درمان خانگی عفونت ریه با توصیه های موثر

درمان خانگی عفونت ریه با توصیه های موثر


منبع: آرگا

2

1402/10/10

10:59


امروزه روش های مختلفی برای درمان خانگی عفونت ریه وجود دارد که شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با تمامی روش های پزشکی و خانگی رفع عفونت ریه آشنا شوید.

به طور کلی عفونت ریه را می توان یک بیماری پنومونی دانست که اغلب با مشکلات تنفسی همراه است. این بیماری بیشتر در میان افراد مسن و کودکان مشاهده می شود و با وجود اینکه درمان اصلی آن استفاده از آنتی بیوتیک ها است اما می توانید از درمان های خانگی موثر نیز برای رفع عفونت ریه خود استفاده نمایید.

آشنایی با درمان خانگی عفونت ریه

بهتر است بدانید که عفونت ریه در واقع یک نوع اختلال التهابی است که اغلب به خاطر عفونت مجاری هوایی ریه وجود می آید. در واقع عفونت ریه را می توان یک بیماری خطرناک دانست که می تواند آسیب های جدی به بافت ریه وارد کند و یا عفونت را به جاهای دیگری از بدن مانند قلب سرایت دهد و باعث بروز مشکلات شدید قلبی شود.

تاثیر درمان خانگی عفونت ریه

توصیه می شود که حتما برای درمان این بیماری به پزشک مراجعه نمایید زیرا این عفونت صرفا با استفاده از داروهای خانگی درمان نمی شود. با این حال استفاده از داروهای گیاهی و درمان های خانگی ممکن است با داروهای تجویز شده پزشک تداخل داشته باشند که به همین خاطر بهتر است پیش از آغاز درمان های خانگی خود با پزشک مشورت نمایید.

به طور کلی عفونت های ریوی اغلب در اثر عوامل مختلفی از جمله ویروس، باکتری، قارچ و یا حتی عوامل انگلی ایجاد می شود که آنچه بر روی پیامد بیماری تاثیر خواهد داشت سیستم ایمنی بدن بوده و آنچه بر روی سیستم ایمنی تاثیر دارد وضعیت تغذیه بیمار خواهد بود.

بر اساس آماری که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد تقریبا ۳۳ درصد مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در کشور های در حال توسعه به خاطر عفونت تنفسی است و تقریبا ۵۷ درصد آن ناشی از عفونت تنفسی با وضعیت تغذیه خواهد بود. با این حال مراقبت های تغذیه ای بخشی از درمان کمکی برای بهبود و باز توانی بیمار به شمار خواهد آمد.

چگونگی درمان عفونت ریه

درمان های خانگی مختلف

با وجود اینکه برای درمان عفونت ریه بیشتر استفاده از داروهای پزشکی توصیه می شود اما می توانید در مواردی از روش های خانگی نیز برای رفع این عفونت از ریه های خود کمک بگیرید:

  • دمنوش زنجبیل

یکی از درمان های خانگی عفونت ریه دمنوش زنجبیل است که داری خواص ضد التهابی است و باعث خارج شدن سموم از دستگاه تنغسی می شود و همچنین یکی از راه های تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با آنفلوآنز تهیه دمنوش زنجبیل است که به منظور تهیه این دمنوش ریشه زنجبیل را شسته و به تکه های کوچک تقسیم کرده و بعد تکه ها را داخل آب جوشیده بریزید و بعد از زمان ده دقیقه آن را صاف کرده و بنوشید و در حد اغتدال از این دمنوش استفاده کنید.

نکته : برخی از افراد با مصرف دمنوش زنجبیل امکان دارد دچار درد معده، اسهال و سوزش سردل شوند و همچنین خانم های باردار و شیرده، خانم هایی که دوران قاعدگی خونریزی زیادی دارند، افرادی که قصد چاق شدن دارند، افراد مبتلا به بیماری هموفیلی و افراد مبتلا به بیماری های قلبی و دیابتی نباید از دمنوش زنجبل استفاده نمایند.

  • دمنوش زردچوبه

به منظور درمان خانگی عفونت ریه می توانید از دمنوش زنجبیل کمک بگیرید زیرا، دارای ترکیبی به نام کورکومین است و کمک زیادی به پاکسازی ریه ها و سم زدایی بدن می کند از این رو، می تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شود و در واقع استفاده روزانه از زردچوبه باعث از بین رفتن التهاب در ریه می شود که به منظور تهیه این دمنوش می توانید به یک لیوان آب جوش یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را بیفزایید و اجازه دهید به مدت چند دقیقه بماند و بعد آن را نوش جان کنید که به میزان متاسب در طول روز از آن استفاد کنید و حداکثر استفاده از این دمنوش سه لیوان در روز است و برای کودکان باید مقدار آن نصف شود و از مصصرف زیاد این دمنوش خوااری نمایید زیرا، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود و خانم های باردار و شیرده، خانم هایی که تصمیم به بارداری دارند، افراد مبتلا به فشار خون بپایین، افرادی که به زردچوبه حساسیت دارند، مبتلایان به دیابت و کم خونی باید از مصرف این مصرف این دمنوش پرهیز نمایید.

  • استفاده از سیر:

سیر به خاطر داشتن خاصیت ضدعفونی کنندگی می تواند علائم عفونت ریه را به شدت کاهش دهد و به از بین بردن خلط سینه کمک شایانی بکند. همچنین برای درمان سل ریوی نیز سیر داروی مفیدی است و با این حال برای تاثیر بیشتر می توانید چندین حبه سیر را پوست بگیرید و درون یک لیوان شیر بجوشانید و سپس به صورت گرم بنوشید.

  • استفاده از گیاه اکالیپتوس:

اکالیپتوس را می توان یکی از بهترین درمان های گیاهی برای عفونت ریه و التهاب دانست که می توانید آن را به دو صورت جوشانده و استنشاقی استفاده نمایید. برای مصرف استنشاقی باید در ابتدا مقداری از گیاه خشک شده را درون نیم لیتر آب بجوشانید و سپس از بخور آن استفاده نمایید. از جوشانده برگ این گیاه نیز می توانید برای درمان سرفه و گلودردها استفاده نمایید.

مزیت گیاهان دارویی برای رفع عفونت ریه

  • استفاده از گل ماهور:

گل ماهور که امروزه بدان خرگوشک نیز گفته می شود در اغلب مناطق دنیا به عنوان درمان خانگی عفونت ریه مورد استفاده قرار می گیرد. می توانید ریشه این گیاه را بسوزانید و دود آن را استنشاق نمایید.

  • استفاده از گیاه آویشن:

یکی دیگر از درمان های خانگی برای رفع عفونت ریه استفاده از گیاه آویشن است. همچنین این گیاه دارویی در درمان سرماخوردگی نیز موثر خواهد بود. برای استفاده از مزیت این گیاه می توانید حدود ۱۰ گرم از آن را درون یک لیتر آب بجوشانید و سپس بنوشید. چنانچه تلخی آویشن برایتان اذیت کننده بود می توانید آن را با عسل یا نبات میل نمایید.

  • استفاده از شیرین بیان و سیب:

برای استفاده از مزیت های این ترکیب کافی است یک سیب را خرد کرده و هسته های آن را جدا نمایید. سیب ها را به مدت ۱۰ دقیقه درون یک لیتر آب بجوشانید و سپس دو قاشق چای خوری شیرین بیان به آن اضافه نمایید. توصیه می شود که تا رسیدن به بهبودی کامل از این روش استفاده نمایید.

روش های رفع عفونت ریه

  • استفاده از شلغم:

استفاده از شلغم و بخور ان نیز علاوه بر درمان سرماخوردگی برای درمان عفونت ریه و سرفه ها نیز موثر خواهد بود. توصیه می شود که چندین عدد شلغم را قطعه قطعه کنید و سپس درون یک لیتر شیر بجوشانید. می توانید مقداری عسل یا شکر نیز به آن اضافه نمایید.

  • استفاده از گل نیلوفر آبی:

به صراحت می توان گفت که جوشانده و دمنوش گل نیلوفر آبی برای رفع عفونت ریه موثر است. برای تهیه آن می توانید یک قاشق چایخوری گل خشک نیلوفر آبی را به مدت ۱۰ دقیقه درون یک فنجان آب بجوشانید و در طول روز چندین مرتبه از این دمنوش میل نمایید تا به بهبودی کامل برسید.

  • استفاده از برگ سیب زمینی:

برگ سیب زمینی نیز تاثیر زیادی در رفع عفونت ریه ها دارد که برای استفاده از آن بایستی برگ ها را در مقداری آب بجوشانید و پس از ترکیب کردن با عسل میل نمایید.

راهکار های مناسب برای رفع عفونت ریه

  • استفاده از برگ کلم:

معمولا برای درمان گرفتگی صدا و اختلال کارکرد ریه ها استفاده از جوشانده برگ کلم قرمز توصیه خواهد شد. بهتر است چندین عدد برگ کلم قرمز را درون یک لیتر آب بجوشانید و به صورت روزانه آن را میل نمایید. همچنین می توانید با استفاده از کلم، سیب زمینی، پیاز و هویج یک غذای مقوی برای بیماران مبتلا به عفونت ریه درست کنید.

برای تهیه این غذا بایستی تمامی سبزیجات به خوبی خرد شده و با یکدیگر ترکیب شوند. پس از آماده شدن مقدار خیلی کمی روغن نباتی به آن اضافه کرده و میل نمایید.

  • استفاده از آب هویج:

آب هوچ نیز علاوه بر تقویت قدرت بینایی به درمان اختلالات ریوی نیز کمک شایانی خواهد کرد. به همین خاطر به افراد مبتلا به عفونت ریه توصیه می شود پیش از خوردن صبحانه یک لیوان آب هویج میل کنند و همچنین می توانید آب هویج را مقداری شیر گرم ترکیب نمایید تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

  • استفاده از خرما و انجیر:

می توانید از کشمش، خرما و انجیر نیز برای درمان عفونت ریه خود استفاده نمایید به گونه ای که آن را به مدت نیم ساعت درون یک لیتر آب جوشانده و سپس چندین مرتبه در طول روز میل نمایید.

انواع درمان خانگی عفونت ریه

  • استفاده از عناب:

از جوشانده عناب خش نیز می توانید برای بهبود عفونت ریه های خود استفاده نمایید. برای تهیه این جوشانده بایستی مقدار ۵۰ گرم عناب خشک را درون یک لیتر آب بجوشانید و سپس میل نمایید.

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با روش های طبیعی پاکسازی ریه و خوراکی های تقویت ریه نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو