قانون حکم جلب برای مهریه برداشته شد!!!

قانون حکم جلب برای مهریه برداشته شد!!!


1

1402/10/25

21:13


قانون حکم جلب برای مهریه برداشته شد!!!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یکی از حقوق مهمی که زنان با ازدواج بدست می‌آورند، مهریه است. به محض عقد نکاح زن مالک مهریه شده و مرد موظف به پرداخت آن است.

یکی از شایع‌ترین دعاوی حقوقی طلاق و مطالبه مهریه است. مهریه زن اگر عندالمطالبه باشد و مرد آن را پرداخت نکند، زن می‌تواند حکم جلب برای مهریه را بگیرد؛ اما در شرایطی زن امکان گرفتن حکم جلب مرد را نداشته و دادگاه این اجازه را به وی نمی‌دهد. همراه دلتامگ باشید تا با هم ببینیم در چه شرایطی زن اجازه‌ گرفتن حکم جلب مرد را برای دریافت مهریه خود ندارد.

سال‌های زیادی است که در کشور ما مردان بسیاری به دلیل ناتوانی از پرداخت مهریه همسر خود به زندان می‌روند.

در بهار سال ۱۳۹۹ به علت مشکلات شدید اقتصادی و افزایش ناگهانی هزینه‌های زندگی همچنین شیوع بیماری کرونا محاکم کشور با رشد ۴۰ درصدی دادخواست مطالبه مهریه روبه‌رو شدند. طی گزارش‌های ارائه شده بیشتر از هزار نفر از مردان به علت ناتوانی در پرداخت مهریه حکم جلبشان گرفته شده و حکم جلب مهریه باعث زندان رفتن آن‌ها شده است.

همین موضوع باعث شد که بخشنامه‌ای داخلی در همان سال به محاکم دادگستری ارائه شده و طی این بخشنامه احکام صادره در خصوص جلب مالی به طور موقت، متوقف شد و البته این توقف برای محکومان مهریه نیز اعمال شد.

قضات اجرای احکام این دستور صادره توسط رئیس قوه را برای محکومان مهریه به شکل خاص‌تری اجرایی کردند و اوضاع به حدی جدی شد که اغلب وکلای خانواده، به موکلان خود اعلام نمودند که در حال حاضر باتوجه‌به شرایط کرونایی و بخشنامه صادر شده، امکان جلب بدهکاران مهریه وجود نخواهد داشت.

مهریه

بعدازاین بخشنامه، رئیس قوه قضاییه اعلام کرد: «افرادی که وضع مالی درستی ندارند و نمی‌توانند مهریه همسر خود را پرداخت کنند، نباید به زندان بروند».

این شرایط باعث شد بخشنامه جدیدی در آبان‌ماه سال ۱۳۹۹ صادر شود، این بخشنامه در واقع به نفع تمام بدهکاران مهریه صادر شد.

حکم جلب برای مهریه

در این بخشنامه به همه مراجع قضایی تکلیف شد که اگر زن تقاضای گرفتن مهریه را داشت باید در ابتدا به اداره ثبت‌اسناد و املاک مراجعه کرده و تقاضای توقیف اموال مرد را داشته باشد و در این شرایط اگر مرد اموال و دارایی داشت از سوی اجرای ثبت توقیف شده و زن به حقوق قانونی خودش رسیدگی کند.

ولی اگر که مرد هیچ مالی نداشته باشد، زن باید با دردست‌داشتن برگه استعلام ثبت، برای وصول مهریه به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و بعد از تنظیم دادخواست و پرداخت هزینه‌های دادرسی و همچنین هزینه‌های مربوط به دفاتر‌، از طریق دادگاه خانواده، برای مطالبه‌کردن مهریه خود اقدام کند.

بعد از آن که شعبه و وقت رسیدگی تعیین شد، مرد باید در دادگاه حضور پیدا کرده و با ارائه توضیحاتی در خصوص دارایی و توانایی مالی خود در پرداخت مهریه، اگر در پرداخت مهریه ناتوان است و اموالی هم برای پرداخت ندارد، دادخواست اعسار یا تقسیط از مهریه را به دادگاه خانواده ارائه کند که در این صورت قاضی باتوجه‌به توانایی مالی زوج، مهریه را قسط‌بندی می‌کند.

قوانین مربوط به وصول مهریه زن

یکی دیگر از مواردی که طبق آن می‌توان گفت حکم جلب برای مهریه حذف شده است، برای مهریه‌های بالای ۱۱۰ سکه است. طبق ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، حکم بازداشت مرد فقط تا میزان ۱۱۰ عدد سکه بهارآزادی یا معادل ریالی آن امکان‌پذیر خواهد بود.

این بدین معناست که هر چند میزان مهریه توافق شده در سند نکاحیه کاملاً معتبر است و امکان مطالبه آن نیز از سوی زن وجود خواهد داشت، ولی تنها تا ۱۱۰ سکه امکان صدور حکم جلب برای مهریه وجود داشته و مرد با نپرداختن باقی‌مانده ۱۱۰ سکه جلب نشده و به زندان نمی‌رود.

مهریه

سردار جلیل موقوفه‌ئی فرمانده انتظامی استان سمنان روز دوشنبه به خبرنگاران افزود: در پی تماس با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ با موضوع وقوع یک فقره نزاع دسته‌جمعی در خیابان امام رضا(ع) شهر گرمسار، ماموران برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

وی بیان کرد که به محض حضور پلیس در محل، مشخص شد یکی از طرفین درگیری به علت وارد شدن چند ضربه چاقو به بیمارستان منتقل شده و ماموران برای دستگیری تمام افراد دخیل در نزاع دسته‌جمعی، وارد عمل شدند.

وی ادامه داد: جوان مضروب و ۲۷ ساله در بیمارستان به علت شدت جراحت وارده فوت کرد و ماموران پلیس آگاهی شهرستان گرمسار با شناسایی هویت قاتل، وی را در کمتر از یکساعت، طی عملیات غافلگیرانه‌ای در حالی که داخل منزل یکی از همسایگانش مخفی شده بود، دستگیر کردند.

سردار موقوفه‌ئی با بیان اینکه قاتل ۱۸ ساله انگیزه خود را از انجام قتل اختلافات قبلی با مقتول عنوان کرد، افزود: در همین راستا پنج نفر از افراد دخیل در درگیری توسط پلیس شناسایی و همگی در کمترین زمان ممکن دستگیر شدند.

مهریه

فرمانده انتظامی استان سمنان با تاکید بر اینکه جوانان باید آستانه صبر و تحمل خود را در اتفاقات روزمره بالا ببرند، اظهار داشت: پلیس برای برقراری نظم و امنیت از آمادگی لازم برخوردار است و با جرایم خشن، به شدیدترین نحو ممکن بر اساس قانون برخورد می کند و انتظار می رود شهروندان همکاری لازم را با نیروی انتظامی داشته باشند./اقتصاد آنلاین

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو