بیوگرافی سیروس طاهباز نویسنده و همسرش + فرزندان

بیوگرافی سیروس طاهباز نویسنده و همسرش + فرزندان


منبع: نم نمک

1

1402/10/2

19:32


در این مطلب جدید در سال 1402 و سال 2024 ، سیروس طاهباز و فوت سیروس طاهباز و بیماری سیروس طاهباز و بیوگرافی سیروس طاهباز و اخبار سیروس طاهباز و حواشی سیروس طاهباز و سیروس طاهباز کیست و سیروس طاهباز کجاست و چه خبر از سیروس طاهباز و سیروس طاهباز اهل کجاست و سیروس طاهباز در بیمارستان و علت مرگ سیروس طاهباز و درگذشت سیروس طاهباز در نم نمک.

بیوگرافی سیروس طاهباز نویسنده و همسرش + فرزندان

سیروس طاهباز که بود؟

سیروس طاهباز متولد 2 دی 1318 در بندر انزلی نویسنده و مترجم ایرانی بود.

بیوگرافی سیروس طاهباز نویسنده و همسرش + فرزندان

بیوگرافی سیروس طاهباز نویسنده و همسرش + فرزندان

سیروس طاهباز - Sirous Tahbaz

سیروس طاهباز - Sirous Tahbaz

از آبان ماه سال 1340 تا اسفندماه سال 1345 سیروس طاهباز سردبیر و ناشر مجله «آرش» بود. انتشار این مجله به آشنایی او با خانواده نیما یوشیج انجامید. سپس به انتشار «دفترهای زمانه» پرداخت.  

او کار گردآوری ، نسخه برداری و تدوین بیش از 20هزار برگ از دست نوشته های ناخوانا و فرسوده نیما یوشیج بنیان گذار شعر امروز ایران را که تنها اندکی از آن در زمان حیات او منتشر شده بود ، از سال 1340 آغاز کرد و در طی 35 سال ، با انتشار 23 دفتر جداگانه ، نهایتا توانست مجموعه کامل شعرهای نیما (فارسی و طبری) ، مجموعه کامل نامه ها ، درباره شعر و شاعری و برگزیده آثار نیما (نثر به همراه دفتر یادداشت های روزانه) را منتشر و بدین سان ، نام خود را به عنوان گردآورنده کلیه آثار نیما یوشیج ماندگار کند؛ به همین دلیل مرتضی کاخی ، نویسنده و ویراستار طاهباز را مشتاق نیما می خواند به گونه ای که طاهباز به شوخی می گفت : «می خواهم تابعیت مازندران را بگیرم». البته برخی از جمله کاخی و سیروس نیرو معتقدند عیب کار طاهباز در جمع آوری آثار نیما این است که غلط گیری درستی نشده اند.

طاهباز در کارنامه ادبی خود ، علاوه بر ترجمه آثاری از جان اشتاین بک ، ارنست همینگوی ، آرتور میلر و ساموئل بکت ، در حوزه ادبیات کودکان ، صاحب ده ها نوشته و ترجمه است که از میان آن ها می توان به شاعر و آفتاب ، بچه ها و کبوترها ، باغ همیشه بهار ، پیروزی بر شب و یادگار دوست اشاره کرد.

سیروس طاهباز

در سال 1348 سیروس طاهباز به پیشنهاد م. آزاد به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیوست و در کنار فیروز شیروانلو ،  فریده فرجام و بعدها داریوش آشوری و نادر ابراهیمی به کار ویرایش ، نگارش و ترجمه برای کودکان و بررسی های تاریخی ادبیات کودکان پرداخت و میان سال های 1349 تا 1357 مدیریت انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بر عهده داشت. او  علاوه بر اینکه خود جایزه «سیب طلایی» دوسالانه «براتیسلاوا» را برای کتاب «باز هم زندگی کنیم» به دست آورد ، کتاب های متعددی از آن کانون ، صاحب معتبرترین جوایز بین المللی شدند.

ازدواج و همسر

همسر سیروس طاهباز پوران صلح کل بود و فرزندان سیروس طاهباز آرش و سیاوش طاهباز نام دارند.

طاهباز خالق بیش از 70 کتاب تألیف ، تدوین یا ترجمه در حوزه های مختلف ادبی است : ازجمله «تک نگاری یوش» ، «پردرد کوهستان» ، «کماندار بزرگ کوهساران» ، «مصیبت نویسنده بودن» ، «تپه آویشن» ، «در نای صلح و کتاب ماهی سیاه دانا» ، «از پا نیفتاده و ده داستان دیگر از همینگوی» ، «دنیا خانه من است» ، «منتخبی از شعر و نثر نیما» ، «زنی تنها؛ درباره زندگی و هنر فروغ».

درگذشت

سیروس طاهباز شبانگاه 25 اسفند 1377 در 59 سالگی از دنیا رفت و کنار نیما در خانه او که از اماکن حفاظت شده میراث فرهنگی در یوش است ، در خانه ابدی خود آرمید.

سنگ قبر سیروس طاهباز

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو