اسرائیل چگونه با آب به جنگ فلسطینی‌ها رفته است؟ تراژدی سرما و بحران آب در غزه

منبع: ساعد نیوز

1

1402/10/3

14:43


ساعدنیوز: یونیسف اعلام کرده است که احتمال مرگ کودکان به‌دلیل قحطی آب 20برابر بیشتر از کشته‌شدن در بمباران است.

اسرائیل چگونه با آب به جنگ فلسطینی‌ها رفته است؟ تراژدی سرما و بحران آب در غزه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از همشهری، ساختمان‌های فروریخته، خیابان‌های مملو از آوارهای انبار شده و صدای بمباران‌هایی که در غزه قطع نمی‌شوند، تنها بخش کوچکی از بحران و مصیبتی است که این روزها در نتیجه جنگ رژیم‌صهیونیستی بر ساکنان غزه تحمیل شده است. فراتر از تصاویر تخریب‌ خانه‌ها و اماکن مسکونی فلسطینی‌ها داستان اصلی جنگ‌هایی مانند غزه معمولا پس از جنگ‌ خود را نشان می‌دهد. قحطی آب سالم یکی از بحران‌هایی است که اکنون در غزه جنگ‌زده تشدید شده است و حتی برخی کارشناسان گفته‌اند که قحطی آب آشامیدنی در غزه اقدامی عمدی از سوی صهیونیست‌ها برای فشار بیشتر بر اهالی غزه است.


سلاحی به نام آب

کمبود آب شرب سالم در غزه یک بحران ساختگی و عمدی از سوی صهیونیست‌هاست که حتی قبل از جنگ غزه نیز جریان داشته است. این بحران اما اکنون در نتیجه جنگ غیرقابل تحمل شده و صهیونیست‌ها با جلوگیری از ورود آب شرب به غزه دست به یک بحران ساختگی علیه ساکنان غزه زده‌اند. به‌عبارت دیگر، می‌توان گفت که رژیم صهیونیستی از آب به‌عنوان یک سلاح علیه مردم غزه استفاده می‌کند.

کمبود آب قبل از جنگ

دشواری و کمبود دسترسی به آب آشامیدنی سالم مسئله جدیدی در غزه نیست و حتی قبل از جنگ غزه کمبود آب سالم در غزه باعث شیوع بسیاری از بیماری‌های عفونی در میان ساکنان این باریکه شده بود. براساس گزارش واشنگتن پست، تا پیش از جنگ از هر 4 کودک فلسطینی یک نفر به دلیل آب ناسالم با بیماری اسهال روبه‌رو بوده است. همچنین افزایش مرگ‌ومیر زنان باردار به دلیل عدم‌دسترسی به آب آشامیدنی سالم در غزه پیش از جنگ مسئله‌ای بود که بارها سازمان بهداشت جهانی نسبت به آن هشدار داده بود.

شروع جنگ و قحطی آب

جنگ فعلی در غزه باعث قحطی کامل آب شرب در میان 2.2میلیون نفر از ساکنان این باریکه متراکم شده است. بخش مهمی از آب آشامیدنی غزه از طریق دستگاه‌های آب شیرین کن خارج از غزه وارد می‌شود و اکنون رژیم‌صهیونیستی ورود آب از این دستگاه‌ها را قطع کرده است. همچنین آب مدیترانه علاوه بر شوری از نظر بهداشتی نیز به دلیل ورود فاضلاب سواحل مجاور با آلودگی شدیدی روبه‌روست و حتی قابلیت مصرف بهداشتی نیز ندارد. لذا ساکنان غزه در جنگ فعلی نه‌فقط با کمبود آب آشامیدنی که حتی برای موارد بهداشتی و شست‌وشو نیز به آب مناسب دسترسی ندارند. همچنین بیشتر تاسیسات تصفیه فاضلاب غزه نیز بر اثر بمباران‌ها تخریب شده‌اند و بخشی از تاسیسات فعال آب و فاضلاب نیز به دلیل قطع برق و مسدود شدن جاده‌ها، امکان انتقال آب به دیگر مناطق غزه را ندارند. همچنین براساس گزارش سازمان ملل، بیش از 96درصد از آب زیر زمینی غزه قابل شرب نیست.

روایت شاهدان عینی از بی‌آبی

خبرنگار واشنگتن پست در غزه به سراغ مادری فلسطینی با نام «عبیر البیاض» رفته که مادر 4 فرزند ازجمله یک نوزاد 8هفته‌ای است. این زن فلسطینی گفته است که نوزادش ساعت‌ها گریه می‌کند، اما شیر کافی برای او ندارد، چون در روز فقط 250سی سی آب برای نوشیدن در دسترس دارد، درحالی‌که کالج آمریکایی زنان و زایمان حداقل آب آشامیدنی روزانه برای مادران شیرده را بین 3 تا 4 لیتر می‌داند. همچنین فیلم‌هایی از غزه منتشر شده که در آن وضو گرفتن فلسطینیان با آب باران در جنوب نوار غزه را به‌دلیل نبود آب نشان می‌دهد.

تلفات کودکان بر اثر بی‌آبی 20برابر بیشتر از جنگ

بی‌آبی باعث شده تلفات پنهان در جنگ غزه بسیار بیشتر از شهدایی باشد که در نتیجه بمباران مستقیم در جنگ جان خود را از دست خواهند داد. به‌گفته یونیسف، قحطی آب باعث شده تا احتمال مرگ کودکان زیر 5سال در اثر بیماری اسهالی 20برابر بیشتر از تلفات در نتیجه بمباران مستقیم باشد. براساس این گزارش، در حال حاضر کودکان فلسطینی در غزه به 90درصد از نیازهای طبیعی خود ازجمله‌ آب سالم دسترسی ندارند.

افزایش نگران‌کننده بیماری‌ها

گزارش سازمان ملل اعلام کرده است که قحطی آب آشامیدنی، بسیاری از فلسطینیان را در معرض بیماری‌های ناشی از آب ناسالم مانند وبا، حصبه و هپاتیت قرار داده و این احتمال وجود دارد که تلفات پنهان پس از جنگ به چندین برابر برسد. براساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO)، از 29نوامبر تا 10دسامبر که همزمان با بمباران نوار غزه است، موارد اسهال ناشی از بیماری سل در کودکان زیر 5سال با 66درصد افزایش به حدود 60هزار نفر رسیده است. در میان بزرگسالان نیز بیماری اسهال 55درصد افزایش یافته است. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل همچنین از افزایش موارد مننژیت، آبله‌مرغان، یرقان و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی به دلیل آب ناسالم خبر داده است.

فقدان آب حداقلی برای زنده ماندن

سازمان ملل در گزارش رسمی خود اعلام کرده که در حال حاضر سرانه دسترسی اهالی غزه به آب سالم 1.5 تا حداکثر 2لیتر آب در روز است؛ درحالی‌که هر انسان برای زنده ماندن به حداقل 3لیتر آب در روز نیاز دارد. براساس این گزارش، این سه لیتر آب حداقل میزان برای شرب است و آب مورد نیاز برای مصارف بهداشتی در حداقلی‌ترین شرایط به 15لیتر در روز می‌رسد. سازمان امدادی بنیان که در ترکیه مستقر است هم گزارش داده 95درصد از جمعیت غزه به دلیل جنگ، فاقد آب آشامیدنی سالم هستند.

هشدار کارشناسان

عمران علی، پژوهشگر مؤسسه تحقیقات بهداشت جهانی در دانشگاه یورک آمریکا در گفت‌وگویی با نیویورک تایمز هشدار داده است که خطرات کم‌آبی، اهالی غزه را تهدید می‌کند، چون ساکنان غزه مجبور به نوشیدن منابع آب غیرقابل شرب و ناسالم شده‌اند و در این وضعیت، بیماری‌های عفونی مانند وبا، حصبه و اسهال خونی در غزه به اوج خود خواهد رسید. همچنین جولیان شیلینگر، محقق آب در دانشگاه «توئنته» هلند گفته است تلفات ناشی از کمبود آب در غزه، بخش پنهان تلفات غیرمستقیم جنگ است که هفته‌ها پس از جنگ این تلفات به اوج خود خواهد رسید و در این میان کودکان، سالمندان، زنان باردار و افراد دارای معلولیت، قربانیان اصلی تلفات پنهان ناشی از قحطی آب خواهند بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو