کاخ سفید: در حال همکاری با سازمان ملل در خصوص قطعنامه درباره غزه هستیم

منبع: ساعد نیوز

1

1402/10/1

11:29


ساعدنیوز: هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید همزمان با رایزنی ها در خصوص پیش نویس قطعنامه برقراری آتش بس فوری در غزه اعلام کرد که کشورش در حال همکاری با سازمان ملل در خصوص این قطعنامه است.

کاخ سفید: در حال همکاری با سازمان ملل در خصوص قطعنامه درباره غزه هستیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از ایرنا، این سخنگوی دولت جو بایدن افزود: ما با شرکای خود در حال کار بر روی متن پیش‌نویس قطعنامه هستیم. ما در تلاش برای بازگشت به وقفه جدید در غزه بسیار جدی هستیم و مذاکراتی در این زمینه انجام شده است.

کربی در عین حال گفت که ایالات متحده آمریکا "شرایط و جدول زمانی" را برای حملات رژیم اسرائیل در غزه دیکته نمی کند.

دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به مقاومت در برابر درخواست ها برای حمایت از آتش بس در غزه ادامه داده است. با این حال، مقامات آمریکایی مدعی هستند که اسرائیل باید تلفات را در حملات خود کاهش دهد.

این سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید بار دیگر به خبرنگاران گفت که ایالات متحده آمریکا از اسرائیل می خواهد به سمت عملیات با شدت کمتری حرکت کند.

با این حال، او گفت که آمریکا "شرایط و جدول زمانی" را به مقامات اسرائیل دیکته نخواهد کرد و این مقامات اسرائیلی هستند که در این زمینه تصمیم گیری خواهند کرد.

کربی مدعی شد: ما نگران وضعیت بشردوستانه در غزه هستیم و قبول داریم که رنج عظیمی به خصوص با فرا رسیدن زمستان وجود دارد و جهان را برای تسکین آلام و درد و رنج غزه هدایت و رهبری می کنیم و نمی خواهیم به غیرنظامیان دیگر آسیبی وارد شود.

آمریکا نسبت به پیش‌نویس قطعنامه برقراری آتش بس در غزه، توقف حملات رژیم اسرائیل و افزایش کمک های بشردوستانه به این منطقه که روی میز دیپلمات ها و کشورهای مختلف در سازمان ملل در حال بررسی است، ابراز نگرانی و در توجیه مانع تراشی خود برای رای گیری در خصوص این قطعنامه ادعا کرد نگران کاهش کمک‌ها به غزه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، ایالات متحده آمریکا مدعی است که پیشنهاد مکانیسم نظارتی ایجاد شده توسط سازمان ملل برای کمک های ارسالی به نوار غزه می تواند در ارسال کمک های حیاتی مشکل ایجاد کند.

نیت ایوانز، سخنگوی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل گفت: «هدف این قطعنامه تسهیل و کمک به گسترش کمک‌های بشردوستانه برای ورود به غزه است و ما نمی‌توانیم این هدف را نادیده بگیریم.»

سخنگوی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در بیانیه ای ادعا کرد: « هنوز نگرانی‌های جدی و گسترده‌ای وجود دارد که این قطعنامه می‌تواند با ایجاد یک مکانیسم نظارتی غیرقابل اجرا، تحویل کمک‌های بشردوستانه را کند کند. ما باید اطمینان حاصل کنیم که هر قطعنامه ای منجر به کمک شود و به وضعیت موجود آسیب نمی رساند.»

این بیانیه در حالی بیان می شود که شورای امنیت سازمان ملل سه بار رأی گیری درباره این قطعنامه را به دلیل ادامه مذاکرات به تعویق انداخته است. هنوز زمان رای گیری امروز احتمالی درباره قطعنامه اعلام نشده است.

همزمان یک منبع دیپلماتیک به خبرنگار ایرنا گفت: موضوعات کلیدی پیش‌نویس که همچنان در مذاکرات باقی مانده است، شامل لحن و بیان «توقف خصومت‌ها» و درخواست از سازمان ملل برای «ایجاد مکانیسم نظارتی در نوار غزه با پرسنل و تجهیزات لازم، تحت اختیار دبیرکل سازمان ملل متحد» است.

از سوی دیگر، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به خبرنگاران گفت: «ما در حال مذاکره در سازمان ملل درباره چارچوب قطعنامه‌ای هستیم که ممکن است بتوانیم با آن موافقت کنیم.»

ایالات متحده آمریکا 17 آذر ماه جاری (8 دسامبر 2023) به عنوان عضو دائم شورای امنیت، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی را که بر اساس درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بود، برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه برغم کسب 13 رای موافق در این شورا وتو کرد.

در پی وتوی قطعنامه های شورای امنیت درباره برقراری آتش بس در غزه از سوی ایالات متحده آمریکا در حمایت از رژیم اسرائیل و افزایش فشارهای جهانی بر دولت جو بایدن برای توقف حملات این رژیم به نوار غزه، امارات متحده عربی قطعنامه پیشنهادی دیگری را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است که در روزهای اخیر، دیپلمات های کشورهای مختلف جهان در سازمان ملل و نیز مقامات و سران کشورهای منطقه و جهان در حال رایزنی درباره آن در سطوح مختلف هستند تا آمریکا را از وتوی این قطعنامه بازدارند.

پیش از این، منابع دیپلماتیک به خبرنگار ایرنا در سازمان ملل گفتند: کشمکش بر سر بندهای این قطعنامه همچنان ادامه دارد تا متن این قطعنامه بگونه ای باشد که ایالات متحده آمریکا به آن رای مخالف نداده و آن را وتو نکند.

منابع دیپلماتیک در عین حال گفتند که آمریکا احتمال وتوی قطعنامه را رد نکرده است.

گروه‌های مقاومت فلسطین 15 مهرماه برابر با هفتم اکتبر 2023، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از 45 روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه 1402 برابر با 24 نوامبر 2023، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، 7 روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه 10 آذر برابر با اول دسامبر 2023، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده است که شمار شهدای حملات ارتش رژیم اسرائیل از 15 مهر (هفتم اکتبر) به نوار غزه تاکنون به 19 هزار و 667 نفر رسیده و شمار زخمی‌ها نیز به 52 هزار و 586 نفر افزایش یافته است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو