همه چیز درباره پخش کردن اسکرین شات چت خصوصی و مجازات آن!

منبع: ساعد نیوز

1

1402/10/10

08:27


در این سری از موضوعات و مباحث حقوقی قصد داریم تا درباره انتشار و افشای چت خصوصی افراد و مجازات آن در قانون مجازات اسلامی بحث کنیم. با ساعدنیوز همراه باشید.

مجازات انتشار چت خصوصی


به موجب ماده 745 قانون مجازات اسلامی(ماده 17 قانون جرایم رایانه ای) در صورتی که شخصی تصویر،… و اسرار دیگری را بدون رضایت فرد در فضای مجازی منتشر کند یا در دسترس دیگری قرار دهد به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون(5.000.000)ریال تا چهل میلیون (40.000.000)ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

عبارت افشای اسرار دیگری که به صورت عام در ماده 17 قانون جرایم رایانه ای به کار رفته است چه مواردی را شامل می شود؟

بر طبق قسمت اخیر بند 8 ماده واحده احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی، قانونگذار به توضیح عبارت افشای اسرار پرداخته و آن را شامل افشای مضمون نامه ها و نوشته ها و عکس های فامیلی و فیلم های خانوادگی دانسته است.

بنابراین چت های خصوصی جزء اسرار افراد به شمار آمده و انتشار یا به عبارتی پخش آن بدون رضایت فرد، زمانی که منتهی به آسیب دیدن حیثیت و آبروی اشخاص شود مشمول مجازاتی که بدان اشاره شد، می گردد.

بررسی آثار و نتایج افشا و انتشار چت خصوصی افراد و مجازات آن در قانون مجازات اسلامی

تهدید به انتشار چت خصوصی افراد چه مجازاتی در پی دارد؟


حال اگر شخصی بدون آنکه چت خصوصی فرد دیگری را منتشر کند ، صرفا فرد را تهدید بدین امر نماید که اگر اقدامی به مقصود او را بجا نیاورده یا وجهی را به وی نپردازد اقدام به انتشار آن نموده و یا بدون اینکه این قبیل اقدامات را از فرد بخواهد، تهدید به افشای آن نماید، آیا قانونگذار برای فرد تهدیدکننده نیز مجازات وضع نموده است؟

پاسخ به موجب ماده 669 قانون مجازات اسلامی مثبت است بنابراین در صورتی که ثابت شود شخصی ،دیگری را تهدید نموده باشد که چت خصوصی وی را در دسترس دیگری قرار دهد یا آن را منتشر کند این شخص نیز به مجازات شلاق تا (74) ضربه یا زندان از دو‌ماه تا دو سال محکوم می شود.

مرجع صالح به رسیدگی برای جرم انتشار اسکرین شات چت خصوصی


مرجع صالح به تحقیقات مقدماتی جرم پخش چت های خصوصی به وسیله اسکرین شات در تهران دادسرای جرائم رایانه‌ای است. جرایمی که در بستر فضای مجازی به وقوع میپیوندد در صورت وجود دادسرای جرایم رایانه ای در این دادسرا تحقیقات صورت می‌پذیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو