آیا چیزی درباره کاشت حلزون و هزینه های آن می‌دانید؟!

منبع: ساعد نیوز

2

1402/10/8

09:28


افراد از بدو تولد یا به واسطه حوادث در سنین مختلف از مشکلات کم شنوایی با درجه کم،متوسط وشدید،رنج می‌برندو به این علت، در برخی مواردبا مشکل تکلم، مواجه می‌شوند.در همین راستا، جراحی و کاشت حلزون گوش، توسط بیمارستان های مختلف، ارائه میشودکه هزینه این کاشت با توجه به عوامل مختلف متفاوت است.در این زمینه برای کسب اطلاعات بیشتر باساعدنیوزهمراه باشید.

هزینه کاشت حلزون گوش، برای افراد واجد شرایط صندوق بیماران خاص و صعب‌ العلاج بیمه سلامت، رایگان بوده و برای باقی افراد، کاملا تابع مواردی چون، نوع بیمه شخص و...، است. از جمله شرایط دریافت هزینه کاشت حلزون شنوایی، از بیمه سلامت، دریافت نشان کم‌ شنوایی شدید یا عمیق و نشان جراحی کاشت حلزون می‌باشد.

ضروری است افراد، قبل از هر اقدامی، از هزینه های مربوط به کاشت حلزون گوش، اطلاعات، کسب کنند.

هزینه کاشت حلزون گوش


در توضیح هزینه کاشت حلزون گوش برای کودکان و بزرگسالان، باید گفت، در حال حاضر، کاشت حلزون گوش، به صورت رایگان یا صرفا با پرداخت درصد بسیار ناچیزی از مبلغ این عمل (در حدود 20 درصد)، تنها مشمول افراد واجد شرایط صندوق بیماران خاص و صعب‌ العلاج، می گردد. (شرایط و مراحل قانونی لازم، در تیترهای بعدی مقاله، توضیح داده می شود.)

در حالت کلی و بدون لحاظ کردن کمک های دولتی و پوشش های بیمه ای، در توضیح قیمت عمل کاشت حلزون شنوایی، باید گفت، فاکتورهای مختلفی بر هزینه کاشت حلزون گوش و قیمت آن، تاثیر می گذارند و اینگونه نیست که بتوان قیمت و هزینه یکسانی را تحت عنوان قیمت و هزینه کاشت حلزون گوش کودکان و بزرگسالان، ذکر کرد.


قیمت حلزون شنوایی و هزینه کاشت حلزون گوش، کاملا بسته به نوع بیمه فرد، کودک یا بزرگسال بودن وی، سالی که اقدام به انجام عمل کاشت حلزون می نماید، بیمارستانی که در آن بستری شده و عملیات کاشت را انجام می دهد، نوع حلزون و...، متغییر است که حدودا 600میلیون تومان است.

قیمت کاشت حلزون نامرئی گوش


قبل از توضیح قیمت کاشت حلزون نامرئی گوش، باید، توضیح داد که مقصود از حلزون نامرئی شنوایی، چیست؛

مقصود از حلزون نامرئی گوش، یک تراشه پردازش سیگنال کم‌ مصرف است که بدون نیاز به سخت افزار خارجی در بیرون جمجمه، سبب کاشت حلزونی در داخل گوش خواهد شد و سخت افزار خارجی ایمپلنت حلزون گوش، به صورت بی سیم و برای حدود هشت ساعت، قابل شارژ می باشد.

هزینه و قیمت کاشت حلزون نامرئی شنوایی، قابل تعیین نیست، چراکه فاکتورهایی چون، نوع دستگاه، برند آن، معاینات پزشکی مورد نیاز، بیمارستانی که جراحی در آن صورت می گیرد (خصوصی یا دولتی بودن بیمارستان) و....، بر قیمت این ایمپلنت، تاثیر می گذارد.

اما عموما و نه قطعا، در سال نگارش مقاله (سال 1402)، متقاضی عمل کاشت حلزون نامرئی گوش، بدون بیمه و کمک های دولتی، باید مبلغی در حدود 600 میلیون و بیشتر (در برخی مواقع، کمتر)، پرداخت کند و یقینا این قیمت، در سال های آتی و تحت تاثیر فاکتورهای مختلف، افزایش خواهد یافت.

هزینه کاشت حلزون گوش با دفترچه تامین اجتماعی


هزینه کاشت حلزون گوش با دفترچه تامین اجتماعی، پرسش افرادی است که بیمه پایه آن ها، بیمه تامین اجتماعی است و قصد دارند برای یک فرد بزرگسال یا کودک کم شنوا، اقدام به کاشت حلزون گوش یا همان عمل ایمپلنت حلزونی گوش، نمایند.

به طور کلی، بیمه پایه تامین اجتماعی، برای جراحی های غیر سرپایی، 30 درصد هزینه بیمارستان های طرف قرارداد با این بیمه را تقبل می کند و پرداخت مازاد هزینه، برعهده بیمه شده، می باشد.

دارندگان بیمه تکمیلی تامین اجتماعی نیز باید این امر را مد نظر داشته باشند که کاشت حلزون گوش، تا زمان نگارش مقاله حاضر (آذر ماه 1402)، جزو پوشش های بیمه تکمیلی این سازمان نیست. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص هزینه اروتز و پروتز بیمه تامین اجتماعی می توانند، مقاله پیشنهادی در لینک بیشتر بخوانید را مطالعه کنند.

شرایط دریافت هزینه کاشت حلزون گوش


همانطور که در تیتر اول مقاله نیز اشاره شد، صندوق بیماران خاص و صعب‌ العلاج بیمه سلامت، هزینه های کاشت حلزون گوش افراد واجد شرایط، را تقبل می نماید. شرایط دریافت هزینه کاشت حلزون گوش، به شرح زیر هستند؛

عمل فرد، باید در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی منتخب، صورت گیرد و فرد باید، دارای بیمه سلامت باشد و در صورت برخورداری از سایر بیمه ها به عنوان بیمه پایه، باید، نسبت به ثبت نام بیمه سلامت، در سامانه شهروندی بیمه سلامت csp.ihio.gov.ir اقدام کند؛ شایان ذکر است، سرپرست افراد زیر 18 سال نیز باید در سامانه مذکور، ثبت نام نماید.

اطلاعات متقاضی باید، در بانک سامانه بیماری‌ های خاص و صعب العلاج وزارت بهداشت (RDA)، موجود باشد؛ در صورت موجود نبودن، امکان پیگیری امر، از طریق ثبت نام در سامانه شهروندی بیمه سلامت csp.ihio.gov.ir و ثبت بیماری خاص و صعب العلاج فرد در سایت سامانه یا مراجعه به ادارات کل بیمه سلامت استانی، میسر است.

در مراحل بعدی، بیمار متقاضی کاشت حلزون گوش، باید از مراجع ذی صلاح و پزشکان منتخب صندوق بیماران خاص و صعب‌ العلاج بیمه سلامت، نشان کم‌ شنوایی شدید یا عمیق را دریافت کند. همچنین، فرد باید پس از دریافت نشان فوق الذکر، موفق به دریافت نشان جراحی کاشت حلزون گردد که این امر، پس از بررسی رای کمیسیون شنوایی دانشگاه، میسر خواهد بود.

شایان ذکر است، با دریافت نشان پس از کاشت حلزون که بعد از انجام عمل کاشت، قابل تحقق است، همه خدمات پیگیری بعد از کاشت، به صورت رایگان خواهد بود و در صورتی که 10 سال پس از انجام کاشت، پروتز حلزونی فرد، نیاز به تعویض داشته باشد، بیمه سلامت، کمک هزینه ای تا سقف مقرر قانونی، به این امر، اختصاص می هد.

شایان ذکر است، بر اساس اخبار منتشره از جانب مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، تمامی هزینه‌ های مربوط به نگهداری و تنظیمات پروتز حلزون گوش، تا سقف 10 میلیون تومان در سال، صرفا با ارائه فاکتور معتبر، قابل پرداخت است.

نکته قابل توجه اینکه، در صورتی که فرد، از لحاظ سنی یا سایر شرایط، مشمول اعتبار پرداختی از جانب بیمه سلامت برای کاشت حلزون نگردد و بخواهد از بیمه پایه یا تکمیلی خود، جهت این امر استفاده کند، باید شرایط پرداخت هزینه کاشت حلزون توسط شرکت بیمه خود را با تماس با کارشناسان آن شرکت، جویا شود.

بررسی هزینه های کاشت حلزون

نحوه دریافت هزینه کاشت حلزون شنوایی


در توضیح نحوه دریافت هزینه کاشت حلزون شنوایی باید گفت، این امر، بسته به بیمه فرد، متغییر می باشد. در صورتی که فرد، از سوی صندوق بیماران خاص و صعب‌ العلاج بیمه سلامت، واجد شرایط شناخته شود و با طی مراحل لازم، نشان کم‌ شنوایی شدید یا عمیق، نشان جراحی کاشت حلزون و نشان پس از جراحی کاشت حلزون را دریافت کند، نیاز به اقدام بخصوصی از سوی بیمار و خانواده وی، برای گرفتن هزینه نیست؛

چرا که بیمه سلامت، فرد را به نهادهای ذی صلاح، ارجاع خواهد داد و تمامی هزینه های لازم، از جانب بیمه، پرداخت می شود. اما، در شرایطی که فرد، با استفاده از بیمه تکمیلی، اقدام به انجام عمل کاشت حلزون شنوایی، نموده، بسته به برخط بودن یا نبودن سیستم بیمه تکمیلی و روندی که برای پرداخت هزینه در شرکت بیمه ای فرد وجود دارد، نحوه دریافت هزینه، متغییر است؛

یا هنگام انجام عمل کاشت حلزون، آن بخش از هزینه های قابل پوشش توسط بیمه فرد، به صورت برخط، در سیستم درمان و بیمارستان، لحاظ شده و از پرداختی نهایی فرد، کسر می گردد یا اینکه فرد، ملزم به دریافت نامه مهر دار، از بیمارستان و مراکز درمانی و ارائه آن ها، به شرکت بیمه خود است. در شیوه دوم، فرد باید، در ابتدا، تمام هزینه ها را شخصا پرداخت نماید و با ارائه رسیدهای لازم، مبلغ آن را از بیمه، دریافت کند.

پیگیری هزینه پس از کاشت حلزون گوش


در توضیح پیگیری هزینه پس از کاشت حلزون گوش، باید گفت، در صورتی که فرد، توسط صندوق بیماران خاص و صعب‌ العلاج بیمه سلامت، مشمول شناخته شده باشد و پس از عمل ایمپلنت حلزون شنوایی، نشان پس از کاشت حلزون را اخذ کند؛

برای دریافت هزینه خدمات بعد از عمل، نیاز به پیگیری بخصوصی نداشته و همه خدمات پیگیری، اعم از توانبخشی، گفتار درمانی، معاینات، ویزیت و...، به صورت رایگان، به وی ارائه خواهد شد. فرد دارای شرایط مذکور، می تواند به صورت سالانه و با ارائه فاکتور به بیمه سلامت، هزینه ای با سقف مشخص را نیز از بیمه، بابت نگهداری، پشتیبانی و تنظیمات پروتز حلزون گوش، دریافت نماید.

اما در خصوص افرادی که توسط صندوق بیماران خاص و صعب‌ العلاج بیمه سلامت، مشمول دریافت هزینه و قیمت کاشت حلزون گوش، شناخته نشده اند، پیگیری هزینه پس از کاشت حلزون گوش، کاملا تابع شرایط بیمه پایه یا تکمیلی آن ها است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو