شهرستان بم آماده میزبانی از آیین ملی چوگان شده است

منبع: همگردی

2

1402/10/6

12:05


ایرنا/ براساس آخرین گزارش و خبرهای منتشر گشته، شهرستان بم آماده میزبانی از آیین ملی چوگان شده است.

چوگان با قدمتی بیش از 2 هزار و 500 سال از کهن ترین ورزش های ایرانیان محسوب می شود، به نحوی که آثار و بقایای این ورزش در محوطه های تاریخی مناطق مختلف ایران و استان کرمان از جمله مجموعه گنجعلی خان نیز کشف شده است.

هر چند ایرانیان خود پدیدآورنده بازی چوگان بوده اند و تا دوران صفویه نیز این بازی در ایران رواج داشت اما در سده های اخیر چوگان رو به فراموشی گذاشته بود تا اینکه با تاکیدات رهبر معظم انقلاب در استفاده از بازی های بومی، این میراث کهن طی دهه های اخیر بازسازی شد و بازی چوگان در بخش میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در آذر سال 96 به نام ایران با رای اکثریت آرا در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.

حالا شهرستان بم در شرق استان کرمان میزبان آیین ملی چوگان ایران شده، ورزشی که به نوعی به نمادی از صلح طلبی، هوشمندی و مهارت ایرانیان باستان شهرت دارد؛ آن هم در بم که ارگ تاریخی آن نماد تاریخ و عظمت ایرانیان است و جاذبه های گردشگری کویری آن میزبان خیلی عظیم گردشگران است.

دبیر کمیته فرهنگی فدراسیون چوگان و دبیر رویداد آیین ملی چوگان ایران در این زمینه گفت: آیین ملی چوگان ایران طی روزهای هفتم و هشتم دی جاری با حضور مسئولان عالی وزارت میراث فرهنگی در ارگ جدید بم برگزار می شود.

شهرستان بم آماده میزبانی از آیین ملی چوگان شده است

رضا شاه محمدی افزود: چوگان نخستین بازی گروهی جهان است که به منظور آموزش و آماده سازی مشق رزم توسط ایرانیان ابداع شد و با وجود اینکه تا آن زمان آموزش های رزمی بسیار خشن بود، ابتکار این ورزش صلح طلبی و استفاده از مهارتها و هوش افراد در آن ابتکار فوق العاده ای بود که توسط ایرانیان انجام گرفت.

وی بیان کرد: چوگان در کرمان نیز سابقه دیرینه دارد و دیوارنگاره چوگان در کاروانسرای گنجعلی خان کرمان نمونه ای از آن است.

دبیر رویداد آیین ملی چوگان ایران با بیان اینکه سازمان فرهنگی یونسکو این بازی را به عنوان میراث ناملموس فرهنگی ثبت کرده است، اظهار داشت: فدراسیون چوگان و میراث فرهنگی در تاریخ 16 آذر سال 96 توانستند این ورزش را به نام ایران ثبت جهانی کنند و هرسال فدراسیون چوگان به این مناسبت جشنواره ای را تدارک می بیند که امسال این جشنواره به مناسبت سالگرد این روز تعریف شده است.

دبیر رویداد آیین ملی چوگان ایران گفت: در این جشنواره چهار تیم برتر ایران از استانهای کرمان، اصفهان و تهران به بم سفر می کنند و این رویداد طی 2 روز برگزار می شود، ضمن آنکه غیر از همایش جشنواره ای در قالب این رویداد تعریف شده است.

وی ادامه داد: در آیین افتتاحیه نخستین رویداد آیین ملی چوگان ایران در ارگ جدید بم سخنرانی هایی با موضوع ثبت جهانی چوگان، پیشینیه شهر بم و جایگاه چوگان در شاهنامه انجام می شود.

شاه محمدی در پاسخ به علت تاخیر در برگزاری این جشنواره عنوان کرد: برای ایجاد امکان حضور مسئولان وزارت میراث این رویداد با تاخیر برگزار شد.

وی اظهار داشت: به سمت تشکیل دبیرخانه دایمی رویداد آیین ملی چوگان ایران در ارگ جدید بم هم پیش رفته ایم که هر سال آیین ملی چوگان ایران را به مناسبت ثبت جهانی چوگان در این مکان برگزار کنیم.

شهرستان بم آماده میزبانی از آیین ملی چوگان شده است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو