ناصر ممدوح الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

3

1402/10/8

18:50


تصویرش گویای باری نامرئی است که سال ها بر دوش کشیده و مدام هم سنگین تر می شود. کمر خمیده اش حاصل دردی است که از نبود عزیزانش بر او عارض شده و هر سال هم گزنده تر می شود.

ناصر ممدوح الان کجاست؟ + بیوگرافی

ناصر ممدوح عزیز کوله بارت را روی دوش ما بگذار! + ویدئو

ناصر ممدوح ، مرد راست قامت دوبله ایران با آن صدای خاصش در حالی چند روز قبل در مراسم یادبود ناصر طهماسب فقید شرکت کرد که وضعیت جسمی اش بسیاری از دوستدارانش را غافلگیر کرد.

ناصر ممدوح الان کجاست؟ + بیوگرافی

ناصر ممدوح الان کجاست؟ + بیوگرافی

هرچند تاریخ چندسال اخیر دوبله را که مرور کنیم ، این وضعیت چندان هم شوکه کننده نیست. ناصر ممدوح عزیز چند سالی است که یکی یکی ستاره های درخشانِ نسل طلایی دوبله را به سوی آسمان بدرقه می کند و در هر رجعت ، غمگین تر از گذشته به زمین باز می گردد.

او به تازگی داغدار از دست دادن همسر مهربانش هم شده و البته عارضه ای در ناحیه کمر ، او را رنجورتر از گذشته کرده است.

فقدان همیشگی جلال مقامی در یک سال قبل ، قلب ممدوح را عجیب به درد آورده بود. چنانچه گفت : «این روزها ذهنم خسته و گرفته است. از دست دادن این عزیزان ما را دلگیر و زمین گیر می کند. از فوت و فقدان جلال مقامی واقعا ناراحتم و دلم به درد آمده است.»

مقامی که مدتی با بیماری دست و پنجه نرم می کرد و نمی توانست دوبله کند ، وقتی از دنیا رفت ، هنوز چند ماه از مرگ همسرش رفعت هاشم پور می گذشت؛ بانویی که او هم از سرآمدان دوبله ایران بود.

1397 هم روزهای تلخی را برای دوبله به جا گذاشت؛ اول بهرام زند ، بعد محمد عبادی و در انتها هم حسین عرفانی جانشان را از دست دادند. ممدوح سال ها در کنار عرفانی کار کرده و نقش های مختلفی را حرف زده بودند. او مرگ بهرام زند را هم باور نکرد؛ چنانچه در روز خاکسپاری این هنرمند با بغض و افسوس گفته بود ، «باور نمی کنم که دیگر بهرام در بینمان نیست ...»

اما نقطه عطف از دست دادن ها ، درگذشت پرویز بهرام صدای ماندگار دوبله ایران در سال 98 بود. صدای او با روایت مستند «جاده ابریشم» برای بسیاری از ایرانیان آشنا بود و «راز بقا» و «کارآگاه کاستر» با صدای او دوست داشتنی شدند.

ناصر ممدوح در حاشیه مراسم تشییع پیکر پرویز بهرام ، همکار و دوست قدیمی اش بار دیگر با غم و اندوه از تقدیر گله کرد : «متاسفانه ما دوبلورهای پیشکسوتمان را یک به یک از دست می دهیم؛ آیا جایگزینی برای آن ها هست؟ 1700 نفر برای دوبله تست می دهند اما هیچکدام منوچهر نوذری نمی شود.»

آذر ماه 1399؛ کرونا همچنان جان آدم ها را می گرفت و در این از دست دادن ها ستاره ای از عالم تابناک دوبله برای همیشه خاموش شد. وقتی خبر درگیر شدن چنگیز جلیلوند به این ویروس مرگبار منتشر شد ، قلب بسیاری از ایرانی ها به درد آمد. ممدوح اتفاق تلخ را باور نداشت؛ چند روز قبل از مرگش گفته بود ، «حالش خوب می شود؛ چراکه ما همیشه منتظر معجزه الهی هستیم.» اما حال چنگیز جلیلوند خوب نشد و او را هم برای همیشه از دست دادیم.

تابستان یک سال قبل ، ناصر ممدوح در نخستین روز بدون منوچهر اسماعیلی بزرگ مرد دوبله ایران که سال ها بود در انزوا به سر می برد ، با حسرت چنین گفت : 10 روز پیش بود که به عیادتشان رفتم و خوب بودند و قرار بود مرخص شوند. اما نمی دانم و در جریان نیستم که چطور شب گذشته فوت شدند. رفتن ایشان برای ما فاجعه است!

اما در میان روایت تلخ فقدان ها ، بار دیگر بازگردیم به مراسم یادبود ناصر طهماسب در همین روزها و بار دیگر ناصر ممدوح و حضورش در بین آدم ها. در همان تصاویر غافلگیرکننده از او ، نور امیدی همچنان در چشمانش موج می زند که یادآور شادابی و طراوت کارتون های خاطره انگیز کودکی است. طراوتی از جنس راویت کارتون «مارکوپولو» و «سندباد»؛ اصالتی از نوع «جنگجویان کوهستان» و «افسانه شجاعان» و هیجانی بمانند «24».

ناصر ممدوح با صدای متفاوتش در دوبله این آثار ، هم کودکی را برایمان لذت بخش تر کرد و هم جوانی را پرشورتر؛ حالا ما هم همانند او نظاره گر جریان زندگی بر عرصه دوبله هستیم و امیدوار به نسل جوانی که شاید روزی روزگاری آنها هم بدرخشند.

او را «مرد لبخند» هم می نامند. چنانچه برای مستندی از او هم همین را نام را برگزیدند؛ «آقای ممدوح ، مردی است که همیشه لبخند دارد و به همین دلیل این نام را برگزیدم. لبخند آقای ممدوح پیوند خورده با قلب اوست و از مهربانی او برمی آید.» (ابوالفضل توکلی ، کارگردان مستند).

با این همه مرد لبخند قصه ما با بیش از نیم قرن فعالیت هنری در عرصه دوبله ، این روزها از انتخابش دلگیر است و در مراسم تجلیلش جمله ای را می گوید که سخت ما را بهم می ریزد؛ «سال های قبل اگر از من می پرسیدند که می خواهی چکاره شوی؟ پاسخ می دادم : دوبلور اما اگر اکنون چنین سوالی را از من بپرسند ، متاسفانه این پاسخ را نمی دهم؛ البته جوان های علاقه مند زیادی هستند که در این حوزه فعالیت می کنند ، اما در دست تعدادی از واسطه ها استثمار شده اند.»

با مرور این جمله ها از او که کمتر از یک ماه قبل گفته شد ، بار دیگر فیلم منتشرشده از ناصر ممدوح را از اول تماشا می کنیم. این بار با دقت تر. این بار دلمان می خواهد در آن لحظه ها در کنارش بودیم دستش را می گرفتیم و آرام در گوشش زمزمه می کردیم ، دیگر بس است ... ناصر ممدوح عزیز کوله بارت را روی دوش ما بگذار!


بیوگرافی ناصر ممدوح

ناصر ممدوح

ناصر ممدوح متولد 26 بهمن 1321 دوبلور ، مدیر دوبلاژ و بازیگر ایرانی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو