معرفی طرح معاوضه خانه فرسوده با واحد نوساز کلید به کلید

منبع: ساعد نیوز

1

1402/9/30

11:18


بافت فرسوده و ناکارآمد شهری مناطقی از شهر می‌باشدکه سالیان گذشته عناصر متشکله آن اعم از تاسیسات روبنایی، زیربنایی، ابنیه دچار فرسودگی شده و ساکنان آن رنج می‌برند.وزارت راه و شهرسازی بمنظور حمایت از این افراد و حفظ سلامتی، اقدام به ایجاد طرحی بعنوان کلید به کلیدکرده است.در این مطلب میخواهیم بصورت مبسوط در این باره بحث کنیم.با ساعدنیوزهمراه باشید.

در طرح معاوضه خانه فرسوده با واحد نوساز کلید به کلید، ساکنان واحدهای واقع در بافت فرسوده، می توانند خانه خود را با 40 درصد تخفیف، با یک واحد نوساز یا یک قطعه زمین دولتی معاوضه نمایند. از جمله مهم ترین شرایط دریافت این تسهیلات، واقع شدن واحد مزبور در بافت فرسوده بر طبق نظر، کمیسیون ماده 5 می باشد.

از جمله بافت های فرسوده در سطح شهر، خانه ها هستند که غالبا مالکان و صاحبان آن ها، به دلیل مشکلات اقتصادی از بازسازی آن بازمانده اند.

نوسازی بافت فرسوده یا طرح کلید به کلید

طرح معاوضه خانه فرسوده با واحد نوساز کلید به کلید چیست؟


یکی از مسائلی که وزارت راه و شهرسازی موظف به تعیین تکلیف آن می باشد، بحث خانه های فرسوده است. با توجه به اهمیت این موضوع، لایحه برنامه هفتم توسعه در ماده 121 خود، به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده است که جهت تشویق مالکان به مشارکت در نوسازی بافت‌‌ های فرسوده؛ در فرایند معاوضه کلید به کلید واحد‌‌های بافت فرسوده با واحد‌‌های نوساز یا اراضی تحت مالکیت، در قیمت کارشناسی واحد‌‌های نوساز یا اراضی معوض مزبور، تا سقف چهل درصد تخفیف را اعمال نماید.

همچنین در این ماده به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده شده است که اراضی یا واحد‌‌های مسکونی واقع در بافت فرسوده را، تا سقف 40 درصد بیش از قیمت کارشناسی قیمت گذاری نماید. به منظور عمل به این ماده، معاونت راه و شهرسازی از اجرای طرح «کلید به کلید» با هدف معاوضه خانه‌ های فرسوده واقع در بافت‌ های فرسوده با آپارتمان نوساز در قالب بسته تشویقی وزارت راه و شهری سازی خبر داده است.

بنابراین، در پاسخ به این پرسش که طرح معاوضه خانه فرسوده با واحد نوساز کلید به کلید چیست؟ می توان بیان داشت که مطابق با قانون، در این طرح، صاحبان و مالکان خانه های فرسوده می توانند واحد فرسوده خود را با 40 درصد تخفیف، با یک واحد نوساز و یا یک قطعه زمین دولتی معاوضه نمایند.

آنچه در این میان، حائز اهمیت می باشد این است که با وجود اعلام اجرایی شدن طرح معاوضه خانه فرسوده با واحد نوساز کلید به کلید، تا زمان نگارش این مقاله، هنوز آیین نامه اجرایی آن، تهیه و تصویب نشده است و بنابر اعلام این وزارت خانه، آیین‌نامه اجرایی این بند شامل معیار انتخاب شیوه‌ مناسب و سقف ریالی تخفیفات قابل اعمال، ظرف مدت زمان شش ماه از تصویب این قانون، توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه و به منظور تصویب به هیات وزیران ارائه می گردد.

شرایط معاوضه خانه فرسوده با واحد نوساز کلید به کلید


  1. نخستین شرط به منظور شرکت در طرح معاوضه خانه فرسوده با واحد نوساز کلید به کلید، این است که خانه مزبور، جزو تعریف بافت فرسوده در کمیسیون ماده پنج قرار بگیرد. افراد می توانند برای اطلاع از این موضوع که آیا خانه و واحد آن ها جزو بافت فرسوده بر طبق نظر کمیسیون ماده پنج قرار می گیرد یا خیر، به سامانه تسهیلات بازآفرینی شهری به نشانی facility.udrc.ir مراجعه کرده و با وارد کردن کد پستی، از این امر اطلاع یابند.

  2. دومین شرط از شرایط معاوضه خانه فرسوده با واحد نوساز کلید به کلید این است که متقاضی صاحب خانه فرسوده واقع در بافت فرسوده باشد و سند خانه و ملک به نام وی تنظیم شده باشد. همچنین، از آن جایی که آیین نامه اجرایی ماده 121 لایحه برنامه هفتم توسعه به تصویب نرسیده است، ممکن است که وزارت راه و شهرسازی علاوه بر، شرایط مذکور، ضوابط و شرایط دیگری را نیز مطمح نظر قرار دهد.

  3. علاوه بر این، دولت برای بهره مندی از تخفیف 40 درصدی موجود در ماده 121 لایحه برنامه هفتم توسعه، محدودیت داشتن سابقه کاربرگ فرم (ج) را مورد توجه قرار نمی دهد. منظور از فرم (ج) سبز ثبت نام مسکن، این است که در استعلام دولت، فرد متقاضی تسهیلات مسکن دولت و افراد تحت تکفل وی، در طی 5 سال گذشته، زمین یا ملکی به نام شان نبوده و وام خرید یا ساخت ملک نگرفته و از هیچ یک از امکانات نهاد‌های عمومی غیر دولتی استفاده ننموده باشند.

خانه نوساز در طرح کلید به کلید

تسهیلات ارائه شده در طرح معاوضه خانه فرسوده با واحد نوساز


در بخش های پیشین مقاله به توضیح طرح معاوضه خانه فرسوده با واحد نوساز کلید به کلید و نیز شرایط آن پرداخته و توضیح دادیم که مهم ترین شرط شرکت در این طرح این است که واحد مزبور در بافت فرسوده واقع شده باشد. افراد می توانند به منظور بازسازیی خانه فرسوده خود، با تهیه مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی، در این طرح نیز شرکت نمایند. یکی از سوالات متدوالی که ممکن است در این میان مطرح شود این است که تسهیلات ارائه شده در طرح معاوضه خانه فرسوده با واحد نوساز چه می باشد؟

  1. در پاسخ به این پرسش می بایست به ماده 121 لایحه برنامه توسعه مراجعه شود. مطابق با این ماده دو نوع تسهیلات برای ساکنان بافت های فرسوده لحاظ شده است. اولین مورد این است که در قیمت کارشناسی واحدهای نوساز یا اراضی معوض تا سقف 40 درصد تخفیف اعمال شود. این امر به این معنی است که ساکنان بافت های فرسوده می توانند واحد نوساز یا زمین دولتی را با 40 درصد تخفیف دریافت نمایند.

  2. دومین مورد از تسهیلات ارائه شده در طرح معاوضه خانه فرسوده با واحد نوساز این است که اراضی یا واحدهای مسکونی واقع در بافت فرسوده، تا سقف 40 درصد بیش از قیمت کارشناسی قیمت‌ گذاری می گردند. در توضیح این نوع تسهیلات باید گفت که مالکان این واحد ها، می توانند تا سقف 40 درصد، خانه و اراضی واقع در بافت فرسوده خود را بالاتر از قیمت کارشناسی به فروش رسانند. امکان استفاده از انواع وام بانکی نیز برای نوسازی خانه ها امکان پذیر می باشد.

  3. همچنین، تمام زیر ساخت و خدمات زیربنایی در این بافت، توسط دولت، تامین و واحدهای مسکونی نوساز با امکانات لازم مانند آب، برق، گاز و سایر ملزومات در اختیار صاحبان و مالکان آن ها قرار خواهد گرفت. ذکر این نکته در این میان، حائز اهمیت است که علاوه بر تسهیلات در حوزه بافت فرسوده، وزارت راه و شهرسازی تسهیلات دیگری را در حوزه اخذ پروانه، عوارض ساختمانی، انشعابات و مشوق‌ های شهرسازانه برای نوسازی مسکن افراد در نظر گرفته است.

کلام آخر

امروزه به دلیل زیباسازی شهرها و استانها، به دلیل اصلاحات و تعمیرات در سطح شهرها و بازسازی فضاها و بافت های فرسوده شهری، این طرح اجرا میشود. در این مقاله خواستیم تا با شرایط و قوانین این طرح آشنا شده و از مسائل موجود در سطح جامعه آگاه شوید. امیدواریم که برایتان مفید بوده باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو