معرفی بازی جدید کودک سه ساله

منبع: ایران ناز

1

1402/10/17

16:25


معرفی بازی جدید کودک سه ساله

معرفی بازی جدید کودک سه ساله

 

از آنجایی که بسیاری از خلاقیت‌ها و قوه ابتکار کودکان تا قبل از شش سالگی شکوفا می‌گردد، بنابراین انواع بازی برای کودکان سه ساله از اهمیت فراوانی برخوردار است، چرا که کودک تا قبل از این سن درک درستی از محیط پیرامون خود نداشته و در سن سه سالگی، مهارت‌های حرکتی و تخیلی کودک گسترش می‌یابد.‌

 

سن سه سالگی از جمله سنینی است که کودکان می‌توانند به ابراز احساسات خود با کلمات بپردازند، همچنین می‌توانند کنترلی بر هیجانات درونی‌اشان همانند ترس، خشم، اضطراب و… داشته باشند. کودک سه ساله یاد می‌گیرد با انجام وظایفی کم کم میزان وابستگیش را از خانواده و اطرافیان کم کند.

 

معرفی بازی جدید کودک سه ساله

 

در واقع سن سه سالگی مرز میان خردسالی و کودکی می‌باشد، کودکان در این سن با ترس‌های زیادی مواجه می‌شوند، اما می‌توانند بازی کنند و فعالیت‌های لذت‌بخشی را تجربه نمایند و بر ترس‌هایشان غلبه کنند.

 

البته تمامی کودکان در این سن دارای استعدادهای یکسانی نیستند، بلکه توانایی‌های کودکان با هم فرق می‌کند، بچه‌ها در این سن می‌توانند با انجام بازی‌های حرکتی، فکری و آموزشی استعدادهای خود را قوت ببخشند.

 

به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم به معرفی انواع بازی جدید کودک سه ساله بپردازیم تا با کمک آنها شاهد پیشرفت توانایی‌های فرزندان این مرز و بوم باشیم.

 

انواع بازی جدید کودک سه ساله

والدین برای آن که کودکی با استعداد، سرزنده و باهوش پرورش دهند، می‌توانند به انتخاب انواع بازی کودک سه ساله متناسب با سن آنها بپردازند.

 

آنها می‌توانند خودشان با وسایل موجود در خانه به ابداع این بازی‌ها برای کودک سه ساله خود بپردازند یا از اسباب‌بازی‌های مناسب این گروه سنی استفاده کنند؛ می‌توان برخی از انواع بازی جدید کودک سه ساله را این طور بیان کرد:

 

پیاده‌روی حیوانات:

شما در این بازی مهیج برای کودک خود داستانی از جنگل و حیواناتش بازگو می‌کنید، سپس از کودک بخواهید زمانی که اسم حیوان مار را بردید، او مثل مار بخزد، هنگام گفتن پرنده دست‌هایش را بالا و پایین کند، زمانی که اسم اسب را آوردید شروع به دویدن کند، این بازی علاوه بر این که کودکتان را سرگرم می‌کند، موجب آشنایی او با حیوانات جنگل می‌شود و حرکاتی مانند خزیدن، دویدن و… را یاد می‌گیرد.

 

بازی جعبه لمس و بیان احساس:

این بازی به کودک شما کمک می‌کند تا حس لامسه درون او پرورش یابد. برای شروع این بازی جدید کودک سه ساله، جعبه‌ای همانند جعبه کفش را بیاورید روی جعبه یک سوراخ اندازه دست کودک ایجاد کنید، حالا یک شی درون جعبه بگذارید و از کودک بخواهید دستش را از سوراخ تعبیه شده عبور دهد و بگوید شی داخل جعبه چیست.

 

بازی بولینگ در منزل:

می‌توان با استفاده از چند بطری نوشابه خالی یا لیوان کاغذی و توپ‌های کوچک، بازی بولینگ خانگی را با کودک سه ساله انجام دهید. ابتدا خودتان توپ را به سمت بطری‌ها بیندازید تا کودک بازی را فرا بگیرد، سپس از کودک بخواهید این بازی را انجام دهد. بازی بولینگ موجب افزایش تمرکز و مهارت هدف‌گیری در کودک می‌شود.

 

بازی مرتب سازی:

با استفاده از ظروف پلاستیکی نشکن و بدون تیزی آشپزخانه خود این بازی را انجام دهید. چندین لیوان، بشقاب، پیاله و… را رو زمین یا میز آشپزخانه به طور پراکنده بریزید، حال از کودک بخواهید هر دسته را جدا و مرتب کند.‌

 

بازی ریسمانک:

یکی از بازی‌های جدید و موثر بر تمرکز کودک سه ساله، بازی ریسمان است، در این بازی چندین شکل هندسی در رنگ‌های مختلف برای کودک طراحی کنید، همه این اشکال باید دارای سوراخ باشند، حال از کودک بخواهید با رد کردن یک نخ ضخیم از میان آنها، نواری از اشکال هندسی مختلف ایجاد کند.

 

بازی با سایه‌ها:

کودک در سن سه ساله، به خوبی مفهوم روشنی و تاریکی را می‌داند، او بارها سایه خود را دیده است، بنابراین می‌توان سایه‌های دیگری را نیز به او نشان داد. به یک اتاق تاریک بروید، بر روی یک دیوار خالی با کمک چراغ قوه سایه‌های مختلفی با دست و اشیاء پیرامونتان درست کنید و در این حین قصه پردازی نماید تا کودک از انجام این بازی لذت ببرد.

 

خمیر بازی:

ساختن اشکال مختلف بسیار مورد علاقه کودکان سه ساله است، کودک به هنگام خمیر بازی مهارت‌های مرتبط با دست مانند دست‌ورزی و… را فرا می‌گیرد و کنجکاوی درونیش جهت خلق کردن نیز ارضاء می‌گردد.

 

بازی مسیر مارپیچ:

مسیر مارپیچی را درست کنید و چندین مانع در مسیر قرار دهید، حال از کودکتان بخواهید بدون آن که به موانع موجود در مسیر مارپیچ خود برخورد کنند، از مسیر به راحتی عبور نماید. با این بازی جدید کودک سه ساله شناخت بهتری از فضای اطرافش بدست می‌آورد.‌

 

بازی توپ داخل سبد:

بازی مهیچ که به تقویت تمرکز و مهارت حرکتی کودک کمک می‌کند، بازی توپ داخل سبد است، شما می‌توانید سبدی به پشت کودک ببندید و توپ‌های را روی زمین به طور پراکنده بریزید، حال از کودک بخواهید به جمع‌آوری توپ‌ها و ریختن آنها در سبد بپردازد.

 

بازی پازل:

بازی پازل می‌تواند مهارت حل مسئله را درون کودک تقویت کند، می‌توان متناسب با سن سه سال به خرید پازل چهار تا پنج تکه بپردازید، حال از کودک بخواهید قسمت‌های ریخته به هم تصویر پازل را کنار هم بچیند. این بازی کودکان برای اکثریت آنها بسیار جالب است.

 

درست کردن کاردستی:

شما جهت افزایش خلاقیت کودک سه ساله‌اتان می‌توانید به او کمک کنید تا کاردستی بسازد. برای این کار با کمک مقوا یا کاغذهای رنگی شکل‌های گوناگونی مانند گل، آدم و… ایجاد کنید، سپس با کمک کودک آنها را روی کاغذ بچسبانید.

 

بازی با عروسک‌ها:

شما در این بازی جدید کودک سه ساله در نقش عروسک بروید، صدایتان را تغییر دهید و جای عروسک با کودک سه ساله حرف بزنید و سوال‌های مختلف از او بپرسید. حتی می‌توانید با کودکتان در نقش عروسک‌ها به یک دنیای خیالی بروید، مسلما کودک شما از همراهیتان لذت می‌برد.

 

انواع بازی جدید برای کودک سه ساله باید روند ساده‌ای داشته باشند تا کودک به راحتی آنها را یاد بگیرد و بازی‌های فرا گرفته خود را تمرین کند تا مهارت‌های مختلف این بازی‌ها در ذهن ناخودآگاهش تثبت شوند.

 

هنگامی که والدین با کودکان سه ساله خود بازی می‌کنند، کودک خود را در مسیر رشد و تکامل جسمی و روحی‌اش مشایعت می‌نمایند.

 

علاوه بر این به هنگام انجام بازی‌ها، استفاده از اسباب‌بازی‌های مناسب موجب می‌شود تا تاثیر آنها در رشد کودک چندین برابر گردد، انتخاب این اسباب‌بازی‌ها موجب دلسردی و کاهش اعتماد به نفس کودکان نمی‌گردد.

 

بنابراین انتخاب بازی و اسباب‌بازی مناسب با سن کودک باید زیر نظر والدین صورت گیرد تا کودکان در مسیر پیشرفت و هدفمندی قرار گیرند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو