ماه رجب از جمله ماه های پر فضیلت در اسلام است که بسیاری از معصومان به ویژه پیامبر گرامی اسلام (ص) به انجام اعمال در آن توصیه فراوان کرده اند. یکی از اتفاقات مهم ماه رجب لیله الرغائب یا شب آرزوها است. در ادامه این مطلب سلام دنیا می توانید درباره اینکه ماه رجب چه ماهی است، تاریخ دقیق اولین پنجشنبه ماه رجب سال 1402 کی است و علت نامگذاری لیله الرغائب (شب آرزوها) را بدانید. 

ماه رجب چه ماهی است

رَجَب یا رَجَب المُرَجَّب نام هفتمین ماه قمری و یکی از ماه‌های حرام است که در آن از جنگ دوری می شود و دیه افزایش پیدا می کند. این ماه همانند ماه شعبان و ماه رمضان از ماه‏های بسیار پر برکت و پر فضیلت است که بر اساس روایات اسلامی انجام اعمال در آن تأکید و توصیه شده است. به ماه رجب «رجب الأصب» یعنی ماه ریزش رحمت خداوند بر مردم نیز گفته می شود.

ماه رجب چه ماهی است

اولین پنجشنبه ماه رجب کی است

اولین پنج شنبه ماه رجب، لیله الرغائب یا شب آرزوها نامیده می شود و برای این شب اعمال مهمی در نظر گرفته شده است. از مهم ترین اعمال این شب می توان به روزه گرفتن و خواندن دوازده رکعت نماز اشاره کرد. اولین پنجشنبه ماه رجب در سال 1402 برابر با روز پنجشنبه 28 دی ماه می باشد.


حتما بخوانید: اعمال شب اول ماه رجب


تاریخ دقیق اولین پنجشنبه ماه رجب (لیله الرغائب) در تقویم سال 1402 چه روزی است

تاریخ دقیق اولین پنجشنبه ماه رجب (لیله الرغائب) در تقویم سال 1402 برابر با روز پنجشنبه 28 دی ماه می باشد.

تاریخ دقیق اولین پنجشنبه ماه رجب (لیله الرغائب) در تقویم سال 1402 چه روزی است

شب آرزوها 1402

روز پنجشنبه 28 دی سال 1402 مصادف است با شب آرزوها 1402.همانطور که گفته شد به اولین پنج شنبه ماه رجب، لیله الرغائب یا شب آرزوها گفته می شود. رسول خدا (ص) در خصوص فضیلت و برکت ماه رجب در روایتی فرموده اند:

«وَ لَکِنْ لَا تَغْفُلُوا عَنْ أَوَّلِ لَیْلَهٍ جُمُعَهٍ فِیهِ [منه‏] فَإِنَّهَا لَیْلَهٌ تُسَمِّیهَا الْمَلَائِکَهُ لَیْلَهَ الرَّغَائِبِ وَ ذَلِکَ أَنَّهُ إِذَا مَضَی ثُلُثُ اللَّیْلِ لَمْ یَبْقَ مَلَکٌ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا یَجْتَمِعُونَ فِی الْکَعْبَهِ وَ حَوَالَیْهَا وَ یَطَّلِعُ اللَّهُ عَلَیْهِمْ اطِّلَاعَهً ( إقبال الأعمال (ط – القدیمه)،ج‏2 ،فصل فیما نذکره من عمل أول جمعه من شهر رجب …..، ص :632 )

از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبی است که فرشتگان آن را “لیله الرغائب” می نامند. این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که مقداری از شب گذشت، هیچ فرشته ای در آسمان ها و زمین نمی ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع می شوند.»


حتما بخوانید: اعمال لیله الرغائب


علت نامگذاری لیله الرغائب (شب آرزوها)

همانطور که در قسمت بالا نیز توضیح داده شد لیلة الرغائب یا شب آرزوها به نخستین شب جمعهٔ ماه رجب گفته می‌شود.بر اساس روایات اسلامی در این شب فرشتگان بر زمین نزول‌ می‌کنند تا رحمت الهی را به جامعه بشری برسانند.اما علت نامگذاری لیله الرغائب این است که این شب نزد پرودگار عالم از اهمیت و فضیلت زیادی برخوردار است و برای این شب، اعمال مخصوصی ذکر شده است که اگر انجام شود إن شاء الله حاجت‌هایش برآورده خواهد شد.علاوه بر این بر اساس روایات اهل بیت علیهم السلام به انجام اعمال در این شب تأکید زیادی کرده اند.

علت نامگذاری لیله الرغائب (شب آرزوها)

سخن پایانی:

ماه رجب یکی از ماه‌های حرام و هفتمین ماه قمری است که در این ماه رحمت خدا بر مردم نازل می شود. امسال اولین پنجشنبه ماه رجب برابر با 28 دی ماه می باشد.