مرتضی پایه شناس کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

3

1402/10/21

17:32


مرتضی پایه شناس کارگردان سینمای مستند که تیزر جشنواره «سینماحقیقت» را ساخته است ، از خاطره همکاری با ناصر طهماسب گفت و او را هنرمندی دقیق ، با دانش و متواضع دانست.

مرتضی پایه شناس کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

یک مستندساز از تجربه کار با ناصر طهماسب گفت/ با دانش و متواضع بود

به گزارش نم نمک ، مرتضی پایه شناس برای هشتمین دوره از جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» تیزری ساخت که دوستداران سینمای مستند و مخاطبان جشنواره ، سال هاست آن را دیده و می شناسند ، همان تیزر نشان فیروزه که هر سال با صدای زنده یاد ناصر طهماسب و پیش از نمایش مستندهای هر دوره جشنواره روی پرده می رود.

مرتضی پایه شناس کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

مرتضی پایه شناس کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

پایه شناس درباره تجربه همکاری با طهماسب گفت : اولین دیدار با آقای طهماسب ، هنوز در خاطرم مانده است. شنیدن آن صدای دلنشین از نزدیک ، برایم جذاب بود. چند لحظه محو آن صدا و بیش از آن فروتنی اش در نخستین ملاقات شدم. قرار بود جمله ای به مناسبت برگزاری هشتمین جشنواره «سینماحقیقت» بخواند ، سر وقت به استودیو آمد ، جمله را خواند و با وجود سابقه ، اعتبار و تجربه اش ، چند بار طبق خواسته من ، جمله را با لحنی که مناسب تر می دیدم ، ادا کرد. متفرعن نبود ، آداب حرفه ای را می دانست و به آن مقید بود.

کارگردان مستند «گلوله باران» ادامه داد : در طی سال های مختلف ، دوستی مان دورادور ادامه داشت ، چند سال برای خواندن گفتار متن تیزر هر دوره و گاهی برای پروژه هایی دیگر ، همدیگر را ملاقات می کردیم. هربار سر وقت به استودیو می آمد ، برای دستمزد چانه نمی زد و اگر مشکل بودجه داشتیم ، با ما راه می آمد. برای خواندن متن ، به شکلی که من به عنوان کارگردان در ذهن داشتم ، مقاومتی نداشت و این فروتنی و برخوردش ، دلنشین بود.

کارگردان مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» افزود : گاهی در فرصت هایی محدود ، با هم گپ می زدیم ، درباره سینمای مستند ، دوبله و حتی انتخاب هایش. منطقی و آرام بود. همچون استادی بزرگ تر ، صبور و بادانش. کارهایم را دنبال می کرد و این برای من بسیار جالب بود. از بالا به پایین به کسی نگاه نمی کرد. فقدانش در شبی که اختتامیه «سینماحقیقت» برگزار شد و او پس از سال ها همکاری با سینمای مستند ، دیده می شد ، برایم حزن آور بود.

پایه شناس گفت : زمانی که آقای طباطبایی نژاد مدیر عامل مرکز بود ، به ایشان پیشنهاد برگزاری بزرگداشت آقای طهماسب را دادم. او به عنوان دوبلور سابقه ای درخشان و اعتباری ویژه داشت و مهمتر از آن به عنوان گوینده هم در سینمای مستند فعال بود. اما متأسفانه این فرصت از دست رفت.

این کارگردان و تدوینگر یادآور شد : 10 سال تیزر جشنواره «سینماحقیقت» یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی ایران ، با صدای او پخش شد. این خاطره ای فراموش نشدنی برای من است. ناصر طهماسب ، با صدایش و با فیلم هایی که دوبله کرد در یادها می ماند. هر کدام از ما بر اساس تجربه های شخصی مان افراد را به یاد می آوریم ، من آقای طهماسب را بسیار همراه ، متواضع و علاقه مند به کارش دیدم. این ویژگی ها را فراموش نمی کنم.


بیوگرافی مرتضی پایه شناس

مرتضی پایه شناس متولد سال 1361 در تهران ، کارگردان ، فیلمبردار و فیلمنامه نویس فعال در زمینه سینمای مستند است.

مرتضی پایه شناس تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد عکاسی و در دانشگاه هنر تهران به انجام رسانده است. از مستندهایی که مرتضی پایه شناس ساخته است می توان فیلم های فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه ، وطن دوستی ، جایی که زندگی می کنیم ، ملاقات پشت دیوار اشرف ، نامه 26 آبان 59، ماموستا و اقدامات زیست محیطی شرکت ملی صنایع مس ایران را برشمرد. او همچنین فیلم کوتاه داستانی «قاصدک» را نیز کارگردانی کرده است. از افتخارات این مستندساز باید دریافت تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین مستند سیاسی- اقتصادی بخش ویژه هفتمین جشنواره مستند سینما حقیقت برای مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» را نام برد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو