح است.

نجفی‌زاده تصریح کرد: افراد بالای ۵۰ سال درصدی از علائم آرتروز را دارند و البته ژنتیک و چاقی نیز در این زمینه تاثیرگذار است. توصیه می‌شود افراد در هر گروه سنی حرکات ورزشی را به طور صحیح انجام دهند تا دردهای مفاصل در آنها کمتر ایجاد شود.

وی با اشاره به برگزاری هفدهمین همایش سالیانه انجمن روماتولوژی ایران، در روزهای ۲۴ تا ۲۶ آبان ۱۴۰۲ در هتل المپیک تهران اظهار داشت: موضوعاتی مانند کاربرد هوش مصنوعی در روماتولوژی، بیماری‌های التهابی، انواع آرتروز و پوکی استخوان در این همایش توسط پزشکان بحث و تبادل و نظر می‌شود.

 

پوکی استخوان (Osteoporosis) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مفصلی مخصوصا در زنان بعد از یائسگی است که در بلند مدت باعث تضعیف استخوان‌ها و شکنندگی آن‌ها می‌شود. خوشبختانه راه‌های زیادی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد.

حتما تاکنون در اطرافیان خود افرادی را مشاهده کرده‌اید که از درد شدید مفاصل رنج می‌برند یا به‌دلیل یک سرفه کوچک دچار شکستگی استخوان شده‌اند. این افراد که مستعد شکستگی‌های ناگهانی و غیرمنتظره هستند اغلب در مراحل اولیه بیماری علامت مشخصی ندارند و تا زمانی‌که دچار شکستگی نشده‌اند از پوکی استخوان شدید خود مطلع نخواهند شد. 

داروها، رژیم غذایی سالم و ورزش با تحمل وزن می‌توانند به جلوگیری از شکستن استخوان یا تقویت استخوان‌های ضعیف کمک کنند. همراه ما باشید تا در این مقاله از مجله درمانکده شما را با علائم اصلی این بیماری و جدیدترین راه درمان آن آشنا کنیم.

بیمار

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

علت بیماری استئوپروز

عوامل و شرایط موثر در ایجاد پوکی استخوان کدامند؟

عوارض بیماری استئوپروز

پیشگیری از پوکی استخوان

تشخیص بیماری استئوپروز

درمان پوکی استخوان و درد مفاصل

دارودرمانی

بیس‌فسفونات‌ها

داروهای آنتی بادی مونوکلونال

هورمون درمانی HRT

داروهای استخوان‌ساز

درمان پوکی استخوان در طب سنتی

برای درمان پوکی استخوان چی بخوریم؟

کلسیم

ویتامین D

پروتئین

نتیجه پوکی استخوان شدید

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان یا بیماری استئوپروزیس که در انگلیسی به آن Osteoporosis می‌گویند به معنی استخوان متخلخل است. این بیماری با تضعیف استخوان‌ها شما را در معرض خطر شکستگی‌های ناگهانی و غیرمنتظره قرار می‌دهد. درواقع پوکی استخوان به معنی استحکام استخوان کمتر است. 

برخی حرکات یا فشارها که در حالت عادی مشکل‌ساز نیستند مانند زمین خوردن آهسته، خم شدن یا حتی سرفه در این مواقع موجب شکستگی می‌شوند. نواحی همچون لگن، دنده‌ها، مچ دست و ستون فقرات بیشتر از سایر مفاصل بدن مستعد شکستگی هستند. این شکستگی‌ها معمولا به صورت ترک خوردگی یا فروپاشی کامل استخوان بروز پیدا می‌کنند.

خوب است بدانید پوکی استخوان یا بیماری استئوپروزیس (Osteoporosis) در مراحل اولیه علامت مشخصی ندارد. درواقع افراد ممکن است سال‌ها به این بیماری مبتلا باشند اما تا زمان پیشرفت کامل (شکستن استخوان‌ها به دلایل بسیار جزئی مانند سرفه) متوجه نشوند. برای دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانید با دکتر ارتوپد و متخصص روماتولوژی درمانکده در ارتباط باشید.

نشانه‌های پوکی استخوان

پیشرفت این بیماری بسیار کُند است. به طوری‌که اغلب افراد با وجود ابتلا به آن در بلند مدت هیچ نشانه‌ای ندارند و پس از بروز شکستگی به‌دلیل یک اتفاق جزئی مانند خم شدن یا حتی سرفه متوجه بیماری می‌شوند. از طرفی علائم پوکی استخوان در زنان جوان و مردان یکسان است که شامل موارد زیر می‌شود:

کمردرد، ناشی از شکستگی یا خوابیدن مهره‌ها روی هم

کاهش قد به مرور زمان

قامت خمیده

شکستن استخوان بسیار راحت‌تر از حد انتظار

اینفوگرافیک نشانه‌های پوکی استخوان

زنان و مردان معمولا نشانه‌های پوکی استخوان را مشابه یکدیگر تجربه می‌کنند.

یکی از علائم پوکی استخوان در زنان که باید آن را نشانه هشداردهنده‌ای دانست عقب نشینی لثه و شکننده شدن ناخن‌ها است. این علائم در مراحل اولیه بیماری استئوپروزیس بروز پیدا می‌کند و در زنان جوان شیوع بیشتری دارد.

بیشتر بخوانیم: درمان پوکی استخوان؛ چگونه از شکستگی استخوان جلوگیری کنیم؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دچار یائسگی زودرس هستید یا برای چند ماه کورتیکواستروئید مصرف کردید، همچنین اگر یکی از والدین شما دچار شکستگی لگن شده است باید در مورد پوکی استخوان با متخصص روماتولوژی خود صحبت کنید./همشهری آنلاین

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو