طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان، غذای خوشمزه و مجلسی!

منبع: نکته چی

1

1402/9/30

10:10


طرز تهیه ته‌ چین مرغ و بادمجان ته چین مرغ و بادمجان یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که به روش‌های …

طرز تهیه ته‌ چین مرغ و بادمجان

ته چین مرغ و بادمجان, ته چین مرغ و بادمجان رزا منتظمی , طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان برای 4 نفر , طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان با تصویر , طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان برای 6 نفر , طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان در پلوپز , طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان برای 2 نفر , طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان برای 8 نفر , طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان در قابلمه

ته چین مرغ و بادمجان یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود این غذای شیک و مجلسی را می‌توانید برای پذیرایی و مهمانی‌ها آماده کنید، ته چین مرغ و بادمجان که طرفداران زیادی دارد خیلی راحت تهیه می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
برنج آبکش شده ۱ پیمانه
مرغ پخته شده و خرد شده ۱ عدد سینه
بادمجان ورقه‌ای و سرخ شده ۳ عدد
ماست ۱ پیمانه
تخم مرغ کامل ۲ عدد
زرده تخم مرغ ۲ عدد
زعفران دم کرده غلیظ به مقدار لازم
زرشک تفت داده شده برای تزئین به مقدار لازم
شکر برای مخلوط کردن با زرشک به مقدار کافی
خلال پسته برای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان

مرحله ۱: ریختن تکه‌های مرغ با آب و ادویه‌ها در قابلمه

ابتدا تکه‌های مرغ را داخل یک قابلمه بریزید مقداری آب روی مرغ‌ها بگیرید بعد کمی نمک و زردچوبه هم به مواد داخل قابلمه اضافه کنید، برای این که مرغ خوش طعم‌تر شود یک پیاز کوچک را پوست بگیرید، تمیز بشورید و داخل قابلمه بیندازید.

مرحله ۲: پختن مرغ‌ها

سپس در قابلمه را ببندید، قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا مرغ خوب بپزد و بافت آن کاملاً نرم ‌شود، تکه‌های مرغ با توجه به اندازه آن‌ها بعد از تقریباً یک ساعت تا یک ساعت و نیم می‌پزند و آماده می‌شوند، بهتر است از سینه مرغ استفاده کنید.

مرحله ۳: پاشیدن نمک روی بادمجان‌ها و گرفتن تلخی آن‌ها

در این فاصله بادمجان‌های قلمی و کشیده را پوست بگیرید، کلاهک سبز آن‌ها را جدا کنید، بعد آن‌ها را از وسط برش دهید و نصف کنید سپس روی بادمجان‌ها مقداری نمک بپاشید، به مدت نیم ساعت تا یک ساعت کنار بگذارید تا تلخی آن‌ها کاملا گرفته شود.

مرحله ۴: آبکش کردن بادمجان‌ها

به جای پاشیدن نمک روی بادمجان‌ها می‌توانید آن‌ها را داخل محلول آب و نمک قرار دهید، اجازه دهید تا به مدت نیم ساعت در آن بمانند و تلخی بادمجان‌ها گرفته شود بعد از این مدت بادمجان‌ها را آبکش کنید، سپس آن‌ها را داخل سبد بریزید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.

مرحله ۵: خشک کردن و سرخ کردن بادمجان‌ها

وقتی آب بادمجان‌ها رفت آن‌ها را با یک پارچه خشک کنید بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود سپس بادمجان‌ها را در تابه همراه با روغن داغ سرخ کنید تا رنگ آن‌ها طلایی شود. دقت کنید بادمجان‌ها نسوزند.

مرحله ۶: خارج کردن بادمجان‌ها از تابه و قرار دادن روی توری

وقتی یک طرف بادمجان‌ها سرخ شد آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها هم سرخ و طلایی رنگ شود وقتی همه بادمجان‌ها کاملاً سرخ شده‌اند بادمجان‌ها را از تابه بیرون بیاورید، سپس آن‌ها را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها خارج شود.

مرحله ۷: جوشاندن برنج‌ها در آب

سپس در یک قابلمه مقداری آب بریزید، روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند بعد مقداری برنج را که از شب قبل با مقداری آب و نمک خیس کرده‌اید، داخل قابلمه بریزید تا برنج‌ها کمی بپزند، طوری که بافت آن‌ها کمی نرم شود.

مرحله ۸: اضافه کردن روغن و نمک به برنج

بعد مقداری روغن روی برنج بریزید کمی هم نمک اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم ترکیب شوند اجازه دهید تا برنج به مدت ۶ تا ۷ دقیقه همراه با آب جوش، ‌بجوشند و بافت آن‌ها کمی نرم شود بعد از این مدت برنج‌ها را آبکش کنید، سپس داخل سبد بریزید.

مرحله ۹: دم کردن زعفران

سپس مقداری زعفران را داخل یک ظرف کوچک بریزید به آن آب جوش اضافه کنید، بگذارید تا زعفران دم بکشد و غلیظ شود مقدار زعفران بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد هرچه مقدار آن بیشتر باشد در نهایت ته چین خوش رنگ‌تر و خوش طعم‌تر می‌شود.

مرحله ۱۰: خرد کردن و ریش ریش کردن مرغ‌ها

حالا ظرف مرغ‌ها را که خوب پخته‌اند و آماده شده‌اند از روی حرارت بردارید، کنار بگذارید تا کمی از حرارت اولیه آن کم شود سپس مرغ‌ها را در اندازه‌های دلخواه خودتان خرد کنید یا این که مرغ‌ها را ریش ریش کنید و داخل یک ظرف دیگر بریزید.

مرحله ۱۱: مخلوط کردن برنج آبکش با زعفران دم کرده

حالا برنج آبکش شده را داخل یک ظرف بریزید بعد زعفران دم کرده غلیظ را به آن اضافه کنید، خوب هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند، طوری که رنگ، عطر و طعم زعفران به خورد برنج‌ها برود در هنگام هم زدن برنج‌ها دقت کنید که خرد نشود.

مرحله ۱۲: اضافه کردن ماست و روغن به برنج‌ها

مقداری ماست را که به دمای محیط رسیده است به برنج‌ها اضافه کنید، هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند و بافت یک دستی تشکیل شود سپس مقداری روغن روی برنج‌ها بریزید، دوباره با هم ترکیب کنید تا در نهایت بافت برنج‌ها نرم‌تر و لطیف‌تر شود.

مرحله ۱۳: هم زدن تخم مرغ‌ها

سپس دو عدد از تخم مرغ‌ها را بشکنید زرده‌های آن را جدا کنید، داخل یک ظرف بریزید، دو تخم مرغ دیگر را هم بشکنید و به طور کامل به زرده‌های داخل ظرف اضافه کنید، تخم مرغ‌ها را با همزن دستی هم بزنید تا کاملا مخلوط و از حالت لختگی خارج شوند.

مرحله ۱۴: اضافه کردن زعفران دم کرده و نمک به تخم مرغ‌ها

وقتی بافت تخم مرغ‌ها کاملاً یکدست شد مقداری زعفران دم کرده غلیظ به آن‌ها اضافه کنید، هم بزنید تا عطر و طعم زعفران بوی زهم تخم مرغ‌ها را بگیرد و رنگ زعفران در تخم مرغ‌ها باز می‌شود بعد کمی نمک به تخم مرغ‌ها اضافه کنید، خوب هم بزنید.

مرحله ۱۵: اضافه کردن فلفل به تخم مرغ‌ها و مخلوط کردن با برنج

سپس با توجه به ذائقه خودتان کمی فلفل سیاه هم روی تخم مرغ‌ها بریزید، هم بزنید تا فلفل سیاه کاملاً به خورد تخم مرغ‌ها برود، بعد برنج زعفرانی را در ظرف تخم مرغ‌ها بریزید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند و بافت برنج کمی چسبنده و یکدست شود.

مرحله ۱۶: ریختن روغن و زعفران و یک لایه برنج در قابلمه

بعد از آن در یک قابلمه مقداری روغن بریزید کمی زعفران آب کرده به آن اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً کف قابلمه را بپوشاند، سپس یک لایه از برنج زعفرانی را کف قابلمه بریزید پخش کنید تا کاملاً کف قابلمه را بپوشاند بعد سطح آن را با پشت قاشق صاف کنید.

مرحله ۱۷: ریختن مرغ‌، برنج و بادمجان‌ها در قابلمه

سپس مرغ‌های خرد شده را روی برنج بریزید پخش کنید تا کاملا روی برنج را بپوشاند بعد از آن یک لایه دیگر از برنج زعفرانی روی مرغ بریزید سطح آن را صاف کنید، سپس بادمجان‌های سرخ شده را روی لایه دوم برنج بچینید تا سطح برنج را بپوشاند.

مرحله ۱۸: ریختن روغن روی برنج و دم انداختن ته چین

بعد از آن لایه آخر را برنج بریزید دوباره سطح آن را صاف کنید سپس مقداری روغن روی برنج بریزید و پخش کنید، بعد از آن در قابلمه را ببندید، اجازه دهید تا ته چین مرغ و بادمجان به مدت یک ساعت تا یک ساعت و نیم روی حرارت ملایم بپزد و آماده شود.

مرحله ۱۹: برداشتن قابلمه از روی حرارت

بعد از این زمان قابلمه را از روی حرارت بردارید، کنار بگذارید تا در دمای محیط کمی از حرارت اولیه آن کم شود، سپس قابلمه را داخل ظرف دیگری برگردانید تا ته چین مرغ و بادمجان به شکل قالبی و کامل از آن خارج شود و در ظرف مناسب سرو قرار دهید.

مرحله ۲۰: تفت دادن زرشک در روغن و مخلوط کردن شکر در آن

سپس به دلخواه و با سلیقه خودتان مقداری روغن در یک تابه بریزید، روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود سپس مقداری زرشک در آن بریزید و کمی تفت دهید اگر می‌خواهید که طعم زرشک ملس شود می‌توانید مقداری شکر هم به آن اضافه کنید.

مرحله ۲۱: تزئین و سرو ته چین مرغ و بادمجان

بعد ته ‌چین مرغ و بادمجان را با مقداری زرشک تفت داده شده و خلال پسته تزئین کنید سپس ته چین را در شکل و اندازه دلخواه برش بزنید، بعد این غذای خوش طعم و شیک را برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو