واکنش ها به ناپدید شدن ابر ها در آسمان ایران | ابر هایی که راه باریدن را فراموش کردند

واکنش ها به ناپدید شدن ابر ها در آسمان ایران | ابر هایی که راه باریدن را فراموش کردند


1

1402/10/6

18:04


واکنش ها به ناپدید شدن ابر ها در آسمان ایران | ابر هایی که راه باریدن را فراموش کردند

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که تصویری از بالای دریاچه ارومیه منتشر شده است که ابرهای باران زا با رسیدن به این منطقه محو می شوند، بیان کرد: ما مرجع ملی تغییر اقلیمی کشور و پژوهشکده محیط زیست کشور را مکلف کردیم تا در یک بازه زمانی دو هفته با نشستی که با همه دستگاه های مسئول برقرار می کنند، مسئله مربوط به تغییرات اقلیمی و وقایعی که در حال اتفاق افتادن است را بررسی کرده و پاسخ دهند.

وی در ادامه اظهار کرد: درباره آنچه که در خصوص دریاچه ارومیه مطرح می شود، کشورها هر کدام از روش های علمی خاصی را بر اساس تغییرات اقلیمی استفاده می کنند. میانگین بارش دراز مدت در کشورهای همسایه ما نیز کاهش پیدا کرده و تحت تاثیر شدید تغییرات اقلیمی قرار گرفته اند. اینکه جبهه هوایی وارد شود و در بالای دریاچه ارومیه محو می شود، باید حتما از لحاظ علمی بررسی شود که آیا واقعا گاز متانی که در آنجا تولید می شود یا افزایش درجه حرارتی که در ارتفاعات جو صورت می گیرد عامل این اتفاق است یا خیر.باید کار علمی و تحقیقاتی صورت گیرد.

 ابرها از نازک تا بزرگ و پف کرده، حدود 70 درصد کره زمین را می پوشانند. اما اگرهمه آنها ناپدید شوند چه می شود؟ این لحظه ممکن است فضانوردان ایستگاه فضایی را شوکه کند؛ اما کسی که مثلاً در کویر پیاده روی می کند فوراً متوجه این اوضاع نخواهد شد.

آسمان

طی چند روز بعد از این اتفاق اولین علامت هشدار دهنده ظاهر می شود و آن هم رطوبت است. اگر در ساحل زندگی کنید وضع حتی بدتر خواهد بود. به طور معمول گرمای خورشید، آب را بیشتر از اقیانوس تبخیر می کند و بخار آب به صورت ابر متراکم می شود. اما اگر ابرها از چرخه آب زمین حذف شوند، آن آب فقط در هوا معلق است و تقریباً 100درصد رطوبت ایجاد می کند. هواپیماها تلاطم بیش از حد معمول را تجربه خواهند کرد. بدون وجود پوشش محافظ ابرها برای بازتابش نور خورشید به فضا، خورشید زمین را بیشتر گرم می کند.

دیگر هیچ بارانی یا برفی و حتی مه غلیظی نخواهیم داشت و این بدان معناست که هیچ راهی برای دوباره پر کردن منابع آبی مانند دریاچه ها، نهرها، رودخانه ها، چشمه ها و سفره های زیرزمینی وجود ندارد. اگر دنیا بخواهد میزان مصرف آب فعلی خود را حفظ کند، در طی 23 سال تمام دریاچه ها و رودخانه های آب شیرین را تخلیه خواهیم کرد.

. آبی که ما در خانه و مکانهای عمومی خود استفاده می کنیم تنها 21درصد از آب مصرفی ما را تشکیل می دهد. بیشترین مصارف در تولید برق و آبیاری مزارع است. نه تنها نیروگاه های برقی از آب استفاده می کنند، بلکه نیروگاه هایی که با سوخت هسته ای کار می کنند، در صورت خشک شدن برج خنک کننده آب، فاجعه می آفرینند. به عنوان مثال فاجعه هسته ای فوکوشیما 2011 هنگامی که زلزله باعث خاموش شدن پمپ های خنک کننده آب شد.

مزارع بدون کمک باران نیاز به آب بیشتری خواهند داشت. این خشکسالی باعث از بین رفتن هزاران پوشش گیاهی وحشی و حیوانات می شود. در عرض چند سال، خاک در حال فرسایش ممکن است طوفان های غول پیکر غبار ایجاد کند.

آسمان

آب و هوای زمین بدون ابر رو به زوال خواهد بود. گفتن اینکه چه زمانی این اتفاق می افتد دشوار است اما کریس فایرال  متخصص ابر محاسباتی را ارائه داده است. بدون ابر، دمای سطح متوسط ​​تا 22 درجه سانتیگراد افزایش می یابد. این افزایش درجه حرارت شدید علاوه بر نابودی زیستگاههای بیشتر گیاهان و جانوران، باعث آب شدن یخ های قطبی و طغیان گسترده شهرهای ساحلی می شود.

دانشمندان می توانند روش هایی برای شیرین سازی آب اقیانوس یا جمع آوری تمام بخارات آب از هوا ابداع کنند و باید هرچه زودتر این کار را انجام دهند؛ زیرا در واقع ما در حال از دست دادن ابرها هستیم. سطح بی سابقه ای از CO2 و گرم شدن اقیانوس ها و جو باعث نازک شدن ابرها می شود. بنابراین بهترین کار این است که انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش و سعی کنیم از این دنیای ترسناک جدید جلوگیری کنیم.

هنگامی بسط و توسعه طبیعی ابر شروع به ضعیف شدن مینماید که تمام مراحل باعث ایجاد تشکیل ابر متوقف گردد. عوامل دیگری هم ممکن است باعث عدم حضور قطرات آب یا کریستالهای یخ در ابرها گردد. از جمله این عوامل گرم نمودن هوا ، بارش ، و اختلاط با هوای خشک تر محیط است . این عمل ممکن است زمانی بوقوع بپیوندد که هوای ابری تحت تاثیر فرونشینی قرارگیرد هر دو این عوامل ثاتیرشان بطور نسبی در مقایسه با گرم شدن بحالت بی دررو کوچک است . همچنانکه دمای هوا افزایش می یابد رطوبت نسبی کمتر شده و هوا دیگر ممکن نیست بصورت اشباع باقی بماند . ذرات ابر در این موقع تبخیر شده و یا بصورت بخار آب نامرئی تصعید می گردند .

آسمان

جذب انرژی از تابش خورشید اغلب باعث میشود ،ابری که در اثر تربولانس تشکیل شده است از بین برود . چنانچه تابش خورشیدی بقدر کافی جذب زمین شود در اینصورت دمای هوا در  نزدیک زمین افزایش یافته  و سطح تراکم اختلاطی، بالاتر میرود .سطح کف ابرهای استراتوس یا استراتوکومولوس بالاتر رفته و ضخامت ابر در زیر وارونگی تربولانسی کاهش می یابد و ابرها نازک میشود سرانجام ابرها ممکن است بطور کامل محو و ناپدید گردند . ابرهای کومولوس همراه با هوای خوب در خشکی در اثر جابجائی عمودی بعلت گرمای دریافتی از خورشید در طول روز تشکیل می گردد این نوع ابرها معمولاً در صبح ظاهر میشوند و در خلال بعد از ظهر به حداکثر بسط و توسعه میرسند و هنگامیکه زمین در غروب آفتاب و اوائل شب سردمیشود آسمان بسرعت صاف میگردد . هوائی که اطراف ابر را احاطه نموده است اغلب بحالت غیر اشباع است بنابراین اختلاط ابر با هوا ممکن است باعث ایجاد رطوبت نسبی خیلی کمتر از 100%  بشود . در این موقع  تبخیر یا تصعید اتفاق می افتد و بنظر میرسد که ابر در حال محو شدن یا از بین  رفتن است .مراحل اختلاط ابربا هوای اطراف بطور واضح برروی ارتفاع کف ابرهای کومولوس هوای خوب،تاثیر میگذارد.تحلیل یا سا یش این ابرها اغلب در کف آن ظاهر میشود و بعد از تشکیل آنها بزودی ارتفاع کف ابر بیشتر میگردد . در روی خشکیها حداکثر بسط و توسعه ابرها کومولوس هوای خوب در اوایل عصر رخ می دهد . در این موقع ارتفاع کف ابر دیگر افزوده نشده و از زیر گسترش نمی یابد در حالیکه قله ابر هنوز در حال رشد و نزدیک به ارتفاع حداکثر ممکن است ./مشرق نیوز

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو