حسن رحیم پور ازغدی الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/9/28

23:33


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه 3 مولفه «آزادی» ، «منطق» و «اخلاق» باید در مناظره وجود داشته باشد ، گفت : پیامبر اکرم بر این موضوع تاکید کرده اند که 3 مولفه آزادی ، منطق و اخلاق در مناظره وجود داشته باشد و اگر این مولفه ها در مناظره وجود نداشته باشد ، مناظره به نتیجه نمی رسد و امکان غلبه حق بر ناحق وجود ندارد.

حسن رحیم پور ازغدی الان کجاست؟ + بیوگرافی

رحیم پور ازغدی : آزادی ، منطق و اخلاق باید در مناظره وجود داشته باشد

به گزارش نم نمک ، حسن رحیم پور ازغدی در برنامه «اخلاق گفت وگو و مناظره در جامعه دانشگاهی و نخبگانی» که صبح امروز ، سه شنبه 28 آذر ماه در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار شد ، اظهار کرد : جهاد دانشگاهی از برکات بی نظیر انقلاب اسلامی به حساب است؛ آثار و برکات این نهاد انقلابی در ابعاد مختلف دیده شده است.

حسن رحیم پور ازغدی الان کجاست؟ + بیوگرافی

حسن رحیم پور ازغدی الان کجاست؟ + بیوگرافی

وی با بیان اینکه ترکیب جهاد دانشگاهی یک برکت به حساب می آید ، گفت : دو مولفه «جهاد» و «دانشگاه» در عرف 2 مفهوم متفاوت دارد. این باور در عرف جامعه وجود دارد که جامعه محل جهاد نیست و محلی برای کسب علم است. همچنین عرف بر این باور است دانشگاه به دانشمند نیاز دارد و دانشمند مجاهد و غیرمجاهد ندارد.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه برخی در اوایل انقلاب با مسائلی مانند تمدن سازی و حل مشکلات آشنا شدند ، افزود : این افراد با دانشگاه های مختلف ارتباط گرفتند و آنچه که در ارتباط با مجاهد و دانشمند در ذهن داشتند ، بهم ریخت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد : دلیل این بهم ریختگی این است که این افراد از پشتوانه تئوریک برخوردار نبودند. این افراد به دانشگاه های خارج از کشور رفته اند و آنچه را که می دیدند با آنچه که در ایران دیده بودند مقایسه می کردند؛ اما نمی توانستند مسائل را بررسی کنند و قدرت جمع بندی مسائل را نداشتند. در دهه های 50 و 60 با مفاهیمی مانند مسئولیت اجتماعی ، استکبار ، توسعه و مسائل دیگر آشنا شدند؛ اما این مفاهیم به دلیل اینکه جوان بودند و به خارج کشور سفر کرده بودند با آنچه که از گذشته در ذهن داشتند ، متفاوت بود.

وی با بیان اینکه جوانان با همان روحیه خیرخواهی ، انقلابی گری در پی مسائل بودند ، گفت : اگرچه خیزخواه و انقلابی بودند؛ اما به دلیل اینکه جوان ، بی تجربه و کم سواد بودند با مشکلاتی روبرو شدند. این بی تجربگی ریشه در توطئه های دشمن و کم تجربگی دارد. اینطور باید گفت که برخی فقط به مشاهدات خود توجه کردند و عقل آن ها در چشمانشان بود.

رحیم پور ازغدی گفت : برخی که بسیار انقلابی بودند به دانشگاه های خارج از کشور رفتند و پس از مدتی پرسش «چرا مرگ بر آمریکا  می گویید؟» را مطرح کردند. انسان های سوپر حزب الهی را می شناسم که به انسان های سوپر سکولار تبدیل شده اند؛ به عبارت دیگر ، کسانی که فدایی مکتب حزب الله و یک مجاهد بودند به یک لاشه تبدیل شده اند؛ این انسان ها تبدیل به یک لاشه شده اند. برخی مذهبی هستند؛ اما فقط زبان و رفتار شخصی آنها مذهبی است؛ اما افکار دینی ندارند.

 *افراط و تفریط به مناظره ضربه زده است

وی با بیان اینکه افراط و تفریط به گفت وگو و مناظره ضربه زده است ، افزود : برخی تصور می کنند که مناظره به این معناست که یک نفر حق و طرف مقابل نیز ناحق است.

*مناظره 2 شکل دارد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مناظره دو شکل دارد ، گفت : مناظره دو شکل «واجب» و «حرام» دارد. مناظره واجب از ارزش معنوی و علمی برخوردار است و برای کشف حقیقت و رفع سوتفاهم انجام می شود. مناظره واجب به معنای شنیدن دلایل طرف مقابل است و تلاش برای تبیین حقیقت است.

وی درباره سبقه مناظره در میان اهل بیت گفت : اهل بیت در جلسات مناظره حاضر می شدند و در جهت تبیین حقیقت و نجات خلق از طریق مناظره گام برمی داشتند. به طور مثال ، امام رضا در جلسات مناظره شرکت می کردند. امام رضا در مناظره ای با یک نفر از رهبران مسیحیت به این رهبر مسیحی گفتند که درباره مسائل که هردو قبول داریم گفت وگو کنیم؛ اما آن رهبر مسیحی بر این باور بود که هیچکدام طرف مقابل را قبول ندارد.

*مناظره واجب به رشد علمی کمک می کند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مناظره واجب به رشد علمی کمک می کند ، گفت : این مناظره نه تنها به رسد علمی کمک می کند؛ بلکه غرض ورزی به دور است و براساس منطق است.

وی درباره مشکلات مناظره گفت : شکل درست مناظره را بلد نیستیم؛ مشکلات موجود در مناظره مربوط به مسائل فرهنگی می شود و مشکلات قانونی وجود ندارد. گفت وگو کردن را بلد نیستیم؛ مناظره به تربیت منطقی و دینی نیاز دارد. برخی در گفت وگو به توهین و تهمت دست می زنند. گاهی مناظره خوب شروع می شود؛ اما در ادامه نادرست می شود.

*مناظره 3 مولفه دارد

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه مناظره 3 مولفه دارد ، افزود : 3 مولفه «آزادی» ، «منطق» و «اخلاق» باید در مناظره وجود داشته باشد. پیامبر اکرم بر این موضوع تاکید کرده اند که 3 مولفه آزادی ، منطق و اخلاق در مناظره وجود داشته باشد و اگر این مولفه ها در مناظره وجود نداشته باشد مناظره به نتیجه نمی رسد و امکان غلبه حق بر ناحق وجود ندارد.

وی گفت : پیامبران ، رهبران شیعه و اهل بیت بر 3 اصل آزادی ، منطق و اخلاق در گفت وگو و مناظره توجه کرده اند و مروج این اصول در مناظره بوده اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مفهوم آزادی در مناظره گفت : آزادی یعنی اینکه هرچه در ذهن وجود دارد به زبان آورده شود و این موضوع باید به دور از توهین ، تحریف و فحاشی باشد. اگر بیان نظرات با فحاشی و توهین همراه باشد ، اخلاق شکل نکرفته است.

*پیروزی و شکست هدف مناظره حرام

وی درباره مناظره حرام گفت : هدف از مناظره حرام این است که یک طرف مناظره پیروز شود و طرف مقابل نیز شکست بخورد. این مناظره یک جدال است و اخلاق در آن رعایت نمی شود؛ جدال جزو گناهان علمی است.

رحیم پور ازغدی درباره ورود به مناظره گفت : با سوظن نمی توان وارد مناظره شد و نباید نسبت به فرد مقابل در مناظره بدبین بود. هیچ گاه با پیش داوری نباید وارد مناظره شد. ما نباید به پیروزی و شکست در مناظره توجه کنیم؛ بلکه باید به دنبال این بود که یک مفهوم درست از مناظره برداشت شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد : ارتداد ، نور را نمی بیند و از تاریکی سخن می گوید. ارتداد نوعی تروریسم فکری است؛ ارتداد از جنس تعصب است و ارتداد را می توان ظلم نظری برشمرد.

*بیان مطالب خارج از فهم علمی به نظر می رسد

وی با بیان اینکه این تصور وجود دارد اگر مطالب خارج از فهم مردم بیان شود مطاب علمی به نظر می رسد ، گفت : برخی هم در مناظره تحت تاثیر قرار می گیرند و چون دیگران دست می زنند آنها هم دست می زنند اما هیچ چیزی از مطاب بیان شده درک نکرده اند.

*برخی عوام فریبی می کنند

رحیم پور ازغدی گفت : برخی عوام فریبی می کنند و آنچه که در مناظرات بیان می کنند استدلال نیست و شبه استدلال است. اگر مراد از ایدیولوژی همان تعصب است باید گفت که تعصب نمی تواند یک مساله را حل کند. تعصب ضد ایمان است و شاخه ای از کفر به حساب می آید.

وی ادامه داد : ایمان از جنس نور است. ایمان با ایدئولوژی تفاوت دارد. ایمان با دو شرط آزادی و آگاهی همراه است. ایمان یک انتخاب است. هیچ کس را نمی توان با زور مومن یا کافب کرد. مدخل و مخرج ایمان و کفر پر قلب و عقل بشر وجود دارد. قرآن می گوید که با مخالفان گفت وگو کرد اما نباید با آنها مسامحه کرد.

رحیم پور ازغدی گفت : برخی می گویند که درباره مسائل مختلف داوری کرد چرا که فقط یک منطق وجود دارد و با گفت وگو نیز حل نمی شود. ما باید بدانیم که مطلق نیستیم و اشنباه می کنیم. مناظره برای این شکل می گیرد که دو گروه یا دو نفر با دیدگاه های متفاوت یکدیگر را مجاب کنند که دیگری نادرست است.

*دیدگاه نادرست نسبت به آزاداندیشی دارند

وی با بیان اینکه برخی تصور می کنند که آزاداندیشی به این معنا است که هیچ چیزی را قبول نداشته باشند ، گفت : این موضوع در تفکر لیبرالی نقش دارد و تمام مکاتب را مکاتب را لیبرالی می دانند. ما باید بدانیم که مکتب لیبرالیسم از تمام مکاتب دیگر ایدیولوژیک تر است. آنها دست به جنایاتی در غزه زدند که کمتر از داعش دیده شده بود.

رحیم پور ازغدی گفت : 3 رئیس دانشگاه در ایالات متحده به دلیل حمایت از مردم غزه مورد تفتیش عقاید قرار گرفتند.

وی دربازه تغییر دیدگاه در قرن 19 و 20 گفت : ابن دیدگاه به وجود آمد که علم تجربی می تواند جایگزین همه چیز شود و می تواند به جای دین و عقل باشد. به عبارت دیگر ، علم تجربی را حق مطلق دانستند. منطق در مدرنیته به صورت مادی شد و در پست مدرن نیز  منطق مادی زیر سوال رفت.

*مناظره برای سرگرمی نیست

وی با بیان اینکه مناظره برای سرگرمی نیست ، گفت : مناظره باید منجر به حل مشکلات شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تشکیل کرسی آزاداندیشی گفت : هنگامی که موضوع تشکیل کرسی آزاداندیشی در دانشگاه ها مطرح شد ، طرح خانه ملی گفت وگو را مطرح کردم که به تصویب رسید ، اما اجرای آن بلاتکلیف مانده است اما در حال حاضر جدی گرفته شده است.

رحیم پور ازغدی ادامه داد : خانه ملی گفت وگو می تواند یک لولا میان حاکمیت و مردم باشد. گاهی آنچه که در حاکمیت و اذهان مردم وجود دارد تفاوت دارد به همین دلیل گاهی به مردم و گاهی به حاکمیت ظلم می شود. اگر خانه گفت وگو شکل می گرفت مساله مثل بنزین ایجاد نمی شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت : داعش مسئولیت حکله به حرم شاهچراغ را پذیرفت اما برخی باور نمی کنند و ماجرا را به نظام نسبت می دهند. برخی هم ادعاهایی درباره ماجرای مهسا امینی و آرمیتا گراوند مطرح کردنذ. این موضوع به دلیل این است که دروغ گفتند به طور مثال گفتند بنزین گران نمی شود؛ اما روز بعد بنزین گران شد. به دلیل تینکه به مردم دروغ گفتند مردم برخی از حرف ها را باور نمی کنند. اگر خانه گفت وگو شکل بگیرد مسئولان باید در آنجا پاسخگو باشند.


بیوگرافی حسن رحیم پور ازغدی

حسن رحیم پور ازغدی متولد 1342 در شهرستان مشهد سخنران ، نظریه پرداز توطئه و ایدئولوگ محافظه کار اصولگرای ایرانی است. وی از سال 1382 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران بوده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو