گزارش چند معامله‌گر از مسدودشدن دارایی‌هایشان در MEXC؛ کاربران ایرانی باید نگران باشند؟

2

1402/10/3

13:22


طی روزهای اخیر گزارش‌هایی درباره مسدودشدن حساب و دارایی چند معامله‌گر صرافی ارز دیجیتال مکسی (MEXC) منتشر شده است. صفحه رسمی توییتر مکسی به‌طور غیرمستقیم به این ماجرا واکنش نشان داده و اتهامات مربوطه را رد کرده است؛ اما آیا معامله‌گران ایرانی این صرافی باید نگران باشند؟

چند معامله‌گر اخیراً گزارش کرده‌اند که صرافی ارز دیجیتال مکسی حساب کاربری آنها را مسدود و دارایی‌هایشان را توقیف کرده است. پشتیبانی این پلتفرم معاملاتی گفته دلیل این اقدام «فعالیت‌های معاملاتی غیرعادی» این تریدرها بوده است.

یکی از این معامله‌گران کاربری با نام ویدا (Vida) در توییتر است که می‌گوید حسابش از ۱۶ دسامبر (۲۵ آذر) با محدودیت‌هایی مواجه شده و معادل ۹۲٬۰۰۰ دلار تتر از دست داده است. طبق ادعای ویدا، این اتفاق پس از آن رخ داده است که از چند معامله در بازار فیوچرز مکسی طی ۱۵ روز مقداری سود کسب کرده است.

او در توییت خود نوشته است:

با پشتیبانی صرافی تماس گرفتم و مدارکم را ارسال کردم. دو روز بعد موجودی حساب و تاریخچه معاملاتم به طور کامل از بین رفت.

اسکرین‌شات‌های ویدا نشان می‌دهد پشتیبانی مکسی به او گفته است که سیستم کنترل ریسک این صرافی مشکلی را در معاملات او شناسایی کرده است و کارکنان صرافی نیز مجدداً این موضوع را صحت‌سنجی کرده‌اند. در پیام پشتیبانی مکس گفته شده است مطابق شرایط استفاده از این پلتفرم، اقداماتی برای جبران خسارت وارده از سوی این کاربر اتخاذ شده است.

طی چند روز گذشته، معامله‌گران دیگری نیز گزارش‌های مشابهی را درباره مکسی منتشر کرده‌اند. برای نمونه، یکی کاربر چینی‌زبان روز ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) در توییتر گزارش کرده که حسابش در این صرافی پس از یک معامله ۸٬۰۰۰ دلاری مسدود شده است. او همچنین گفته است تعداد دیگری از دوستانش که در این پلتفرم معامله می‌کنند، با چنین مشکلی موجه شده‌اند.

مکسی اما طی ساعات گذشته به این ماجرا و حاشیه‌های آن در توییتر خود به‌طور غیرمستقیم واکنش نشان داده و آنها را «شایعه» دانسته است.

در اعلامیه مکسی نوشته شده است:

اخیراً شایعاتی در سطح اینترنت منتشر شده است که هدف آنها لکه‌دار کردن فعالیت‌های پلتفرم ما از طریق نشر اطلاعات نادرست و ادعاهای بی‌اساس است. مکسی بدون مشکل کار می‌کند و وضعیت تمام سیستم‌ها عادی است. با قطعیت این اتهامات و اطلاعات نادرست را رد می‌کنیم و در پاسخ به این اتهامات حق اقدام قانونی را برای خود محفوظ می‌داریم.

گفتنی است در صفحه مقررات استفاده از صرافی مکسی نوشته شده است که این پلتفرم حق بررسی هرگونه نقض در این توافق را دارد و می‌تواند به‌صورت یک‌جانبه مشخص کند آیا این توافق توسط کاربر نقض شده است یا خیر. ضمناً بر اساس این بخش، مکسی حق دارد بدون اطلاع قبلی به کاربر طبق مقررات اقدامات لازم را انجام دهد.

مسدودکردن یا بستن سفارش‌ها، فریزکردن حساب، گزارش تخلف به مقامات و حذف هرگونه اطلاعات مربوط به کاربر، برخی از نمونه‌هایی است که مشمول اقدامات مورد بحث در قسمت مقررات استفاده از مکسی می‌شود.

کاربران ایرانی باید نگران باشند؟

صرافی ارز دیجیتال مکسی جزو پلتفرم‌های پرطرفدار خارجی میان معامله‌گران ایرانی است و دلیل آن هم مشخصاً نبود الزام برای انجام احراز هویت جهت استفاده از این صرافی است. مکسی طی سال‌های گذشته فعالیت‌های تبلیغاتی متعددی با هدف جذب کاربران ایرانی داشته و این در حالی است که در بخش مقررات این پلتفرم به‌شکلی واضح عنوان شده است به کاربران چند کشور، از جمله ایران خدمات ارائه نمی‌شود.

گزارش چند معامله‌گر از مسدودشدن دارایی‌هایشان در MEXC؛ کاربران ایرانی باید نگران باشند؟

بخش مربوط به خودداری از ارائه خدمات به کاربران ایرانی در مکسی.

حجم دقیق شکایت‌ها از صرافی مکسی و همین طور صحت انجام تخلف از سوی معامله‌گرانی که حسابشان مسدود شده است یا دارایی‌های خود را از دست داده‌اند، شفاف نیست؛ اما به طور کلی لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که نگهداری طولانی‌مدت ارزهای دیجیتال به مقدار زیاد در صرافی‌های متمرکز خارجی، خصوصاً برای معامله‌گران ایرانی که امکان انجام احراز هویت در این پلتفرم‌ها را ندارند، رفتاری پرخطر بوده و به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو