معرفی فیلم مستطیل قرمز ؛ یک فیلم دیدنی در ژانر دفاع مقدس

معرفی فیلم مستطیل قرمز ؛ یک فیلم دیدنی در ژانر دفاع مقدس


منبع: پلازا

2

1402/10/2

08:28


معرفی فیلم مستطیل قرمز ؛ یک فیلم دیدنی در ژانر دفاع مقدس

فیلم مستطیل قرمز یک فیلم ایرانی است که درباره یکی از جنایاتی که عراق در زمان جنگ تحمیلی در حق ایران انجام داد، ساخته شد. در ادامه نگاهی به این اثر خواهیم داشت.

ساختن یک فیلم روایی که بتواند به صورت مستندگونه حادثه‌ای را شرح دهد، کار آسانی نیست. زیرا در این آثار هم باید دقت سازنده فیلم در به کار گرفتن بازی از بازیگران و درام بالا باشد و هم مستندات تاریخی حفظ شوند. اضافه کردن درام بیش از حد فقط حس همدردی مخاطب را از اثر می‌گیرد و نمی‌تواند آنطور که باید فیلم را باور کند.

فیلم مستطیل قرمز به ‌کارگردانی حسن و حسین صیدخانی ساخته شد. همچنین مهدی نادری و مریم اشرفی نویسندگی این عنوان را برعهده داشتند. فیلم بر اساس تاریخ حقیقی و حادثه بمباران زمین فوتبال چوار در سال 1365 ساخته شده است و توانست توجه‌ها را به خود جلب کند. در ادامه مقاله پیش رو پلازا با معرفی فیلم مستطیل قرمز همراه شما خواهیم بود.

فهرست مطالب:

تاریخ اکران فیلم مستطیل قرمز

ژانر فیلم سینمایی مستطیل قرمز دفاع مقدس، درام و جنگی است. این فیلم در سال 1395 ساخته شد و سپس در سال 2019 توانست برنده لوح زرین جشنواره فیلم میلان شود. نکته قابل ذکر این است که مستطیل قرمز اکران سینمایی نشد و اکنون در سال 1402 به صورت اینترنتی در دسترس است. مدت زمان فیلم مستطیل قرمز 90 دقیقه است.

داستان فیلم مستطیل قرمز

داستان فیلم مستطیل قرمز

همه ما می‌دانیم که جنگ‌ها بین دولت‌ها اتفاق می‌افتند و نباید افراد غیرنظامی را درگیر آن کرد‌. اما در جنگ‌ها هیچوقت قرار نیست این قانون از جانب افراد بی‌وجدان رعایت شود. جنگ ایران و عراق نیز همیطنور بود. خلاصه فیلم سینمایی مستطیل قرمز درباره مردم جنگ زده‌ای است که علیرغم مصیبت‌ها قصد ندارند سرزمین خود را ترک کنند و زندگی را عزیز می‌شمارند. آنها در روز 23 بهمن ماه سال 1365 در یک زمین فوتبال واقع در شهرستان چوار استان ایلام مسابقه فوتبالی برگزار می‌کنند که با حمله هوایی عراق در دقیقه 55 بازی جان افراد غیرنظامی و بی‌گناه گرفته می‌شود.

بازیگران فیلم مستطیل قرمز

این قسمت را به معرفی بازیگران این فیلم اختصاص می‌دهیم‌. همچنین می‌توانید در این مطلب درباره بهترین فیلم‌های اجتماعی ایرانی بیشتر بخوانید.

اندیشه فولادوند

بازیگران فیلم مستطیل قرمز

اندیشه فولادوند بازیگر زن و شاعر اهل ایران متولد 7 مهر ماه سال 1361 است. او بازیگری را از سال 1379 با فیلم مریم مقدس شروع کرد اما با نقش نقره در فیلم سربازهای جمعه دیده شد. این هنرپیشه چندین سال در سینما فعالیت کرد اما با نقش افسانه سریال شیدایی در سال 1390 توانست رسما دیده شود. او سپس در فیلم‌هایی همچون کلاشینکف، خانوم، انزوا، دم سرخ‌ها و خائن کشی حضور داشت تا اینکه در سال 1400 با سریال دراکولا مهران مدیری به خوبی مورد توجه قرار گرفت. سریال رحیل نیز از آثار جدید این بازیگر است که او در آن ایفای نقشی هنرمندانه داشت.

مهدی اسدی

هنرپیشه های فیلم سینمایی مستطیل قرمز

مهدی اسدی هنرپیشه و صدابردار ایرانی در سال 1352 متولد شد. او بازیگری را از سال 1364 با فیلم بهار شروع کرد و برای آن فیلم برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نوجوان جشنواره فجر شد. او بازیگر پرکاری نیست و بیشتر گزینش شده کار می‌کند. از آثار دیگر او باید به فیلم‌های گال، شیرک، مرد ناتمام و یک داستان واقعی اشاره کنیم.

علی اوسیوند

هنرپیشه های فیلم سینمایی مستطیل قرمز

علی اوسیوند هنرپیشه ایرانی در 1 آذر 1336 به دنیا آمد. او بازیگری را از سال  1362 با فیلم بازداشتگاه در سینما آغاز کرد و در سال 1364 نیز با سریال روایت عشق راهی تلویزیون شد. او در طول سال‌های هنری‌اش عموما نقش‌های منفی، خاکستری یا جدی بازی کرده و بازی روانی نیز دارد. علی اوسیوند با خانم حمیرا ریاضی ازدواج کرده است. از جمله آثار معروف این هنرپیشه باید به فیلم‌های بازی با مرگ، سهراب، زیر پوست شهر، اخراجی‌ها، گلوگاه، ماهورا، بی سرزمین تر از باد، سریال‌های خورشید شب، پهلوانان نمی‌میرند، آژانس دوستی، این چند نفر، خط قرمز، ملکوت، نابرده رنج، آرام می‌گیریم، دل‌دار، سرجوخه و پوست شیر اشاره کنیم.

جمشید جهان زاده

خلاصه فیلم سینمایی مستطیل قرمز

جمشید جهان‌زاده هنرپیشه وهل کشور ایران در 12 فروردین 1330 متولد شد. او بازیگری را از 1363 شروع کرد. جمشید جهان‌زاده عموما در فیلم و سریال‌ها نقشی مکمل دارد و در آثار گوناگونی ایفای نقش داشته است. از فیلم‌های او باید به کشتی آنجلیکا، رقص شیطان، ملی و راه‌های نرفته‌اش و از سریال‌های او نیز باید به نفس سنگ، سال‌های مشروطه، معمای شاه، مرز خوشبختی و گاندو اشاره کنیم.

سایر هنرپیشه های فیلم سینمایی مستطیل قرمز عبارتند از:

  • محمود مقامی
  • شهربانو موسوی
  • شارل کوان فرانسوی
  • حسن مظلومی
  • عاطفه مرشدی
  • هستی صادقیان
  • داریا اصلانی

نقد فیلم سینمایی مستطیل قرمز

مستطیل قرمز از گونه آثاری محسوب می‌شود که در حوزه دفاع مقدس ساخته شده و روایتی مستندگونه دارد. این سریال شروع خوبی دارد و بازیگران آن با بازی‌هایی حساب شده و روان احساسات را به افراد منتقل می‌کنند. حس امیدی که در مردم جاریست و با وجود خفقان‌های جنگی سعی در ادامه راه دارند، به مخاطب القا می‌شود. در مجموع نمرات فیلم مستطیل قرمز قابل قبول هستند. این فیلم اثری بی‌ادعاست که ساخت خوبی دارد و مخاطب را با خود همسو می‌کند.

سخن پایانی

نقد فیلم سینمایی مستطیل قرمز

در این مقاله با معرفی و بررسی فیلم سینمایی مستطیل قرمز همراه شما بودیم و سعی کردیم تا این اثر را به خوبی برای شما معرفی کنیم‌. آیا شما تریلر فیلم سینمایی مستطیل قرمز را تماشا کرده‌اید؟ چه نظری درباره آن دارید و چقدر فیلم را موفق می‌دانید؟ از اینکه تا پایان مقاله همراه ما بودید، متشکریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو