موفق ترین زنان ایرانی در رشته های مختلف (15 زن)

موفق ترین زنان ایرانی در رشته های مختلف (15 زن)


منبع: تالاب

4

1402/10/5

17:11


زنان موفق ایرانی کم تعداد نیستند، اما دراین مقاله از مجله تالاب قصد داریم برجسته […]

موفق ترین زنان ایرانی در رشته های مختلف (15 زن)

زنان موفق ایرانی کم تعداد نیستند، اما دراین مقاله از مجله تالاب قصد داریم برجسته ترین، موفق ترین و شناخته شده ترین ان ها را در حوزه هاي‌ مختلف از قدیم تا بـه حال بـه شـما معرفی کنیم. دامنه وسیعی از علم، هنر و تکنولوژی و یا حتی دکتری وجوددارد کـه خانمها توانسته اند در طول دوران، در ان نقش هاي‌ مهمی ایفا کنند.

 

15 زن موفق ایرانی در حوزه علم و دانش

در دنیایی بـه سر می‌بریم کـه همه ی باید قدردان زنان بودو از آن ها بیشتر صحبت کرد چرا کـه تا مدتهای مدیدی اینبخش از جمعیت نادیده گرفته شدند. بـه همین مناسبت مطلبی را آماده کرده ایم کـه در ان بـه معرفی موفق ترین زنان ایرانی حوزه علم و فناوری و دیگر حوزه ها پرداخته شده اسـت. تعدادی از این بزرگان در زمینه هاي‌ خاصی بـه بالاترین افتخارات دست پیدا کرده و باعث درخشندگی نام ایران و تسهیل زندگی بشر شده اند.

 


مطالب مشابه: زن های موفق این خصوصیات را دارند !


 

1. خانم انوشه انصاری

خانم انوشه انصاری

خانم انوشه انصاری متولد 12 سپتامبر 1966 “21 شهریور سال 1345 ” در مشهد اسـت کـه یک مهندس و نخبه ایرانی و بنیانگذار شرکت ” Prodea Systems ” می باشد. وی درسال 2001 تواسنت با سود 10.8 میلیون دلاری روبه‌رو شود کـه این منجر بـه ثبت اسم وی بـه عنوان یکی از تاجران و سرمایه داران خانم شود.

 

همچنین وی نخستین خانم و چهارمین مسافر فضا کـه هزینه مسافرت را خودش پرداخت نمود، می باشد و اینروزها نیز مدیرعامل شرکت ” Prodea Systems ” درکنار همسرش آقای امیر انصاری می باشد و بیزینس قبلی وی Telecom Technologies بود کـه بنیانگذار ان بودو توانست با استفاده از ان محبوب شود.

 

2. خانم پریسا تبریز

خانم پریسا تبریز

یکیدیگر از پر افتخارترین بانوان ایرانی کـه از شناخته ترین افراد در زمینه تکنولوژی اسـت، خانم پریسا تبریز اسـت کـه متولد سال 1983 میلادی می‌باشد و فوربس از ان در 30 زن برتر جهان درسال 2012 میلادی نام برد و علت ان هم این اسـت کـه وی جزء مهم‌ترین نیروها و اشخاصی اسـت کـه در امنیت گوگل کروم فعالیت دارد.

 

حالب اسـت بدانید کـه وی تنها چند ماه بعد از فارق التحصیلی اش توانست در گوگل راه پیدا کند و اینروزها بـه عنوان شاهزاده امنیت Chrome Security شناخته شده اسـت.

 

3. خانم رکسانا ورزا

خانم رکسانا ورزا

خانم رکسانا ورزا در حال حاضر در استارتاپ هاي‌ شرکت مشهور مایکروسافت در کشور فرانسه اسـت کـه همزمان دو برنامه Bizspark و Microsoft Ventures را برعهده دارد. در آوریل ماه سال 2013 میلادی، سایت بیزینس اینسایدر او را بـه عنوان یکی از 30 خانم موفق زیر 30 سال در زمینه تکنولوژی معرفی کرد کـه این باعث افتخار تمام ایرانیان اسـت. او همچنین قبل از ورود بـه مایکروسافت در زمینه هاي‌ مختلف دیگری نیز فعالیت داشته اسـت.

 

4. خانم ثریا دارابی

خانم ثریا دارابی

خانم ثریا دارابی بنیانگذار شرکت مد و فشن ” Zady ” اسـت کـه در زمینه فروش و طراحی لباس هاي‌ شیک و بروز از پیشروترین شرکت هاي‌ جهان اسـت. وی قبل از تاسیس و بنیانگذاری شرکت Zady در نیویورک تایمز مشغول بـه کار بود کـه اینبخش توانست دیدگاه اش را نسبت دنیای دیجیتال تغییر یافت.

 

وی دربخش مدیریت شبکه هاي‌ اجتماعی توانست از مهم‌ترین افراد باشد و تاثیر بـه سزایی از خود برجای بگذارد و الان در بروکلین واقع در نیویورک در حال زنذگی اسـت.

 

5. خانم رکسانا مصلحی

خانم رکسانا مصلحی

پرفسور رکسانا مصلحی، اپیدمیولوژیست ژنتیکی محبوب جهانی اسـت کـه مطالعه بسیار دقیق و مفهومی در پیش آگاهی از سرطان و پیشگیری از ان را در دفترچه زندگی نامه خود دارد. وی در ایران متولد شده اسـت و اما در کانادا رشد کرد ودر زمینه اپیدمیولوژی ژنتیک و مولکلول مطالعه قابل تامل تاثیرگذاری نمود. وی در زمینه درک علت ارثی بودن بیماریها و نیز تعاملات ژن و محیط در گسترش بیماری توانست نقش ایفا سازد.

 

6. خانم مریم میرزاخانی

خانم مریم میرزاخانی

خانم مریم میرزا خانی یکی از خانم هاي‌ ریاضی دان جهان بود کـه در ایالات متحده زندگی می نمود. او در سابقه درخشان کاری خود از سال 2008 میلادی بـه عنوان استاد دانشگاه در دانشگاه استنفورد خدمت کرده اسـت.

 

پس از گذشت چندین سال در نهایت درسال 2014 میلادی بـه نخستین زن و نخستین ایرانی موفق بـه کسب و بدست آوردن مدال فیلدز کـه معتبرترین مدال در حوزه ریاضی اسـت، شد. اما متاسفانه وی در تاریخ 23 تیر سال 1396 در گذشت و جان خودرا از دست داد.

 


مطالب مشابه: موفق ترین زنان دنیا با رکورد اولین زن تاریخ «30 زن»


 

7. خانم ماریا خرسند

خانم ماریا خرسند

خانم ماریا خرسند، دارای کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر اسـت کـه بـه عنوان مدیر اجرایی ” SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut ” در سوئد می‌باشد کـه اخیرا مدیرعامل مجموعه بزرگ Dell گردید.

 

اما یکی از قابلیت هایي کـه هر گوشی اي از ان بهرمند اسـت، قابلیت بلوتوث اسـت کـه در گذشته نه چندان دور اختراع شد و برای اشتراک گذاشتن فایل ها میان گوشی هاي‌ مختلف کاربرد داشت و دارد کـه مخترع ان خانم ماریا خرسند کـه یک خانم ایرانی اسـت، می‌باشد.

 

8. خانم پردیس ثابتی

خانم پردیس ثابتی

موفقیت زنان ایرانی در سرتاسر جهان

 

خانم پردیس ثابتی یک زیست شناس محاسباتی ایرانی-آمریکایی اسـت کـه در زمینه ژنوم ملاریا و ژنتیک دکتری و تکاملی توانست مطالعه بسزایی را ایفا سازد و الگوریتمی را برای کار هر چه آسانتر مشخص نماید. او در دانشگاه هاروارد آمریکا تحصیل نموده اسـت و سومین زن در تاریخ این دانشگاه اسـت کـه موفق بـه کسب معدل 100 از این دانشگاه گردیده اسـت.

 

9. خانم کریستین امان پور

خانم کریستین امان پور

کریستین امانپور متولد 12 ژانویه 1958 «دی ماه 1336» می باشد کـه یکی از معروفترین و نام آورترین زنان ایرانی در خارج از کشور اسـت و اینروزها بـه عنوان مجری در تلویزیون بریتانیا فعالیت دارد. وی یکی از افراد شاخص و مهم شبکه خبری CNN اسـت و گفت‌وگو هاي‌ شبانه توسط وی صورت می‌گیرد. همچنین وی یکی از معدود خبرنگاران زن در جهان اسـت کـه بیشترین میزان دنیال کننده را در صفحات مجازی داراست.

 

10. خانم مینو اختر زند

خانم مینو اختر زند

مینو اختر زند فرماندار فعلی منطقه ” Jönköping ” در سوئد اسـت کـه وی در تهران متولد شد ودر سن 17 سالگی بـه استکهلم سفر کرد تا در رشته مهندسی الکترونیک تحصیل نماید.

 

وی دارای سابقه کاملا درخشانی در طول عمرکاری خود اسـت و از مهمترین انها می‌توان بـه منصوب شدن وی بـه عنوان مدیرکل راه آهن سوئد اشاره نمود ودر ژوئن سال 2009 میلادی معاون رئیس اداره زیرساخت هاي‌ راه آهن اروپا تبدیل گشت. در نهایت پس از مدت ها کار درسال 2010 بـه عنوان فرماندار منطقه ” Jönköping ” منصوب شد و تا اکنون دراین سمت جای دارد.

 

11. خانم ترانه رضوی

خانم ترانه رضوی

ترانه رضوی یک دکتر معمولی نیست و وی دکتر شرکت بزرگ و جهانی گوگل در ” Mountain View ” کالیفرنیا می باشد و وظیفه وی حفظ سلامت کارکنان این شرکت بزرگ می‌باشد. همچنین وی بـه این علاقمند اسـت تا بتواند تاثیر ترفندهای علمی و تکنولوزی را در سلامت انسان را آگاهی بیابد.

 

12. خانم رودابه بختیار

خانم رودابه بختیار

زنان موفق ایرانی در جهان

رودابه یا رودی بختیار اینروزها تولید کننده تلویزیون تامسون رویترز اسـت. وی فعالیت خودرا از شبکه CNN آمریکا آغاز کرد و بعد از مدتی مجری بخش ” CNN Headline News Tonight” گردید. با این وجود وی دارای بیش از یک دهه تجربه کاری در رسانه هاي‌ بزرگ جهان اعم از رویترز ؛ CNN و… را در سابقه کاری خود داشته اسـت.

 

13. خانم گلی عامری

خانم گلی عامری

یکیدیگر از افتخار آفرینان ایرانی در خارج از کشور خانم گلی عامری اسـت کـه یک دیپمات و تاجر ایرانی-آمریکایی می‌باشد. او رئیس و مدیرعامل ” Global Engagement ” می باشد کـه این شرکت بـه منظور تقویت تعاملات میان آمریکا و دیگر نقاط جهان می‌باشد و هدف تاسیس این شرکت افزایش ارزش هاي‌ مشترک و احترام متقابل می باشد.

 

وی معاون نخست وزیر سابق امور ارزش هاي‌ انسان دوستانه و دیپلماسی فدراسشیون بین الملل صلیب سرخ بود. او همچنین معاون وزیر خارجه امور آموزشی و فرهنگی ایالات متحده بوده اسـت. وی درسال 2007 میلادی از طرف ” NW Women’s Journal ” بـه عنوان یکی از 100 زن قدرتمند شمال غرب آمریکا انتخاب شد.

 

14. خانم مونا جراجی

خانم مونا جراجی

پروفسور مونا جراحی متولد ایران اسـت و یکی از شناخته شده ترین و معتبرترین دانشمندان، ریاضیدانان، فیزیکدانان و محققان در ایالات متحده آمریکا می باشد. وی نشان ” استعداد برتر حرفه اي جوان سال ” را از کاخ سفید و بـه وسیله رئیس جمهور وقت بـه دلیل تحقفیقات فراوان وی در فناوری ” تراهرتز ” دریافت نمود. اینروزها وی بـه عنوان یکی از جوانترین استادیارهای زن در دانشگاه برکلی کالیفرنیا اسـت.

 

15. خانم فرح کریمی

خانم فرح کریمی

فرح یا فرحناز کریمی یکیدیگر از موفق ترین زنان ایرانی در جهان می باشد و از مهمترین سوابق کاری وی میتوان بـه منصوب شدن وی در پارلمان کشور هلند در میان سال هاي‌ 1998 الی 2006 میلادی اشاره نمود.

 


مطالب مشابه: موفق ترین زنان ایرانی در خارج را بیشتر بشناسید !


 

در پایان

زنان ایرانی همیشه در سراسر تاریخ از پیشگامان دوران خود بوده اند. از یوتاب خواهر آریو برزن گرفته کـه راه را بر ارتش اسکندر می بندد تا بـه امروز، مریم میرزاخانی تنها زن برنده جایزه فلیدز.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو