نکته خاص دولت به موسیقی نواحی و تلاش برای تبدیل آن به هویت اجتماعی!!!

نکته خاص دولت به موسیقی نواحی و تلاش برای تبدیل آن به هویت اجتماعی!!!


1

1402/10/20

16:57


نکته خاص دولت به موسیقی نواحی و تلاش برای تبدیل آن به هویت اجتماعی!!!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد ضمن تماشای اجراهای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، موسیقی اقوام را فراگیرترین مولفه هویت اجتماعی دانست که در عین کثرت، وحدت را به ارمغان می‌آورد.

 امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از تماشای اجراهای سومین شب این رویداد ملی دراین زمینه اظهار کرد: موسیقی اقوام، فراگیرترین مولفه هویت اجتماعی ما است و در عین کثرت وحدت را برای ما به ارمغان می آورد.

وی افزود: موسیقی که از دیرباز در لایه‌های زیرین فرهنگی ما جریان داشته است همچون آداب و رسوم ما به یکدیگر متصل هستند و از هم وام می‌گیرند.

مدیرکل دفتر موسیقی گفت: مردم ما با موسیقی اقوام ایران مانوس و آشنا هستند و شاهد هستیم در این جشنواره اجرای هنرمندان بزرگ موسیقی اقوام ایران، حس وحدت و همدلی را در مردم عزیز ما تقویت کرد. حتی برای عزیزانی که شاید اصالتا بزرگ شده منطقه‌ای دیگر باشند اما موسیقی لرستان را به خوبی می‌شناسند ویا با موسیقی جنوب آشنا هستند و سرزندگی و پویایی موسیقی شمال کشور را به خوبی درک می‌کنند و از آن لذت می‌برند. موسیقی محلی از کودکی در لحظه لحظه زندگی ما جریان داشته است و به نوعی می‌توانیم بگوییم موسیقی اقوام ایران زیرساختی‌ترین موسیقی ما است و بایستی تلاش کنیم که این موسیقی بیش از پیش در لایه‌های اصلی شنیداری مردم تزریق شود.

سمیعی اظهار کرد: برخی دوستان بر این تصور هستند به دلیل اینکه موسیقی اقوام موسیقی بکری است بنابراین ضرورت دارد در مجموعه یا موقعیت خاصی شنیده شود اما اساسا اینگونه نیست و این گونه موسیقی در شادی و غم و در مناسک و آیین‌های ما نقش داشته است، مانند آیین‌های عزاداری و یا مجالس شادمانی و به طور کل در هر کجا که فرهنگ عامه ما نقش داشته این موسیقی سرآمده بوده است.

موسیقی

مدیرکل دفتر موسیقی در پایان گفت: تلاش ما این است موسیقی نواحی ایران بیش از پیش در حوزه شنیداری مردم نقش گسترده‌تر و موثرتری را ایفا کند چرا که این موسیقی ریشه در سنت‌های ما دارد. در زندگی مدرن، ابزارهای دیجیتال و فضای مجازی، ما را هر روز از واقعیات زندگی دور می‌کنند، بنابراین بایستی به باورها، هویت ملی و اعتقادی مان توجه بیشتری داشته باشیم.

سومین نشست پژوهشی مرحله ملی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، عصر روز گذشته (۱۸ دی‌ماه) با سخنرانی سیدحسین میثمی و با موضوع «تحولات موسیقی مناطق ایران از منظر مردمی و هنری؛‌ مطالعه موردی خراسان» برگزار شد.

در ابتدای این نشست سیدحسین میثمی در سخنانی گفت: بحث موسیقی مناطق ایران می‌تواند یکی از موضوعات مهمی باشد که در مطالعات مربوط به موزیکولوژی جایگاه خاصی دارد. اینکه ما بخواهیم موسیقی مردمی یا هنری را در حوزه جغرافیایی بررسی کنیم، پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این پیچیدگی از موقعیت ایران نشأت می‌گیرد، ادامه داد: مشکل تعریف ایران فرهنگی، پیوستگی و گسیختگی فرهنگ‌ها، انتقال موسیقی هنری به مناطق مختلف و آمیختگی با فرهنگ بومی، پیدایش ساختار جدیدی از موسیقی هنری در کنار موسیقی مردمی و تعامل و استحاله موسیقی مردمی به موسیقی هنری یا برعکس از دلایل این پیچیدگی هستند.

میثمی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: موضوع مطالعه موردی من خراسان است و این در حالی است که فرهنگ‌های مختلفی تحت عنوان خراسان با هم ادغام شده‌اند و باید گفت این استان به لحاظ فرهنگی و جغرافیایی ملغمه‌ای از زبان‌ها و فرهنگ‌هاست.

او سپس درباره گونه‌های موسیقی صحبت کرد و درباره موسیقی روایی گفت: کارگان موسیقی روایی دربرگیرنده سنت‌های شکل‌گرفته در خراسان، سنت ترکمن‌ها و کرمانج‌هاست. نقش خوانین و نقش مجالس سرور را نمی‌توان در باقی ماندن‌ موسیقی روایی در خراسان نادیده گرفت.

میثمی بخش دیگری از سخنانش را به موسیقی غیر روایی اختصاص داد و همچنین توضیحاتی درباره اضافه شدن سجع به اقسام تصانیف ارائه داد.

موسیقی

این استاد دانشگاه درباره ساختار سجع نیز توضیحاتی ارائه داد و افزود: سجع با حوزه مردمی و انتقال آن به موسیقی هنری و بازگشت آن به حوزه مردمی ارتباط دارد.

مرحله ملی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۱۶ تا ۱۸ دی‌ماه به دبیری دکتر محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به‌ همت دفترموسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با مشارکت بنیاد رودکی برگزار شد و ۱۹ دی‌ماه تالار رودکی میزبان آیین اختتامیه این رویداد ملی خواهد بود.

سومین نشست پژوهشی مرحله ملی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، عصر روز گذشته (۱۸ دی‌ماه) با سخنرانی سیدحسین میثمی و با موضوع «تحولات موسیقی مناطق ایران از منظر مردمی و هنری؛‌ مطالعه موردی خراسان» برگزار شد.

همزمان با اعلام فیلم‌های راه‌یافته به فجر 42؛ بازیگران «آغوش باز» بهروز شعیبی معرفی شدند.

«آغوش باز» با بازی حامد کمیلی و محسن کیایی کنار گلاره عباسی، شبنم گودرزی، جواد خواجوی، وحید نفر، علی عطایی، روژین فاطوری‌فر، ساینا توکلی، میثم نوروزی، سهیل هژبر، مسعود خانی و با حضور هنرمندانه: مهدی هاشمی، احترام برومند و حسن معجونی. بازیگران کودک: هاتف شعیبی و نفس‌ نکی، گروه خیمه‌شب‌بازی به‌سرپرستی سیاوش ستاری، طراح حرکات موزون: علی براتی به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی ساخته شده است.

موسیقی

در خلاصه داستان فیلم آمده است: سه‌ قصه عاشقانه…، سه زوج در فراز و نشیب روابط عاطفی، فرصت می‌یابند به تعریف جدیدی از عشق برسند.

«آغوش باز» ششمین اثر سینمایی بهروز شعیبی است که پیش از این کارهایی چون بدون قرار قبلی، روز بلوا، دارکوب، سیانور، دهلیز و... را ساخته است./تسنیم

 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو