ترشحات واژن در بارداری، علت و انواع آن

منبع: ساعد نیوز

1

1402/10/8

09:59


ترشحات واژن در بارداری یکی از رایج‌ترین تغییراتی است که اغلب زنان در اوایل بارداری خود با آن مواجه می‌شوند. در بسیاری از موارد مواجه شدن با این تغییر تنها به عنوان یکی از اولین علائم بارداری شناخته می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا در مورد تمامی علل و انواع ترشحات واژن در بارداری برای شما بگوییم. با ساعد نیوز همراه باشید.

ترشحات طبیعی واژن در بارداری چیست؟

ترشحات واژن در بارداری همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، یکی از رایج‌ترین نشانه‌های اوایل بارداری به شمار می‌آید. ترشحات طبیعی واژن که به آن لکوره نیز گفته می‌شود، بافتی رقیق و شفاف یا سفید رنگ با بوی ملایم است. دلیل به وجود آمدن این عارضه طبیعی هم به خاطر افزایش پیدا کردن حجم ترشحات در طول بارداری است و تا حد بسیار زیادی خطر ابتلا به عفونت‌های واژن و رحم را کاهش می‌دهد.
در هفته‌های پایانی دوران بارداری این ترشحات ممکن است حاوی مخاط صورتی رنگ باشد که به اصطلاح به بیشترین و بالاترین سطح خود رسید است. در برخی افراد هم ممکن است حالتی چسبناک و ژله‌ای مانند باشد که نشان‌دهنده آماده بودن بدن برای زایمان است. ترشحاتی که در دوران بارداری به وجود می‌آید در بیشتر مواقع بی‌خطر هستند و جزء علائم اولیه بارداری هستند.

ترشحات غیر طبیعی واژن در بارداری چیست؟

در برخی موارد خاص ترشحات واژن در بارداری ممکن است حالتی سبز، زرد و یا قهوه‌ای رنگ و همراه بوی تند و زننده‌ای همراه باشد. این موارد علائم عفونت‌های واژن است که هر چه سریع‌تر باید توسط ماما یا متخصص زنان بررسی شود. ابتلا به عفونت‌های قارچی در دوران بارداری بسیار شایع است و با رعایت کردن برخی نکات خیلی ساده، می‌توان تا حد زیادی از ابتلا به این عارضه جلوگیری کرد. مواردی مثل:

  • استفاده از لباس‌های زیر پنبه‌ای

  • خشک کردن واژن پس از هربار دستشویی رفتن، دوش گرفتن و یا ورزش و…

  • اضافه کردن ماست و سایر غذاهای تخمیر شده در رژیم غذایی خود برای افزایش باکتری‌های سالم واژن

  • بررسی کامل بدن توسط پزشک جهت ابتلا به بیماری‌های مقاربتی

انواع ترشحات واژن در بارداری

ترشحات واژن در بارداری ممکن است رنگ‌های مختلفی داشته باشد که هر کدام نشان‌دهنده مسائل مختلف در سلامتی بارداری و شخص باشد. در جدول زیر به تمامی این موارد اشاره شده است:

ترشحات سفید شفاف یا شیری یا آبکی

مشاهده کردن ترشحات شفاف یا شیری رنگ واژن در اوایل دوران بارداری مشکل خاصی ندارد و امری کاملا طبیعی است. گاهی اوقات ممکن است این ترشحات بافتی مثل سفیده تخم مرغ داشته باشند که باز هم نباید نگران چیزی باشید و آن را به عنوان علائمی از بارداری در نظر بگیرید. ولی با مشاهده هرگونه تغییر در اندازه این ترشحات باید در اولین فرصت با پزشک‌تان در تماس باشید چرا که می‌توند نشان‌دهنده زایمان زودرس باشد.

ترشحات سفید رنگ و گلوله‌ای

ترشحات توده‌ای، گلوله‌ای یا سفید رنگ و بافتی شبیه پنیر می‌تواند نشان دهنده یک جور عفونت مخمری در واژن باشد. چرا که بدن در دوران بارداری بسیار مستعد جذب عفونت‌های مختلف است و ممکن است علائمی مثل خارش، سوزش در ادرار و یا تجربه کردن رابطه جنسی دردناک داشته باشد.

ترشحات سبز یا زرد

ترشحات واژن سبز یا زرد کمی خطرناک هستند و نشان‌دهنده عفونت‌های مقاربتی مثل کلامیدیا یا تریکومونیاز است. گاهی ممکن است شاهد علائمی مثل قرمزی یا تحریک در اندام تناسلی باشید که ممکن است هم مادر و هم جنین را تحت تاثیر قرار دهد.

ترشحات خاکستری رنگ

ترشحات خاکستری واژن نشان‌دهنده نوعی عفونت واژن به اسم واژینوز باکتریال است که ممکن است پس از داشتن رابطه جنسی بویی مثل ماهی را داشته باشد. این عفونت به دلیل عدم تعادل باکتریایی در واژن است که دوش گرفتن‌های پیاپی و داشتن چندین شریک جنسی از عوامل خطر ابتلا به این عفونت است که شایع‌ترین عفونت واژن، در سال‌های باروری به شمار می‌آید.

ترشحات قهوه‌ای رنگ

ترشحاتی که معمولا به دلیل خروج خون از بدن خارج می‌شود قهوه‌ای رنگ است که ممکن است آن را به عنوان اولین علائم بارداری در نظر گرفت. این ترشحات قهوه‌ای رنگ معمولا بی‌خطر هستند و اگر احساس کردید که رنگ آن به تیرگی متمایل شده، حتما با پزشک خود در تماس باشید.

ترشحات صورتی رنگ

ترشحات صورتی بیشتر در اوایل بارداری یا در هفته‌های آخر آن به وجود بیایند. گاهی هم ممکن است قبل از سقط جنین یا در حین بارداری خارج رحمی اتفاق بیفتد. این ترشحات بیشتر در طول سه ماهه اول بارداری باشد که خطری را در پیش نخواهند داشت. گاهی اوقات ممکن است این ترشحات به دلیل داشتن رابطه جنسی و یا عفونت‌های واژن باشد که مشکل جدی ندارد و در صورت تداوم نیاز به بررسی بیشتر توسط پزشک را خواهد داشت.

ترشحات قرمز واژن

ترشحات واژن قرمز مخصوصا اگر با خونریزی زیاد لخته‌ای و احساس گرفتگی و درد شکم باشد، توسط پزشک باید بررسی شود. این ترشحات نشان‌دهنده علائم سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی است. البته این ترشحات قرمز رنگ در سه ماهه اول بارداری ممکن است به دلیل لانه گزینی یا عفونت باشد که مشکل خیلی جدی نیست.

ترشحات واژن د بارداری

علت ترشحات واژن در بارداری چیست؟

گاهی اوقات افزایش و تغییر حالت ترشحات می‌تواند علت ترشحات واژن در بارداری و ابتلا به عفونت‌های مختلف باشد. از جمله عفونت‌های که آنها را باید به عنوان خطرات ترشحات واژن در بارداری شناخت عبارتند از:

عفونت قارچی

عفونت‌های قارچی ممکن است علائمی مثل خارش، سرخی و التهاب در ناحیه واژن داشته باشند و ترشحی بدون بو، سفید و همانند پنیر تازه باشند و ممکن است در هنگام داشتن رابطه جنسی احساس درد کنید و سوزش خفیفی در هنگام ادرار کردن داشته باشید.

عفونت‌های باکتریایی واژن

عفونت واژینوز باکتریال باعث به وجود آمدن این عفونت می‌شود که غالبا هیچ نشانه مشخصی ندارد و در برخی موارد ممکن است ترشحی با بویی ماهی پس از داشتن رابطه جنسی به همراه خارش یا سوزش باشد.این عفونت‌ها به شدت خطرناک هستند و می‌توانند به سمت بالا و به داخل رحم وارد شوند و موجب پارگی کیسه آب و در نهایت زایمان زودرس شود.

بیماری‌های مقاربتی STDs

بیماری مقاربتی مثل کلامیدیا می‌تواند موجب ترشحات واژن با بوی و یا گاهی بدون هیچ ترشحی به وجود بیاید. این ترشحات در برخی موارد نشان‌دهنده بیماری سوزاک است که ممکن است زرد رنگ باشد. اگر هم فرد دچار بیماری مقاربتی تریکومونا شود، ممکن است شاهد ترشحات رنگ زرد یا سبز باشد که غالبا درد و خارش بسیار زیاد و آمیزش جنسی دردناک و سوزش ادرار را با خود به همراه دارد. این بیماری‌ها ممکن است موجب زایمان زودرس و ابتلا به عفونت رحمی پس از زایمان منجر گردد. در برخی موارد هم ممکن است در دوران بارداری از جفت عبور کند و بر جنین تاثیر منفی داشته باشد.

عفونت برفک

عفونت برفک یکی از رایج‌ترین عفونت‌های این دوران است که با پوشیدن لباس زیر گشاد و نخی و عدم استفاده از برخی محصولات بهداشتی مثل صابون و یا شوینده‌های معطر می‌توان تا حدی خطر ابتلا به این عفونت را کاهش داد.

چگونه می‌توان خطرات ترشحات واژن در بارداری را کاهش داد؟

با رعایت چند نکته بسیار ساده در دوران بارداری می‌توان سلامت‌ خود و جنین‌تان را تضمین کنید. مواردی مثل:

  • حمام کردن روزانه و به ‌طور منظم

  • استفاده کردن از لباس‌های زیر نخی

  • تعویض روزانه لباس‌های زیر و شستشو و قرار دادن آنها زیر نور آفتاب

  • استفاده از پدهای روزانه برای کنترل بهتر ترشحات واژن در بارداری

  • عدم استفاده از تامپون در دوران بارداری

  • عدم گرفتن دوش‌های واژینال در دوران بارداری

  • عدم استفاده از محصولات بهداشتی عطری

  • خشک کردن کاملا واژن بعد از دوش گرفتن یا شنا و دستشویی

  • عدم پوشیدن شلوارهای جین جذب، جوراب شلواری‌های نایلونی و…

  • داشتن رژیم غذایی سالم و پرهیز از مصرف بیش از حد قند و مصرف غذاهای سرشار از پروبیوتیک و مکمل‌ها

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بسیار ضروری است که در هر ماه، در مورد هرگونه ترشحات غیرعادی واژن با پزشک خود صحبت کنید. چرا که این علائم ممکن است نشان دهنده یک عفونت باشد که نیاز به درمان فوری دارد و یا ممکن است نشان‌دهنده یک مشکل جدی در بارداری باشد. عدم رسیدگی به موقع به این علائم می‌تواند منجر به عواقب بدی باشد. هر زمان که احساس کردید:

  • ترشحات زرد، سبز یا خاکستری دارد

  • بوی شدید و زننده‌ای را در هنگام رابطه جنسی احساس کردید

  • شاهد قرمزی، خارش و یا متورم شدن پوست ناحیه واژن بودید

  • در ترشحات عادی خود، احساس کردید رگه‌های خون وجود دارد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو